...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1223343
Linqid skrev: I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
Det är det i Sverige också, men inte överallt. Där det är så. sitter det ett speciellt vägmärke som påbjuder det. Eller rättare sagt, det gäller både från höger och vänster.
av llesrof
#1223345
Linqid skrev:
llesrof skrev:
SBergdahl skrev:Det trafiktekniskt bästa är om alla kör nästan ända fram i båda körfälten...
...för dessa vägarnas Hitler.
Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.

Förutom att det tar längre tid om det bildas en lång kö i endast en fil, så leder det ofta till att köerna sträcker sig förbi bakomvarande på- och avfarter eller korsningar, vilket då även påverkar trafikplatserna kring dessa.

Jag kör förövrigt en svart BMW (med tonade rutor, så jag slipper skämmas när jag gör rätt...), om du önskar generalisera ännu mer.

*https://www.youtube.com/watch?v=PVF45HcqLlw
Så när du har en kilometer på dig att lägga dig i högerfilen genom att enkelt och säkert glida in i en lucka så väntar du ändå med det tills du är framme vid skylten och har sämre marginal och tvingar dig in där? Intressant körstil. Men jag är inte förvånad med tanke vilket bilmärke du skrev att du kör. Det är fina bilar så de som kör dess kanske känner sig lite speciella? Det är nog inte så att dessa bilar förvandlar föraren till en Hitler men det är nog så att de med hitlertendenser tilltalas av dessa bilar. Tack för att du delade med dig av vad som rör sig i skallen på en sådan förare. :roll:
av llesrof
#1223347
SvenB skrev:
joel80 skrev: Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
Sakta ned och anpassa hastigheten är väldigt överskattar för vissa förare. Om föraren i vänsterfilen i god tid blinkar höger och markerar att denne vill in i kön så skapar jag mer än gärna en lucka till denne. Jag hjälper gärna hyggliga människor. Det är bara det att vissa förare inte alls är intresserade av detta utan far fram i ungefär samma hastighet som en kryssningsrobot och med ungefär samma pissiga attityd som en sådan, och vill köra om så många de bara kan innan de måste förnedra sig till att ansluta i kön. :D
av Exyzäta
#1223351
Troligen samma typ av personlighet som i kassakön går direkt fram till bandet och frågar om han kan gå före för han har bara några få varor och ett par gnälliga barn som väntar ute i bilen. Jag hade en sån en gång och jag bad honom att ställa sig sist i kön där bak. Han blev väldigt sur och svor på något utländskt språk. (kan ha varit tyska?)
av Linqid
#1223365
SvenB skrev:
Linqid skrev: I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
Det är det i Sverige också, men inte överallt. Där det är så. sitter det ett speciellt vägmärke som påbjuder det. Eller rättare sagt, det gäller både från höger och vänster.
Vad jag syftade på var att det i Tyskland är lag på att tillämpa blixtlåsprincipen i möjligaste mån. Det är det inte i Sverige (vad jag känner till), även om det är Trafikverkets rekommendation.
llesrof skrev:Så när du har en kilometer på dig att lägga dig i högerfilen genom att enkelt och säkert glida in i en lucka så väntar du ändå med det tills du är framme vid skylten och har sämre marginal och tvingar dig in där? Intressant körstil. Men jag är inte förvånad med tanke vilket bilmärke du skrev att du kör. Det är fina bilar så de som kör dess kanske känner sig lite speciella? Det är nog inte så att dessa bilar förvandlar föraren till en Hitler men det är nog så att de med hitlertendenser tilltalas av dessa bilar. Tack för att du delade med dig av vad som rör sig i skallen på en sådan förare. :roll:
Du verkar vara lite av en expert på att ha förutfattade meningar om andra människor. Jag har aldrig påstått att jag tvingar mig in med sämre marginal. Jag anpassar min hastighet och tillämpar vävning.

Jag känner mig för övrigt inte ett dugg speciell, utan köper bilar jag tycker om. Jag kör också Peugeot 208 och VW Golf relativt regelbundet, med samma körstil. Hela ditt synsätt på andra människors bilval osar svensk avundsjuka, vilket du även visat i andra trådar.

Intressant att du dessutom väljer att helt ignorera de delar av mitt inlägg som jag baserar mitt körsätt på, nämligen Trafikverkets rekommendationer och i princip alla studier som finns i ämnet.
llesrof skrev:Om föraren i vänsterfilen i god tid blinkar höger och markerar att denne vill in i kön så skapar jag mer än gärna en lucka till denne. Jag hjälper gärna hyggliga människor.
Instämmer.
Exyzäta skrev:Troligen samma typ av personlighet som i kassakön går direkt fram till bandet och frågar om han kan gå före för han har bara några få varor och ett par gnälliga barn som väntar ute i bilen. Jag hade en sån en gång och jag bad honom att ställa sig sist i kön där bak. Han blev väldigt sur och svor på något utländskt språk. (kan ha varit tyska?)
Konstig jämförelse. På vilket sätt underlättar det trafiken och sparar tid, annat än för den personen?
av Linqid
#1223382
Exyzäta skrev:Har du inget forum för BMW ägare du kan leka på?
Jag bemötte ditt inlägg med en rimlig invändning mot din jämförelse och en fråga, men har inte på något sätt varit otrevlig. Ditt sätt att svara säger mer om dig som person än om mig.

Edit: Tidigare bilar inkluderar 740, 850, V70, V70N (en av varje) och tre stycken V70II, och som du ser har jag nästan 1 300 inlägg här. Vad det nu har med saken att göra, utöver det faktum att vissa verkar lägga stor vikt vid vad andra kör för bilar. Vad jag vet är det inget krav att köra Volvo för att få delta i diskussioner på JagRullar.
av llesrof
#1223451
Linqid skrev: Du verkar vara lite av en expert på att ha förutfattade meningar om andra människor. Jag har aldrig påstått att jag tvingar mig in med sämre marginal. Jag anpassar min hastighet och tillämpar vävning.

Jag känner mig för övrigt inte ett dugg speciell, utan köper bilar jag tycker om. Jag kör också Peugeot 208 och VW Golf relativt regelbundet, med samma körstil. Hela ditt synsätt på andra människors bilval osar svensk avundsjuka, vilket du även visat i andra trådar.

Intressant att du dessutom väljer att helt ignorera de delar av mitt inlägg som jag baserar mitt körsätt på, nämligen Trafikverkets rekommendationer och i princip alla studier som finns i ämnet.
Expert och expert... du behöver inte vara så ödmjuk. Jag skulle snarare påstå att jag är världsmästare i förutfattade meningar. De är baserade på erfarenhet och visar sig rätt ofta vara korrekta också. På tal om att ignorera delar av inlägg... det verkar som att vi pratar om helt olika saker så jag verkar ha skjutit över målet eftersom du inte kan ha förstått vad jag har skrivit. Eller så har du inte läst det. Du snackar om "vävning", eller blixtlåsprincipen som den brukar kallas i Sverige. Jag snackar om de rövhål som far fram i hög fart i vänsterfilen bara för att köra om så många som möjligt innan de knör sig in precis där filerna går ihop trots att de kunnat köra in i en lucka långt tidigare. Håller man på med sånt så är man en Hitler i trafiken.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1223462
Linqid skrev: Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen.
Det är just detta som de flesta tycker är fel. Du "väver alltid in i höjd med skylten", alltså sista skylten, inte där det finns en lucka. Det finns sällan en lucka framme vid sista skylten. Har man, som god trafikant, gjort luckor åt medtrafikanter betydligt tidigare och smidigare, så kanske man inte har lust att göra det för en som bara vill ta sig fram till vilket pris som helst på andras bekostnad. Det enda som då återstår är att klämma sig in eller stå kvar. Varför tror du att det brukar finnas en skylt c:a 700 meter före avsmalningen? Jo för att man i GOD tid skall veta att den finns, och planera att "väva in".
av Linqid
#1223488
llesrof skrev:Expert och expert... du behöver inte vara så ödmjuk. Jag skulle snarare påstå att jag är världsmästare i förutfattade meningar. De är baserade på erfarenhet och visar sig rätt ofta vara korrekta också. På tal om att ignorera delar av inlägg... det verkar som att vi pratar om helt olika saker så jag verkar ha skjutit över målet eftersom du inte kan ha förstått vad jag har skrivit. Eller så har du inte läst det. Du snackar om "vävning", eller blixtlåsprincipen som den brukar kallas i Sverige. Jag snackar om de rövhål som far fram i hög fart i vänsterfilen bara för att köra om så många som möjligt innan de knör sig in precis där filerna går ihop trots att de kunnat köra in i en lucka långt tidigare. Håller man på med sånt så är man en Hitler i trafiken.
Jag upplevs hellre som ödmjuk än arrogant.

Du missar poängen - man ska inte ska köra in långt tidigare. "Rövhålen" hade inte kunnat flyga fram i vänsterfilen om alla följde rekommendationerna och nyttjade båda filer hela vägen, så att köerna blir kortare både i längd och tid.
SvenB skrev:Det är just detta som de flesta tycker är fel. Du "väver alltid in i höjd med skylten", alltså sista skylten, inte där det finns en lucka. Det finns sällan en lucka framme vid sista skylten. Har man, som god trafikant, gjort luckor åt medtrafikanter betydligt tidigare och smidigare, så kanske man inte har lust att göra det för en som bara vill ta sig fram till vilket pris som helst på andras bekostnad. Det enda som då återstår är att klämma sig in eller stå kvar. Varför tror du att det brukar finnas en skylt c:a 700 meter före avsmalningen? Jo för att man i GOD tid skall veta att den finns, och planera att "väva in".
Fast nu pratar vi nog om olika saker. Jag syftar på ordentlig köbildning med stillastående trafik eller krypfart, t ex vid vägarbete eller trafikolycka. Flyter trafiken på bra och det finns gott om stora luckor så byter givetvis även jag fil innan skylten eller när tillfälle ges (jag kanske rentav redan ligger i högerfilen).

Vid "krypfarts-trafik" är det bättre för alla om vänsterfilen nyttjas till max, istället för att väva in tidigt. Det är på gränsen till humoristiskt att ibland observera flera kilometer långa köer i krypfart, med helt tom vänsterfil.

Hade varit intressant om någon av er som förespråkar tidig vävning kan ta fram någon form av studie, eller varför inte ett land där man förespråkar tidig vävning, som visar på varför det är bättre.
Användarvisningsbild
av joel80
#1223497
På 2+1-vägar (i allfall på E4:an här norr om Gävle) stänger man ibland helt av vänster körfält vid hög trafikbelastning p.g.a att öka framkomligheten för alla och minska olycksriskerna. Det är alltså p.g.a alla som ska ut i vänsterkörfältet trots att det är kö hela vägen fram till det blir enfiligt igen, gasa på och köra om alla i kön för att sen trycka sig in igen och orsaka ännu långsammare trafik då det blir ryckigt av att alla får bromsa. Det flyter alltså bättre och man får högre framkomliget (fler fordon per minut som kan passera) om man i de tillfällena stänger av vänster körfält.

Jag anser att man vid t.ex olyckor eller vägarbeten ska använda båda filerna för att köerna ska minska, men att man då ändå ser till att när det är 100 meter kvar redan ha anpassat hastigheten till densamma som högerkörfältet och ser till att en lucka kan skapas utan att nån behöver bromsa. Ser jag bilar framför mig som gör så och kör in varannan så kör jag såklart inte om dem och tränger mig in framför någon som redan släppt in en annan från den andra filen, då sabbar jag ju flödet i höger körfält då de får släppa in fler än som kan passera, vilket till slut gör att höger körfält står praktiskt taget stilla. Det är bara själviska (ovan kallade Hitler's" som gör så, eller så förstår man helt enkelt inte tillräckligt för att läsa av trafiksituationen och anpassa sig efter den.

Om jag sen när luckan bildas ligger kvar och "väntar" på att vänsterfilen går mot sitt slut får man alltid nån stressbulle bakom sig som anser sig viktigare och vill om, trots att jag då ändå använder hela filen, fast utan att tränga mig in där någon redan fått en plats.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 36
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]