...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1229460
SvenB skrev:
SBergdahl skrev: Det är ingen av oss som förespråkar att köra längre i båda körfälten som sagt att man ska köra ända fram i kaklet så att man nästan måste stanna och sen knö sig in.
Men det är ju så "Hitlers" gör. Det spelar ingen roll om vi vanliga säger att vi ska väva på ett speciellt avstånd, "Hitlern" kör ända fram ändå, för han anser sig mer värd. Fördelen med mitt exempel var att vävningen var så tidig att farten var nästan normal. Jag har faktiskt kört i Stockholmstrafiken yrkesmässigt (Lastbil, Taxi) i mer än 40 år, ingenstans har det fungerat så bra som i Teneriffaexemplet.
Om alla körde nästan ända fram som man ska istället för att väva godtyckligt mellan 600-300 m före hade "Hitler" aldrig fått utrymme att bränna förbi till att börja med. Exakt var vävningen görs är ointressant för farten. Det intressanta är om folk väver på samma ställe eller inte. Om vi ger Hitler 600 m att bränna förbi så att alla sen måste bromsa skapas mycket mer kö än om Hitler bara får 30 m.
av llesrof
#1229545
SBergdahl skrev:
SvenB skrev:
SBergdahl skrev: Det är ingen av oss som förespråkar att köra längre i båda körfälten som sagt att man ska köra ända fram i kaklet så att man nästan måste stanna och sen knö sig in.
Men det är ju så "Hitlers" gör. Det spelar ingen roll om vi vanliga säger att vi ska väva på ett speciellt avstånd, "Hitlern" kör ända fram ändå, för han anser sig mer värd. Fördelen med mitt exempel var att vävningen var så tidig att farten var nästan normal. Jag har faktiskt kört i Stockholmstrafiken yrkesmässigt (Lastbil, Taxi) i mer än 40 år, ingenstans har det fungerat så bra som i Teneriffaexemplet.
Om alla körde nästan ända fram som man ska istället för att väva godtyckligt mellan 600-300 m före hade "Hitler" aldrig fått utrymme att bränna förbi till att börja med. Exakt var vävningen görs är ointressant för farten. Det intressanta är om folk väver på samma ställe eller inte. Om vi ger Hitler 600 m att bränna förbi så att alla sen måste bromsa skapas mycket mer kö än om Hitler bara får 30 m.
”...som man ska...”? Det beror ju helt på situationen. När det är 2+1-väg, som är fallet där jag irriterar mig på Hitler, så kan jag inte tänka mig att någon ”ska” köra ända tills omkörningsfilen tar slut och sedan förvänta sig/kräva att bli insläppt. Jag tror inte att det är så det är tänkt att fungera. Kör man om så gör man det på eget ansvar och får anpassa hastigheten så att man kan glida in i en lucka på ett smidigt och säkert vis. Men det gör inte Hitler. Han gör samma sak i sin BMW, XC60 eller Audi även när det inte är tvåfiligt. Hitler har inga problem med att kasta sig ut i mötande fil, ta sikte på en minimal lucka tre bilar längre fram, ge fullgas och sedan tvärnita sig in i denna lucka bara en sekund innan en frontalkrock med följd av att alla bakom bromsas upp.

Jag såg förresten något kul i veckan. Framför mig vid rödljuset stod det en XC60 i vänsterfilen och en Audi i högerfilen. Jag tänkte att nu blir det en kamp mellan två arslen, en uppgörelse i dålig attityd, en duell mellan två som utmärker sig genom att alltid ha jävligt bråttom i trafiken. Det var bara det att det var en Audi RS7. När det blev grönt så vibrerade Audin till när däcken sökte grepp och sedan var den borta. XC60:n försökte men kroknade snabbt och låg besviken kvar i ytterfilen så jag kom ikapp den så den höll på att preja mig när filerna gick ihop. Föraren hade väl tårar i ögonen och såg inte mig i backspegeln.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1267119
fjohan82 skrev:Gladare än ett barn på julafton :-)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR ... -cyklister
Det var bra, hoppas att fler lärde sig nyttan av det nu. Här är just rödljus något som de flesta respekterar, konstigt nog för annars cyklas det hej vilt. Bra jobbat av dom. Och att ingen förutom några procent vet skillnaden mellan cykelöverfart och cykelpassage ska vi inte gå in på (inte så konstigt med tanke på hur det är utformat dock) det tillhör nog "irreteradtråden" :)

Försöker numera hjälpa i alla fall en lite extra varje dag, igår blev det en lastbilschaufför som skulle svänga vänster men inte riktigt hann med de luckor som uppstod så lättade lite extra på gasen och vinkade fram honom, fick en glad gest tillbaka :) Annars hjälper jag mer än gärna folk som försöker vara någorlunda tydliga med vart de ska, ogillar de som ska trycka sig in för allt i världen, de får vänta på sin tur :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1267123
Inte för att frånta nån sitt egna ansvar men skulle man designa signaler för bilar lika dåligt som för cyklar skulle nog fler köra mot rött också. Jag vet enstaka dåliga ställen här i stan där det tvångsmässigt körs mot rött. Rekordet var nog en morgon då jag dagligen passerade en av de platserna och tre par bilar (tvåfiligt) körde mot rött på samma gång..

Jag har ett ljus på cykelvägen till jobbet där det är rött en extra fas då inga bilar ens kör där för att "om någon som har grönt där borta bryter mot påbjuden körriktning och kör rakt fram blir det farligt"*. Hittills sett det en gång på tre år. Gissa om det är motiverande att vänta vid rött där..
Sen när det väl blir grönt är det tillsammans med högersvängande bilar vilket är en dokumenterat farlig kombination.

*en kollega hade tydligen grävt i det.
av Leopold
#1271849
Blev glad att se en väldigt trafikmedveten älg, en stor och ståtlig älgtjur som väntade till höger om körbanan. Han såg att jag saktade in, tyckte därmed att det var läge att kliva över vägen och det hela avlöpte lugnt och respektfullt från alla parter. Fantastiskt fin upplevelse! Inte lika bra om det hade skett på natten men glad att vi fick ett riktigt fint möte.

En halvkass mobilbild var allt att visa denna gång, älgen på väg förbi.
moose.jpg
moose.jpg (368.27 KiB) Visad 5866 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1271857
Leopold skrev:Blev glad att se en väldigt trafikmedveten älg, en stor och ståtlig älgtjur som väntade till höger om körbanan. Han såg att jag saktade in, tyckte därmed att det var läge att kliva över vägen och det hela avlöpte lugnt och respektfullt från alla parter. Fantastiskt fin upplevelse! Inte lika bra om det hade skett på natten men glad att vi fick ett riktigt fint möte.

En halvkass mobilbild var allt att visa denna gång, älgen på väg förbi.
moose.jpg
Så du sköt den med mobiltelefonen? Ja ja, såsen är ändå bäst, säger dom.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1351607
Kan ju fortsätta på mitt tema med lysen, lite oklart om den ska ligga här eller i "irriterad-tråden" dock :P

Mötte en bil med (uppenbart) automatiska helljus förra veckan, som jag blinkade till på, varpå bilen stängde av helljuset.
Sekunder senare sätter bilen på det igen, jag blinkade igen, och bilen stängde av. Då blandade sig en lastbil bakom honom i det hela och blinkade på mig, sen hade jag passerat båda två så där var den kampen tyvärr över.

I backspegeln ser jag även bilen bakom mig blinka till på bilen :-D

Fick ett gott skratt dock i stunden, så den får hamna här :P
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1375364
Blir glad av att folk inser att dom visst gjort ett misstag i trafiken. Det gör vi alla ibland, fullt mänskligt.
Här fick jag tummen upp :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1375371
fjohan82 skrev: sön 19 apr 2020, 01:33 Blir glad av att folk inser att dom visst gjort ett misstag i trafiken. Det gör vi alla ibland, fullt mänskligt.
Här fick jag tummen upp :-)
;-)

Häromdagen på hojen missade jag en gående som skulle över, han stannade och gjorde honnör för mig 😝
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]