...

Moderator: Moderatorer

#849548
Allinug skrev:BMW bygger en självkörande bil, som också är självsladdande! :D
http://www.wired.com/autopia/2014/01/bm ... fting-car/

Typiskt BMW att klanta sig.. alla ville ha självladdande bilar, nån klantade sig och fick med ett s för mycket i beställningen till utvecklingsavdelningen.
#849684
Eller så var det utvecklingsavdelningen som läste det de ville läsa. :D

Första gången jag läste om att de tagit fram en självsladdande bil var nog tanken att det kändes lite onödigt. En självkörande bil kunde väl hålla sig till tråkmomenten? Ska man inte ens få nöjet att sladda själv? Och en säker bil ska väl inte sladda, utan hålla sig på vägen?

Men egentligen så måste en självkörande bil också kunna allt om sladdning för att vara en säker bil. Den måste både kunna styra fram sladdar och avstyra dem. Det räcker inte att bilen kan bromsa om den tappat väggreppet pga is eller vattenplaning. Den måste ha järnkoll även på styrningen.
#852900
Det är väl knappast troligt att bilen som begrepp idag, kommer att kunna vara var mans transportlösning i framtiden. Det är alldeles för energislukande i ett störe perspektiv. Att det läggs pengar på att utveckla diverse tekniska lösningar är säkert inte fel; medan arbetet pågår så skapas ju arbetstillfällen om inte annat... Sett i ett längre perspektiv så kommer nog kraven på energieffektivitet ändå att skapa andra förutsättningar för hur "gemene man" förflyttar sig hit och dit. Den dag självkörande bilar är en verklighet kommer nog någon form av kollektivtrafik vara det som gäller i stället. Tror jag.

Personligen är jag mer störd än stimulerad av tanken att kretskort från Taiwan eller Kina ska ta över den aktivitet som man under rätt många år tränat in och förfinat (alltså: bilkörning...). Det är ju lite som tanken att man kan ersätta en symfoniorkester med ett antal signalgeneratorer och få en perfekt (datorstyrd....) musikalisk föreställning.

De som inte gillar att köra kan ju såklart -med fördel- utnyttja all automation och därmed egentligen klara sig bra med flyg/tåg/fjärrbuss/taxi för att ta sig dit de vill, redan idag! Om någon räknar på kostnaderna för att köpa tjänsten "dörr till dörr" när det behövs och jämför med att hålla sig med egen bil för sådana fall, så kanske det helt enkelt blir billigare att inte hålla sig med egen bil och köpa tjänsten.

Vi som gillar bilkörning som del av vår vardagsexistens kanske väljer en annan väg.
#853310
Om jag fick frågan som möjlig bilkund om jag var intresserad av att köpa en självkörande bil, så skulle jag nog inte vara så intresserad, däremot så tycker jag att det är intressant att man ser en teknikutveckling som steg för steg går mot det hållet. Och de som köper dagens bilar verkar uppskatta de möjligheter till automatisering som finns i dagens bilar. Intressanta tycker jag även att alla de frågeställningar som kommer upp i samband med självkörande bilar är. Hur långt kan man gå med självkörande bilar i en så komplex miljö som trafiken är?

I denna artikel har man tagit upp problemet med att ju mer funktioner som kan styras automatiskt av bilen i kombination med full uppkoppling mot Internet, desto mer sårbara blir bilarna också för attacker från obehöriga utifrån. I artikeln hade de utifrån t ex kunnat påverka bromsarna och komma åt styrningen.
http://business.financialpost.com/2013/ ... =2292-0a1a

Vi har ju sedan tidigare problemet med att ju fler funktioner som finns i bilen, desto fler saker som kan krångla eller gå sönder under färd. Detta kan innebära säkerhetsproblem, t ex som i fallet med GMs uppmärksammade problem som gjort att krockkuddar inte löst ut som de skulle. Med bilar uppkopplade mot Internet har vi en öppenhet mot okända som också kan innebära säkerhetsproblem.

Detta ska alltså vägas mot de säkerhetsproblem som vanliga förare orsakar i trafiken...

Men vi har ju också hållbarhetsperspektivet, alltså vår jord, vårt klimat och våra ändliga resurser att tänka på.
Kan man använda elektronik istället för mekanik får man många nya möjligheter och bilarna blir lättare och därmed mindre energislukande.

Angående att ersätta en symfoniorkester med datorer - det blir ju en annan musikalisk föreställning, så det är ju inte en ersättning. Men jag tänker att bägge varianterna har ett existensberättigande eftersom de ger olika upplevelser och kanske har olika målgrupper.
#854869
:-)-)

Även om många bilförare har tränat in och förfinat sin bilkörningsteknik under många år, så finns det också många bilförare som inte har gjort det och i trafiken kan man inte direkt välja vilka man råkar ut för. Då är det väl bra att det finns bilar med olika kompetens. :) Fast förmodligen är de inte nyblivna körkortsinnehavare som har bilarna med mest hjälpfinesser.

Något som man ofta ser på väg till och från jobbet är bilar som kört in i varandra så att det blivit någon liten buckla. Så ska förarna reda ut detta och det blir köbildning och en massa andra trafikanter blir drabbade. Denna typ av incidenter känns ju som att man lätt skulle kunna få bort helt genom teknik som redan finns, som förhindrar att man kör in i framförvarande bil. Då fick man även bättre flöde i trafiken och genom att tempot kunde hållas jämnare så blev också energiförbrukningen lägre.
#854935
Det är ju inte de nyblivna förarna som är det värsta problemet, det är de som överskattar sin förmåga och dessutom saknar självkritik som är jobbigast att ha som mottrafikanter. Troligen skulle många av dem ändå försöka ta över den mesiga autopiloten och då är man ju inte av med dem ändå.

Tekniken för att inte köra in i andra bilar i samma riktning finns redan, den kallas "hålla avstånd". Tydligen rätt svårbemästrad för vissa.
#855149
Det stämmer nog att det inte är de nya förarna som är värst. Hålla avstånd-tekniken är tydligen svår eftersom det ofta sker kökrockar. Minns en gång när de rapporterade om kökrock i ena färdriktningen, tre minuter senare rapporterades ytterligare en kökrock med fler bilar inblandade, men då i andra körriktningen. Detta var en "tittolycka", bilarna i motstående fil hade tittat på den första olyckan och då hade det blivit en annan olycka också.

Kunde folk bara koncentrera sig på att köra sin bil så skulle nog trafiken fungera bättre. Men det tycks ju som om många tror att de kan göra en massa andra saker samtidigt som de kör. Har de inte tänkt att köra sin bil, utan bara sitta bakom ratten och åka och göra annat än att köra, då kan man ju tycka att lika bra att bilen kör istället.
#855163
Jo... Jag har ju förmånen att inte vara tvungen att bilpendla. Jag kör mycket, har alltid gjort, men vill jag läsa eller pillra med telefonen tar jag tåget. Körning är normalt en del av avkopplingsfasen i samband med ledighet/resa. Lustigt nog minns jag att det var rätt roligt att köra buss de år jag gjorde det; inget behov av extra förströelse bakom ratten. Hårt jobb ibland i Stockholms innerstad, men i princip aldrig så tråkigt att man behövde nåt annat att göra samtidigt. Kommer nog aldrig att förstå hur de förare fungerar, som alltid ska ha nåt annat att pyssla med under körning. Kanske lika bra att skicka med dem en tjänsteöl så de slappnar av lite.
#855234
Det handlar inte om att man har behov av extra förströelse, det handlar om att man har lite svårt att låta bli att kolla vad det är som plingat till i mobilen, och är det ett "viktigt" sms/mail kanske man måste svara precis då.
Jag lider själv av viss ångest över att inte läsa/kolla telefonen direkt när den plingar till, men håller mig från att kolla den i situationer som är olämpliga... t.ex när man då kör bil. Erkänner dock att jag kollar, och ibland även svarar på t.ex sms när jag står vid rödljus eller i stilla stående köer. Största risken då är väl att jag är sent iväg när det blir grönt. Har dock inte haft någon som tutat på mig senaste åren p.g.a något sånt. :)

Jag menar inte att jag på något sätt tycker beteendet att hålla på med mobilen i trafiken är okej, bara att jag kan tänka mig vad det är för drivkrafter som ligger bakom. Det finns många med ett nästan sjukligt behov av att kolla mobilen. Jag ligger i gränstrakten gissar jag.. (om jag inte redan är där) det första jag gör på morgonen är att kolla mobilen och läsa eventuella mail eller sms...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 20
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]