...

Moderator: Moderatorer

#1254956
Senare i år börjar Lidl köra förarlösa lastbilar mellan ditt centrallager och nån butik i Jönköping. Så speciellt många "decennier" bort är verkligen inte tekniken. Den håller på att finslipas och är redo att släppas.

I några städer rullar även självkörande bussar på provsträckor, fast alltså i riktig linjetrafik där man kör passagerare.

I Kista utanför Stockholm har dom kört hela vintern och trots mycket snö har det funkat.
#1255010
Jodå självkörande fordon är fullt möjligt för speciella applikationer, välförberedda rutter och i synnerhet i låga hastigheter. Det är de uppskruvade förväntningarna på att de skulle kunna klara komplexa allmänna trafikmiljöer under vilka väder/vägförhållanden som helst som jag vänder mig mot, där är inte tekniken ännu på ett bra tag. Det krävs en skicklig förare för detta och gärna som sagt med diverse förarstödssystem.
#1255014
Jag tror du inte riktigt är med på hur snabbt det här går och hur fort vi kommer se självkörande bilar till försäljning. (Jag tror de flesta inte är med på hur snabbt det går nu.)
Seat säger att dom har bilar för självkörande taxi redan under 2019, Renault har utlovat en lanserad robottaxitjänst till år 2022 och Volvo tror att en tredjedel av deras försäljning 2025 består av självkörande bilar.
Troligen kommer utvecklingen bland lastbilar gå ännu fortare då det finns mer pengar att hämta där.

https://www.nyteknik.se/fordon/seat-sat ... ng-6919770
#1255020
Ni har säkert sett humanoiden/roboten "Sophia" på YouTube. Hon är bl a med i denna filmsnutt där Audi demar sin självkörande bil Jack.


Men det finns andra filmer där man verkligen häpnar över hennes slutledningsförmåga och kapacitet. Det som fastnat speciellt hos mig var när hon fick frågan (i en annan filmsnutt) om hur många språk hon kan. Hennes svar:
"Jag är inte ens två år, så hittills talar jag bara engelska och kinesiska. Men om några år, kommer jag att kunna alla språk."

Snacka om att AI kommer att utklassa oss människor på många områden. Även när det gäller att köra bil.
#1255023
Jag tror det kommer ske i etapper, att få helt autonoma "robottaxi" som kan köra i alla miljöer, komplex stadstrafik likväl som på en skogsväg tror jag också ligger mycket längre bort än vi kan hoppas. > 10 år kanske

Men med hjälp av infrastruktur eller andra hjälplösningar så går det nog få level 4 på begränsade sträckor inom några år.
Dessutom är det många juridiska och säkerhetsfrågor som måste tas om hand.

Nu kanske inte Comma ai är ett perfekt exempel, men det visar på att man ganska snabbt kan ta fram något man kan kalla självkörande, men att det är helt annat att bevisa det säkert och lagligt.
#1255035
andreas 80 skrev: Men med hjälp av infrastruktur eller andra hjälplösningar så går det nog få level 4 på begränsade sträckor inom några år.
Eftersom man redan rullat omkring med vad som är närmre lever 5 än level 4 det sen i Januari på begränsade sträckor anser jag nog att du har fel där. :)
Bussarna som t.ex går i Kista har ingen förare utan bara en "bussvärd" som kan nödstoppa bussen. En form av level 5, fast endast på en förbestämd sträcka och med högsta hastighet av 20km/h.
Men med annan trafik av alla slag på samma väg.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6869316
#1255046
Där har vi olika uppfattning helt enkelt. :-)

Men att kunna köra under sådana begränsade former, en förprogrammerad rutt med mycket låg hastighet där det enda den gör om problem uppstår är att stanna på fläcken. Det är inte mycket i mina ögon.

Tro mig jag ser väldigt mycket fram emot när vi har självkörande bilar på våra vägar, men den dagen jag kan hoppa in i min bil och bara knappa i destinationen till Italien och luta mig tillbaka tror jag är långt borta.
#1255049
Tror vi är närmre än vad många tror, och att det till en början (och rätt snart) kommer finnas autonoma bilar som kan köra inom stadsgränser... Även lvl4 rätt snart där man kan sätta igång autonomin på t.ex motorvägar så kör den själv tills man ska svänga av.
#1255102
Hittills har jag inte hittat något evidens som får mig att tro vad du tror, Joel80.

Vad vi har sett är ytterst begränsade former av autonom körning och faktum är att till och med jag skulle känna mig relativt ok att släppa ratten till ett dylikt system under lugn fullkomligt förutsägbar motorvägstrafik, givetvis att jag hela tiden är beredd att gripa in.

Men vad div biltillverkare tror och kanske till och med sätter sitt rykte i pant på vad gäller detta tar jag för vad det är - förhoppningar i bästa fall, inte sällan utan teknisk grund.

Jag har sagt det förut och säger det igen: underskatta aldrig den djupa kompetensen av riktigt erfarna och skickliga fordonsförare, bestyckade med något av det mest komplexa och effektiva neurala nätverk som finns i vår del av kosmos.

Mitt högst realistiska recept för långsiktig trafiksäkerhet är att understödja dessa förare med existerande och framväxande teknologi för att få dem att prestera på topp alltid, givet mänskliga begränsningar.

Detta kan innefatta att man som förare kan bli avlastad under mindre komplexa trafiksituationer tex en lång motorvägssträcka dä inte så mycket konstigt kan hända, föraren kan kanske slappna av av smula och ladda energi till de situationer där det behövs 100% uppmärksamhet och där det behövs mer direkt interaktion med andra förare, cyklister, gångtrafikanter för att alla ska kunna ta sig fram på säkert sätt i trafiken.

Jag ser ingen som helst potential att AI kommer att kunna emulera beteendet av en omtänksam och medveten bilförare i vanlig komplex stadstrafik de närmaste decennierna.
#1255327
Jag litar nog redan idag mer på de AI-bilar som finns än vad jag gör på folks förmåga att säkert framföra ett fordon. Det är så satans många som inte har koll på vad dom gör eller som skitet i hur deras körning påverkar andra.

När AI blir mer vanligt kommer vi se en drastisk minskning i antalet olyckor, det verkar de flesta rätt övertygade om.

Även som erfaren förare blir man ibland distraherad och missar saker som skulle kunna blivit farligt. Och man kan bli trött, arg eller på annat sätt få känslor som försämrar ens bilkörning. AI har inga koncentrationssvårigheter...

Om mindre än ett år har vi som sagt mindre lastbilar som kör omkring autonomt. Så "framtiden" är så gott som redan här.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]