...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1223505
Linqid skrev: Hade varit intressant om någon av er som förespråkar tidig vävning kan ta fram någon form av studie, eller varför inte ett land där man förespråkar tidig vävning, som visar på varför det är bättre.
Jag skrev om det högre upp i tråden, min upplevelse från Teneriffa. Jag lärde mig, den hårda vägen, hur det går till där. Där går man in i den fil som inte är blockerad vid skylten långt före hindret, i detta fall ett vägarbete. Sedan ligger man kvar där hela tiden. Det rullade på förvånansvärt fort eftersom det inte blev några stopp för att någon bytte fil eftersom alla höll filen. I denna "solidaritetens filkörning" fick alla samma tid förbi hindret. Det fungerade aldeles utmärkt. Första gången jag skulle passera där gjorde jag, som du förespråkar och blåste om i den tomma vänsterfilen eftersom jag inte förstod varför de andra inte använde den. Men det talade de infödda om för mig hur fel det var, genom att inte släppa in mig vid hindret.
av Linqid
#1223580
joel80 skrev:På 2+1-vägar (i allfall på E4:an här norr om Gävle) stänger man ibland helt av vänster körfält vid hög trafikbelastning p.g.a att öka framkomligheten för alla och minska olycksriskerna. Det är alltså p.g.a alla som ska ut i vänsterkörfältet trots att det är kö hela vägen fram till det blir enfiligt igen, gasa på och köra om alla i kön för att sen trycka sig in igen och orsaka ännu långsammare trafik då det blir ryckigt av att alla får bromsa. Det flyter alltså bättre och man får högre framkomliget (fler fordon per minut som kan passera) om man i de tillfällena stänger av vänster körfält.
Det låter vettigt, eftersom det inte rör sig om en tvåfilig väg som blir enfilig endast en begränsad/kort sträcka.
joel80 skrev:Jag anser att man vid t.ex olyckor eller vägarbeten ska använda båda filerna för att köerna ska minska, men att man då ändå ser till att när det är 100 meter kvar redan ha anpassat hastigheten till densamma som högerkörfältet och ser till att en lucka kan skapas utan att nån behöver bromsa.
Instämmer.
SvenB skrev:Jag skrev om det högre upp i tråden, min upplevelse från Teneriffa. Jag lärde mig, den hårda vägen, hur det går till där. Där går man in i den fil som inte är blockerad vid skylten långt före hindret, i detta fall ett vägarbete. Sedan ligger man kvar där hela tiden. Det rullade på förvånansvärt fort eftersom det inte blev några stopp för att någon bytte fil eftersom alla höll filen. I denna "solidaritetens filkörning" fick alla samma tid förbi hindret. Det fungerade aldeles utmärkt. Första gången jag skulle passera där gjorde jag, som du förespråkar och blåste om i den tomma vänsterfilen eftersom jag inte förstod varför de andra inte använde den. Men det talade de infödda om för mig hur fel det var, genom att inte släppa in mig vid hindret.
Tack för svar, men det är ju dock en upplevelse från trafiken som kanske inte säger så mycket om vad som rekommenderas av myndigheterna i landet. Faktum kvarstår att tiden, för alla, hade blivit kortare om båda filer använts till maximal kapacitet.

----------

Lite länkar i ämnet:
https://www.sydsvenskan.se/2010-01-23/d ... tt-trangas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12091483.ab
http://www.dot.state.mn.us/trafficeng/w ... zipper.pdf

Citat:
1. "By creating two full lanes of traffic, we reduce the difference in speeds between the two lanes. Therefore, vehicles generally do not have a reason to switch lanes, and if they do decide to switch, then the traffic is traveling approximately the same speed in both lanes making the maneuver much easier and safer."

2. "We reduce the overall length of the backup by up to 50% (40% is common). While this may not be important in rural areas, it is critical in the metro area where the backups affect other interchanges. Therefore, we reduce the congestion problem for the other interchanges."

Jag hittade även information om att NTF rekommenderar blixtlåsprincipen, men fann tyvärr inte källan.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1223586
Linqid skrev:
SvenB skrev:Jag skrev om det högre upp i tråden, min upplevelse från Teneriffa. Jag lärde mig, den hårda vägen, hur det går till där. Där går man in i den fil som inte är blockerad vid skylten långt före hindret, i detta fall ett vägarbete. Sedan ligger man kvar där hela tiden. Det rullade på förvånansvärt fort eftersom det inte blev några stopp för att någon bytte fil eftersom alla höll filen. I denna "solidaritetens filkörning" fick alla samma tid förbi hindret. Det fungerade aldeles utmärkt. Första gången jag skulle passera där gjorde jag, som du förespråkar och blåste om i den tomma vänsterfilen eftersom jag inte förstod varför de andra inte använde den. Men det talade de infödda om för mig hur fel det var, genom att inte släppa in mig vid hindret.
Tack för svar, men det är ju dock en upplevelse från trafiken som kanske inte säger så mycket om vad som rekommenderas av myndigheterna i landet. Faktum kvarstår att tiden, för alla, hade blivit kortare om båda filer använts till maximal kapacitet.
Där håller jag inte med dig. Här, där jag hänvisar till, inordnade alla sig in i "rätt" fil vid ett märke som stod innan det köade till sig riktigt på motorvägen, och farten begränsades till 70 km/tim. Sedan flöt det på c:a 70 km/tim hela vägen förbi "förträngningen" för att sedan bli två filer igen, och hastigheten ökade. Tror du på fullt allvar att det hade blivit bättre, och trafiksäkrare, genomströmning om det varit två filer enda fram till vägarbetet, och sedan väva in. Då blir det ju ryckig trafik eftersom bilar måste bromsa för att släppa in vänsterfilsåkaren. Huruvida det finns någon lag som reglerar detta på Teneriffa, vet jag inte. Men uppenbart är det så de gör samtliga vad jag såg.
Nu är det inte så i Sverige, så vi får väl fortsätta stångas 8)
Användarvisningsbild
av joel80
#1223592
Framkomligheten blir inte bättre för att båda filerna används maximalt, däremot blir kön kortare.
Så att tiden blir kortare för att båda filerna används fram mot ett vägbygge är inte sant. Det kan t.o.m vara tvärtom då hastigheten måste ner än mer för att många byter fil fram emot slutet, utan att ha så bra marginaler.
Filbyten, speciellt snabba sånna med dåliga marginaler, försämrar alltid flödet.
av llesrof
#1223819
joel80 skrev:Framkomligheten blir inte bättre för att båda filerna används maximalt, däremot blir kön kortare.
Så att tiden blir kortare för att båda filerna används fram mot ett vägbygge är inte sant. Det kan t.o.m vara tvärtom då hastigheten måste ner än mer för att många byter fil fram emot slutet, utan att ha så bra marginaler.
Filbyten, speciellt snabba sånna med dåliga marginaler, försämrar alltid flödet.
Ja, det känns logiskt. Även om kugghjulsprincipen är önskvärd och fungerar perfekt i paradiset så räcker det med ett par stycke Hitlers för att förstöra flödet helt och hållet och då har det helt plötsligt tagit längre tid.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224355
SvenB skrev:
Linqid skrev:
SvenB skrev:Jag skrev om det högre upp i tråden, min upplevelse från Teneriffa. Jag lärde mig, den hårda vägen, hur det går till där. Där går man in i den fil som inte är blockerad vid skylten långt före hindret, i detta fall ett vägarbete. Sedan ligger man kvar där hela tiden. Det rullade på förvånansvärt fort eftersom det inte blev några stopp för att någon bytte fil eftersom alla höll filen. I denna "solidaritetens filkörning" fick alla samma tid förbi hindret. Det fungerade aldeles utmärkt. Första gången jag skulle passera där gjorde jag, som du förespråkar och blåste om i den tomma vänsterfilen eftersom jag inte förstod varför de andra inte använde den. Men det talade de infödda om för mig hur fel det var, genom att inte släppa in mig vid hindret.
Tack för svar, men det är ju dock en upplevelse från trafiken som kanske inte säger så mycket om vad som rekommenderas av myndigheterna i landet. Faktum kvarstår att tiden, för alla, hade blivit kortare om båda filer använts till maximal kapacitet.
Där håller jag inte med dig. Här, där jag hänvisar till, inordnade alla sig in i "rätt" fil vid ett märke som stod innan det köade till sig riktigt på motorvägen, och farten begränsades till 70 km/tim. Sedan flöt det på c:a 70 km/tim hela vägen förbi "förträngningen" för att sedan bli två filer igen, och hastigheten ökade. Tror du på fullt allvar att det hade blivit bättre, och trafiksäkrare, genomströmning om det varit två filer enda fram till vägarbetet, och sedan väva in. Då blir det ju ryckig trafik eftersom bilar måste bromsa för att släppa in vänsterfilsåkaren. Huruvida det finns någon lag som reglerar detta på Teneriffa, vet jag inte. Men uppenbart är det så de gör samtliga vad jag såg.
Nu är det inte så i Sverige, så vi får väl fortsätta stångas 8)
Det är ingen av oss som förespråkar att köra längre i båda körfälten som sagt att man ska köra ända fram i kaklet så att man nästan måste stanna och sen knö sig in.

Det vi säger är att alla ska väva på samma plats så att inga bilar kör om andra bilar som redan vävt in. Enklaste sättet att hitta denna gemensamma platser är att alla väver sent, typ sista hundra metrarna eller så, efter att som joel80 beskrev hittat en lucka och anpassat farten till den.

Problemet uppstår när vissa väver 500 m i förväg medan andra kör ända fram och kastar sig in. Den som kastar sig in orsakar en inbromsning och påföljande köbildning. Den som körde in 500 m i förväg blir förbannad av alla som kör om och bromsar upp. Hade ingen kört in 500 m i förväg utan väntat och gjort som joel80 beskrev hade det inte heller gått att gasa förbi kön och kasta sig in och problemet hade försvunnit.

Alltså i princip exakt samma sak som du beskriver från Teneriffa bara det att vi i Sverige bestämt att den gemensamma vävningspunkten ska vara strax innan körfältet upphör och inte någon sorts individuellt godtyckligt långt avstånd innan dess eftersom det uppenbarligen är svårt att enas om..
Användarvisningsbild
av SvenB
#1224382
SBergdahl skrev: Det är ingen av oss som förespråkar att köra längre i båda körfälten som sagt att man ska köra ända fram i kaklet så att man nästan måste stanna och sen knö sig in.
Men det är ju så "Hitlers" gör. Det spelar ingen roll om vi vanliga säger att vi ska väva på ett speciellt avstånd, "Hitlern" kör ända fram ändå, för han anser sig mer värd. Fördelen med mitt exempel var att vävningen var så tidig att farten var nästan normal. Jag har faktiskt kört i Stockholmstrafiken yrkesmässigt (Lastbil, Taxi) i mer än 40 år, ingenstans har det fungerat så bra som i Teneriffaexemplet.
Användarvisningsbild
av joel80
#1224541
Här har vi ett typexempel på en sån "Hitler"... Vi andra går inte in supertidigt, utan med "lagom" marginal och så att båda filerna rullar.. Ingen tränger sig. Sen kommer en BMW... och alla i högerfilen får bromsa och anpassa sig till honom.

Kolla från 7:41 om den inte startar där:
[youtube]riKBMPWmST4?t=7m41s[/youtube]
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 35

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]