...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#924545
Nu när det hänt en svår olycka med buss hoppas man att folk äntligen börjar bälta sig ordentligt i långfärdsbussar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6036402

Av bilderna att döma har jag svårt att tro att någon alls blivit livshotande skadad om alla varit bältade.
av llesrof
#924724
Satt bältad i buss så sent som igår. Var på utflykt med jobbet. Det var många som inte använde bältet av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#924760
Åkte landortsbuss på midsommarafton, tror jag och sambon var de enda passagerarna som satt bältade. Nej det var inte bara glada ynglingar på bussen :wink:
av *pettson*
#924915
Åkte långfärdsbuss för två veckor sedan men kunde inte nyttja bälte. Bältet i det fallet var trepunkt ute vid fönsterplats. Ett skämt...
Bältet satt ungefär 20cm för lågt och var sådär..40cm för kort för att gå om. Men å andra sidan insåg jag att den bussen var byggd för dvärgar ändå.
Min röv är inte idiotbred men den tog ändå 1½ säte. Min överkropp är bredare än röven varpå jag helt enkelt fick sitta snedvridet in mot bussen.
Å andra sidan var det ganska skönt då avståndet mellan dyna och ryggstödet framför ändå inte räckte till för att få sitta normalt. Då är jag grovt byggd och 1.94 lång. För utomstående såg jag förmodligen utvecklingsstörd ut där jag trasslade med ben, röv och bälte..

Men det är ett led i att alltid få in så många som möjligt sittandes. Det är fler som är kortare och smalare helt enkelt.
För dom fungerar det ju. Antar att jag maximerar möjligheten att slå ihjäl så många som möjligt vid en kollision för att jag inte passar in på genomsnittsmänniskan om 1.70meter och 70 kilo. Det är ju så vår värld är uppmätt. Det är det bilar utgår ifrån och det är det som alla sittplatser överallt utgår ifrån. Även om det gäller antalet personer i en lokal så utgår det därifrån.
Ibland är det jävligt tråkigt att inte vara som genomsnittet eftersom det verkar vara betydligt enklare/ säkrare.
Felkoder V70 D5-07

Är det någon som vet vad jag ska bö[…]

Ratt som gnisslar V60 -23

Jag hade också ett knarr i ratten när m[…]

Elpriset

Kommer en lastbil med solceller och all annan &quo[…]

Vi som beställt EX90

Bilar har börjat komma ut till handlare i bl[…]