...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1217840
llesrof skrev:Synd bara att han inte prejades av vägen och fick lite spö också så att han lärt sig att aldrig mer försöka tränga sig. Undras om samma person tycker att det är okej att tränga sig i kön i matvaruaffären också? Jävla fascister!
llesrof skrev: inställning..? Redogör gärna för den eftersom du anser dig veta något om den. Då kan jag säga om du har rätt eller fel. Näe, skit i det. Du har fel.
Det är ganska enkelt, bilister som kör om i slutet på en 2+1 sträcka ska man enligt dig tränga av vägen och misshandla, personer som tränger sig är fascister du uttrycker dig ganska tydligt så jag tror inte det går att missförstå din inställning till andra människor. Och den inställningen är inte lämplig att ha i trafiken.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1217846
Det trafiktekniskt bästa är om alla kör nästan ända fram i båda körfältet sen väver nära innan det tar slut. Viktigast är att alla väver på ungefär samma ställe för då kommer alla fram lika fort och det flyter bättre. Vävningar på flera ställen ökar risken för att det stoppar upp och blir köer.

Jag brukar kompromissa genom att hitta en lucka lagom nära och sen bara vara lite lagom långsam på att väva in istället för att kasta mig in så att tiden någon kan blåsa förbi minskar lite men utan att jag egentligen är ivägen mer än några sekunder extra.
av llesrof
#1217883
Mwi skrev:
llesrof skrev:Synd bara att han inte prejades av vägen och fick lite spö också så att han lärt sig att aldrig mer försöka tränga sig. Undras om samma person tycker att det är okej att tränga sig i kön i matvaruaffären också? Jävla fascister!
llesrof skrev: inställning..? Redogör gärna för den eftersom du anser dig veta något om den. Då kan jag säga om du har rätt eller fel. Näe, skit i det. Du har fel.
Det är ganska enkelt, bilister som kör om i slutet på en 2+1 sträcka ska man enligt dig tränga av vägen och misshandla, personer som tränger sig är fascister du uttrycker dig ganska tydligt så jag tror inte det går att missförstå din inställning till andra människor. Och den inställningen är inte lämplig att ha i trafiken.
Men se där ja. Jag gillar din slutknorr: "Och den inställningen är inte lämplig att ha i trafiken". Visst är jag en hemsk människa? :lol:
av llesrof
#1217888
SBergdahl skrev:Det trafiktekniskt bästa är om alla kör nästan ända fram i båda körfältet sen väver nära innan det tar slut. Viktigast är att alla väver på ungefär samma ställe för då kommer alla fram lika fort och det flyter bättre. Vävningar på flera ställen ökar risken för att det stoppar upp och blir köer.

Jag brukar kompromissa genom att hitta en lucka lagom nära och sen bara vara lite lagom långsam på att väva in istället för att kasta mig in så att tiden någon kan blåsa förbi minskar lite men utan att jag egentligen är ivägen mer än några sekunder extra.
Idén är bra men det praktiska genomförandet är sämre Jag tar alltid ut ett avstånd till bilen framför så att andra kan köra in i luckan framför. Det brukar också finnas luckor bakom mig i kön. Tyvärr passar inte någon av dessa luckor de herrar i fina bilar eftersom de vill köra om så många som möjligt. De som vill hitta en ledig lucka någonstans i kön kör försiktigt och håller koll och när de hittar en lucka så markerar de tydligt med blinkers att de vill in. Det märks väldigt tydligt på körstilen vad någon är ute efter. Tjänstebilsmiffona som inte alls för avsikt att på ett säkert sätt ta sig in i första bästa lucka blåser på i full fart eftersom de vill köra om så många de bara kan och sedan tränga sig in. Detta gör att trafikflödet i många fall stannar upp eftersom så många måste bromsa för dessa vägarnas Hitler.
av Linqid
#1223248
llesrof skrev:
SBergdahl skrev:Det trafiktekniskt bästa är om alla kör nästan ända fram i båda körfälten...
...för dessa vägarnas Hitler.
Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.

Förutom att det tar längre tid om det bildas en lång kö i endast en fil, så leder det ofta till att köerna sträcker sig förbi bakomvarande på- och avfarter eller korsningar, vilket då även påverkar trafikplatserna kring dessa.

Jag kör förövrigt en svart BMW (med tonade rutor, så jag slipper skämmas när jag gör rätt...), om du önskar generalisera ännu mer.

*https://www.youtube.com/watch?v=PVF45HcqLlw
Användarvisningsbild
av joel80
#1223312
Linqid skrev: Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.
Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Användarvisningsbild
av SvenB
#1223321
joel80 skrev: Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
av Linqid
#1223331
joel80 skrev:
Linqid skrev: Jag väver alltid in i höjd med skylten, det vill säga där det anges att man ska väva in (tidigare placerade skyltar anger endast hur långt det är kvar). Detta gör jag oavsett hur många som felaktigt valt sig att ställa sig i den långa kön i högerfilen. Om du tycker att det gör mig till Hitler - att välja det som är trafiktekniskt bäst, och som är vad man får lära sig när man tar körkort och vad som också rekommenderas av Trafikverket* - så tar jag det med ro.
Om du saktar ner och anpassar hastigheten till samma fart som de i högerfältet så att det kan skapas en lucka i god tid och sen kör in när sista skylten kommer är det ju helt okej. Det är bara de som gasar fullt så länge som möjligt, sen typ tvärnitar samtidigt som dom tränger sig in i en allt för liten lucka så att ALLA bakom i kön får bromsa, som är små själviska "Hitlers". Men så gör du såklart inte....
Givetvis saktar jag ned farten och anpassar den efter flödet. Så nej, så gör jag inte.
SvenB skrev:Om det i alla fall funnes en lucka, vore det relativt okej. Men i allt för många fall finns det ingen lucka. Då bara tillverkar "Hitlern" en genom, helt utan att bry sig, väljer ut en relativt ny bil i grannfilen och kastar sig mot den. Jag bromsar givetvis eftersom, även om jag skulle gå fri, inte vill få plåtskador. ??:-/
Fast vadå "finns en lucka"? Vävning kräver inga regelrätta luckor, utan endast att folk håller normalt avstånd, jämn hastighet och samarbetar. Se ovan länkad film.
av Linqid
#1223334
Exyzäta skrev:Med framtidens självkörande bilar är alla ”hitlers” ett minne blott liksom originalet utdöd.
Då lär just vävning vara det som tillämpas. Ordentlig vävning är nämligen effektivast och påverkar den omgivande trafiken minst. I Tyskland är det lag på att släppa in bilen från vänster när två filer blir en.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 36
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]