...

Moderator: Moderatorer

#921555
joel80 skrev: Samt att vissa verkar aktivt stängt av automatiken.
Dumma människor hjälper inget på. Det var väl dessa som man mötte på vägarna helt utan belysning förr också. ??:-/
#921631
Fast 0:a på bilar utan DRL var ju ofta med tända lysen.. 0:an på DRL-bilar är ofta bara DRL framlysen och avstängd automatik.
#921642
Nu pratar du Volvo. Många bilar, exempelvis Hyundai Getz, måste ljusvredet stå i halvljusläge för att du skall ha halvljusautomatik. På dessa blir det totalmörkt om du kör i 0-läget.
Användarvisningsbild
av Perc
#921761
SvenB skrev:Nu pratar du Volvo. Många bilar, exempelvis Hyundai Getz, måste ljusvredet stå i halvljusläge för att du skall ha halvljusautomatik. På dessa blir det totalmörkt om du kör i 0-läget.
Alla nya bilmodeller sedan 2011(?) måste ha drl oavsett hur billig den är. Även Getz.

På min bil är det 0, auto, park, halvljus. Autoläget är klockan tolv. Såg likadant ut på en V50 jag åkte i en gång men med lite andra klockslag... Tror jag. Men min bil går ivf inte att få totalt mörk då motorn är igång.
#921792
Perc skrev:
SvenB skrev:Nu pratar du Volvo. Många bilar, exempelvis Hyundai Getz, måste ljusvredet stå i halvljusläge för att du skall ha halvljusautomatik. På dessa blir det totalmörkt om du kör i 0-läget.
Alla nya bilmodeller sedan 2011(?) måste ha drl oavsett hur billig den är. Även Getz.

På min bil är det 0, auto, park, halvljus. Autoläget är klockan tolv. Såg likadant ut på en V50 jag åkte i en gång men med lite andra klockslag... Tror jag. Men min bil går ivf inte att få totalt mörk då motorn är igång.
Nu menade jag inte nya bilar utan tiden före DRL. Det gick att få fel belysning förr också, bara man aktivt valde bort automatiken. För övrigt fungerar min V 50 lika som din bil. :|
#921861
Vet inte vad som är värst - att en bilförare aktivt stänger av ljusautomatiken så att DRL är konstant på eller att man inte tar reda på hur sin bil fungerar innan man sätter sig och kör iväg.

DRL-problemet med släckta baklyktor kommer bli, eller är redan, lika stort problem med halvljus+dimljus som var för 5-10 år sen.
#921898
Perc skrev:Alla nya bilmodeller sedan 2011(?) måste ha drl oavsett hur billig den är. Även Getz.
Men den du citerar pratar ju om en bil innan DRL. Våra Polos från -98 har halvljus på 0:an. Tycker mig se en skillnad i styrka när jag vrider till halvljusläget så jag tror att de är något dimmade på 0:an för att förlänga livslängden på lamporna. Helljuset går inte att få på när man har den i läge 0.

Det är detta beteende som folk i allmänhet har vant sig med. Antingen i läge 0 eller halvljusläge, när man stänger av bilen så slocknar den. Alla nya säljs inte med automatik så folk kör som de alltid gjort, samma läge på omkopplaren. Men nu är det inte halvljus fram utan en julgran som inte lyser upp när det blir mörkt samt att man är svart bakåt. Det enda folk funderar på är "Vad dåligt halvljus det är på den här nya bilen.".
#921910
Det där faller ju in precis i detta ut denna kommentar
Kluster skrev:.. eller att man inte tar reda på hur sin bil fungerar innan man sätter sig och kör iväg.
#921919
SvenB skrev:
ER skrev: Bilar utan sensor bör in på verkstad och ägaren tvingas betala för ombyggnaden som gör det omöjligt att åka utan halvljus+bakljus så fort det duggregnar eller solen går ner.
Nej inte ägaren. Dessa bilar borde återkallas för ombyggnad av importören. DRL lagen har fått mycket skit för att det inte finns sensorer i alla bilar. Lagen är bra, men snålhet (av importören av billighetsbilar) har gjort detta till ett problem.

Detta är ett Sverige/Finland-problem. I resten av Europa tycker de säkert tvärtom att det lyser för mycket i fronten på bilar dagtid numera. Att även bakljusen skulle vara tända med DRL i fronten fick skrotas för annars hade lagen aldrig gått igenom för det finns ju en gräns i tid för hur lång tid förhandlingar kan fortgå. Alla medlemsstater skulle acceptera lagförslaget för annars hade det inte blivit något nytt direktiv alls. Det blev denna rätt så (med givna förutsättningar) bra kompromiss för nu lyser det åtminstone något i fronten på alla nya bilar.

Håller med om att importören skulle kunna fixa till saker och ting så att det passar landet ifråga men det är pengar som styr alltid, tyvärr. Samtidigt så gäller lagen bara bilar från 2012 eller kanske 2011 som är typgodkända för detta nya DRL. Äldre bilar får inte köra med enbart ljus fram utan måste även ha bakljus tända.

Slutligen så finns det en finfin lösning på problematiken med icke tända bakljus som tydligen ingen tänkte på (sensor är tydligen för dyrt och omständigt...). Förbjud att instrumentbelysningen är tänd när enbart DRL fram är tänt. De flesta hade när de inte kan se instrumenten vridit på halvljuset och då även fått sina bakljus tända. Dessutom hade det ju faktiskt gått i kategorin energibesparing då instrumentbelysning aldrig behövs dagtid när det är fullt dagsljus.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Köpte bilen i mars (2021 v60) och återf[…]

AC ur funktion v70 -16

Hej Har en v70 -16 som ac:n slutat att fungera p&a[…]

Bensinpriser v2

Jag skulle vilja se bränslepriser på de[…]