...

Moderator: Moderatorer

#810824
Man blir ju så glad när man ser pressmeddelanden som dessa där man uttryckligen skriver att man ska samarbeta för att få en säkrare trafik:

"Volvo Cars har en ledande roll i världens första storskaliga pilotprojekt för autonom körning där 100 självkörande Volvobilar kommer att köras på allmän väg i Göteborg.

Det banbrytande projektet ”Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet” är ett gemensamt initiativ av Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad.

”Drive Me” stöds av den svenska regeringen. Syftet är att studera samhällsfördelarna med autonom körning och att Sverige och Volvo Cars ska bli ledande inom hållbar mobilitet."

"Projektet ”Drive Me” kommer att fokusera på ett antal områden, till exempel:
• Hur autonoma fordon kan ge samhälleliga och ekonomiska fördelar i form av förbättringar av trafikflöde, miljö och säkerhet.
• Infrastrukturkrav för autonom körning.
• Vilka trafiksituationer som är lämpliga för självkörande fordon.
• Kundernas förtroende för självkörande fordon.
• Hur förare i omgivningen smidigt kan interagera med en självkörande bil.

Projektet påbörjas under 2014 med kundundersökningar, teknikutveckling och utveckling av användargränssnitt och molntjänster. De första pilotbilarna kommer att rulla ut på Göteborgs vägar under 2017."

http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=470
http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... nde-bilar/

Är självkörande bilar en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken?

Och är det verkligen intressant vem som egentligen kör?
av *pettson*
#810870
Tycker det är jätteintressant hur lagböckerna ska skrivas om den dagen det händer.
Idag är många system självstyrande i en modern bil. Men bilens förare är ALLTID ansvarig oavsett om han kan påverka dessa eller inte. Han får inte heller lita på informationen från dessa utan att dubbelkolla själv. Det är föraren ansvar nämligen.

Där.. kommer vi till kärnan i problemetställninge. Vem är ansvarig när det är automatiskt? Programmeraren? Den som gör servicen? Den som säljer tjänsten? Eller du själv för att du valde att åka med? Kan bli mycket intressant. :wink:
#810878
Tyckte jag läste någonstans att det skulle bli tillval och att det skulle kosta 40 000kr med det där paketet med automatisk körning. Kan tänka mig att det är dyr teknik men frågan är hur många som kommer välja till det. Är inte speciellt många som lägger till Driver Support paketet idag.
#810918
Självklart finns det en hel del utmaningar i detta projekt. Bilarna ska ju ut i Göteborgstrafiken till 2017, så om några lagändringar ska till så är det väl dags att börja kolla på det. Om alla sitter i baksätet när bilen kör blir det ju svårt att säga vem som är ansvarig. Man kanske inte ens behöver ha åldern inne för att sitta vid ratten? 2020 ska bilarna finnas på marknaden, så än finns det tid att fundera.

Vi har ju sett allt fler funktioner komma som syftar till att underlätta körandet för chauffören, och detta har man ju tagit bra betalt för, men här går man ju ett steg längre: bilarna ska vara självkörande, du ska alltså kunna lämna över körandet till bilen, och målet är att trafiken ska bli säkrare dvs vi ska komma närmare nollvisionen.

Man kan ju tänka sig att folk drar sig för att köpa en självkörande bil om priset är för högt, men säg att det inte var ett dyrt tillval, utan att det var standardutrustning. Skulle man vilja ha funktionen då? Vill man lämna över kontrollen till bilen vid körning? Eller skulle man lägga sig i körningen hela tiden? Och hur skulle det vara att veta att bilarna man möter i trafiken inte körs av några personer?

Eller, vem vet, kanske blir det så bekvämt att åka bil till jobbet när man inte behöver köra att ingen längre vill åka kollektivt? Är det hållbar mobilitet?
#811630
Jag tycker bara det är konstigt. Om jag inte vill sitta i bilkö till jobbet, så låter jag någon annan köra (kollektivtrafikförare, typ). Att ha en bil som kan köra själv, låter som en rätt dyr lösning på ett problem som redan är löst i viss utsträckning (kollektivtrafik). Möjligen kan det vara intressant för långpendlare som inte kan välja kollektivtrafik som lösning. Annan bilkörning än tråkpendling innehåller (åtminstone för mig) ett rekreationsmoment, dvs jag tycker oftast det är trevligt att köra och då är lösningen med självkörande bil helt ointressant. Om man dessutom färdas i miljöer med lite sämre vägar, som kanske inte autopiloten klarar av, så blir det ju också mindre intressant med en bil som inte vet vad den ska göra (vad gör den då? Stannar och piper hjälplöst?). Dessutom känns det som man väldigt ofta talar om "den mänskliga faktorn" som något negativt, som skapar faror och olyckor. Ska bli intressant att se om man verkligen kan få biltrafik att flyta bättre med förare på kretskort, när man tagit bort de positiva delarna av "den mänskliga faktorn", såsom förutseende och liknande, vilket i många fall förhindrar faror och olyckor...
#811667
Jag tror att det kommer att bli ett jätteintressant projekt och man kommer att lära sig jättemycket inom många områden. Helt otroligt att Volvo gör detta och att de fått med sig viktiga samarbetspartners i projektet. De har nog fått jobba hårt med för att få till ett riktigt pilotprojekt och de som jobbar på Volvo Cars i Sverige måste vara överlyckliga över satsningen.

Det har ju inte varit så klart var Volvo Cars tänkt satsa på verksamheten, nu när det är kinesisktägt och de expanderar så mycket i Kina. Det är roligt att se att de satsar på utveckling i Sverige och det betyder nog att de också kommer att behålla produktion i Sverige.

Av projektet kommer man nog att lära sig att det faktiskt är ganska komplicerat att köra bil och att man befinner sig i en väldigt komplex händelsestyrd miljö i trafiken där man måste vara uppmärksam och reagera på rätt saker. Människor har ju förmågan att anpassa sig till nya situationer och lära sig av sina misstag och erfarenheter för att bli bättre förare. Och det kan man väl säga är en bra "mänsklig faktor"? Lärande kanske är en egenskap man vill se hos en självkörande bil, men man vill kanske inte gärna vara med om misstagen som ger lärandet.

Rent tekniskt finns det mycket som en bil skulle kunna reagera på genom sensorer. Sedan gäller det att tolka signalerna rätt och att agera eller inte agera. Och här kommer jag att tänka på hästar som sätter av i sken för att en helt ointressant plastpåse kommer flygande.

Sedan finns det säkert väldigt många spännande utmaningar med själva infrastrukturen för trafik.

Jag har riktigt svårt att tänka mig att "låta bilen köra mig" istället för att "jag kör bilen". Men helt klart måste det finnas uppgifter som bilen skulle klara bättre, snabbare och säkrare. Bromssträckor kan t ex bli långa eftersom människor har en lång reaktionstid. Jag skulle också gärna ha bättre mörkerseende så att jag kunde se älgar och vildsvin och slippa riskera att krocka med dem.
#811677
För att inte tala om alla dåliga vägar. Det kommer bli ett helt annat krav på Trafikverket att se till att vägarna är i bra skick, inte en massa potthål som ska väjas för.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 20

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]