...

Moderator: Moderatorer

#1282141
joel80 skrev:Spännande att leva i dina fantasier. Men för de flesta är det verklighet.
...
Olyckor kommer självklart att minska framöver om autonoma fordon ökar. Datorer smsar inte eller är sömniga. Olyckor kommer kunna hända, men datorer är inte så risktagande och tjuriga som människor. Sen är det delar där AI idag troligen inte är lika duktiga som en mänsklig hjärna.
Det jag vänder mig mot är den naiva övertro som en del visar vad gäller helt AI-baserad fordonskörning inom de närmaste decennierna. Jag menar då autonom körning nivå 5 dvs under alla förhållanden, överallt.

Ett betydligt sundare förhållningssätt är att se AI och avancerade sensor/servo/displaysystem som assisterande teknologier för att minska risker och trafikskador, dvs en fortsättning på nuvarande utvecklingsväg med "lane assist", "autobroms", "dåsighetsvarnare", "viltvarnare" etc. Mycket bra och värdefull utveckling som borde premieras på olika vis.

Men det är ingenting som slår en erfaren mänsklig bilförare i samarbete med andra erfarna mänskliga bilförare. Ni har säkert alla sett det där ruggiga tillbudet från Norge där en liten kille springer ut bakom en buss mitt i vägen och är någon dm från att bli påkörd av en lastbil. Tvärtemot vad som påstods på många ställen så var det inte Volvos autobromssystem som gjorde att killen klarade sig... det var tack vare alerta människor i samspel med varandra plus blixtsnabb reaktion från föraren.
http://www.thedrive.com/watch-this/1615 ... hilds-life

Ett FB-inlägg om utredningen som gjordes:


Har ni inte sett denna film så är den ett måste:

___
PS. Varit väldigt litet aktivitet i denna tråd senaste dygnet. Men jag kan förtydliga och spetsa till litet om det kan uppmuntra fortsatt diskussion: vore det så att det aktuella fordonet styrts av AI och div sensorsystem så hade med all sannolikhet den där killen i filmen varit stendöd.
#1283310
Varför är rubriken på tråden "SJÄLVKÖRANDE BILAR FÖR HÅLLBAR MOBILITET"

Såg att några forskare räknat på självkörande bilar och hur det hänger ihop med "hållbarhet" .

Det blev ju raka motsatsen. Nu kör man ju hemifrån till jobbet och så står bilen där.

Självkörande bilar som man inte äger själv kör ju hem till dig och hämtar dig, kör dig till jobbet, och kör sedan vidare till nästa "körning" som en slags förarlös taxi. Helst plötsligt blir det en massa transportsträckor som körs mellan körningarna.

Sen kan alla människor helt plötsligt åka bil, även om man inte har körkort, även om man är barn eller gammal, även om man inte ens äger en bil, även om man är för trött för att köra själv, även om sträcka idag är för lång för att man ska köra den själv, Nu kan alla åka bil, och vart som helst och hur långt som helst....

Så självkörande = 3 ggr så mycket bilar på vägarna, 3 ggr så mycket mil, 3 ggr så mycket utsläpp.

Så mycket för att självkörande och hållbart skulle hänga ihop.

Om nu inte allt hänger på att bilarna kör runt och fyller upp dem tills de är knöfulla och allt är samåkning...
#1283366
Miljöaspekten skulle nog vara att det bara behöver byggas 1 bil istället för 3. Ovanstående är dock en extremt intressant fråga. Självkörande är en aspekt, mobilitet och hållbarhet är en annan. Inte alltid de hänger ihop.
#1283398
Resonemanget anknyter till det i en riksdagsmotion kallad ”RUT-avdrag för taxiresor” som lämnades in häromdagen av en moderat ledamot.

Den går ungefär såhär:

”Idag upplevs taxi vara för dyrt för att bli en naturlig del av kollektivtrafiken i människors vardag. Idag är 60 procent av taxis kostnader är skatter och avgifter. Införs ett rutavdrag för taxi så kostanden väsentligt lägre kommer fler att nyttja taxi. En del kanske då avstår att skaffa egen bil eller vissa hushåll kanske nöjer sig med en bil. Det skapar utrymme i städerna.”
#1283651
VolvoB20 skrev: ons 28 nov 2018, 09:02 Varför är rubriken på tråden "SJÄLVKÖRANDE BILAR FÖR HÅLLBAR MOBILITET"

/../
Länkarna i trådstarten fungerar tyvärr inte längre, men det som "hållbar mobilitet" handlade om när projektet startade var att minska antalet olyckor i trafiken (nollvisionen).
Det är inte hållbart att människor skadas och dör i trafiken, samtidigt som man antar att bilismen kommer att fortsätta öka. Som biltillverkare kan det i allafall inte vara rätt att i det läget bara fortsätta kränga bilar som de ser ut idag.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]