- ons 21 nov 2018, 16:14
#1282141
Ett betydligt sundare förhållningssätt är att se AI och avancerade sensor/servo/displaysystem som assisterande teknologier för att minska risker och trafikskador, dvs en fortsättning på nuvarande utvecklingsväg med "lane assist", "autobroms", "dåsighetsvarnare", "viltvarnare" etc. Mycket bra och värdefull utveckling som borde premieras på olika vis.
Men det är ingenting som slår en erfaren mänsklig bilförare i samarbete med andra erfarna mänskliga bilförare. Ni har säkert alla sett det där ruggiga tillbudet från Norge där en liten kille springer ut bakom en buss mitt i vägen och är någon dm från att bli påkörd av en lastbil. Tvärtemot vad som påstods på många ställen så var det inte Volvos autobromssystem som gjorde att killen klarade sig... det var tack vare alerta människor i samspel med varandra plus blixtsnabb reaktion från föraren.
http://www.thedrive.com/watch-this/1615 ... hilds-life
Ett FB-inlägg om utredningen som gjordes:
Har ni inte sett denna film så är den ett måste:
___
PS. Varit väldigt litet aktivitet i denna tråd senaste dygnet. Men jag kan förtydliga och spetsa till litet om det kan uppmuntra fortsatt diskussion: vore det så att det aktuella fordonet styrts av AI och div sensorsystem så hade med all sannolikhet den där killen i filmen varit stendöd.
joel80 skrev:Spännande att leva i dina fantasier. Men för de flesta är det verklighet.Det jag vänder mig mot är den naiva övertro som en del visar vad gäller helt AI-baserad fordonskörning inom de närmaste decennierna. Jag menar då autonom körning nivå 5 dvs under alla förhållanden, överallt.
...
Olyckor kommer självklart att minska framöver om autonoma fordon ökar. Datorer smsar inte eller är sömniga. Olyckor kommer kunna hända, men datorer är inte så risktagande och tjuriga som människor. Sen är det delar där AI idag troligen inte är lika duktiga som en mänsklig hjärna.
Ett betydligt sundare förhållningssätt är att se AI och avancerade sensor/servo/displaysystem som assisterande teknologier för att minska risker och trafikskador, dvs en fortsättning på nuvarande utvecklingsväg med "lane assist", "autobroms", "dåsighetsvarnare", "viltvarnare" etc. Mycket bra och värdefull utveckling som borde premieras på olika vis.
Men det är ingenting som slår en erfaren mänsklig bilförare i samarbete med andra erfarna mänskliga bilförare. Ni har säkert alla sett det där ruggiga tillbudet från Norge där en liten kille springer ut bakom en buss mitt i vägen och är någon dm från att bli påkörd av en lastbil. Tvärtemot vad som påstods på många ställen så var det inte Volvos autobromssystem som gjorde att killen klarade sig... det var tack vare alerta människor i samspel med varandra plus blixtsnabb reaktion från föraren.
http://www.thedrive.com/watch-this/1615 ... hilds-life
Ett FB-inlägg om utredningen som gjordes:
Har ni inte sett denna film så är den ett måste:
___
PS. Varit väldigt litet aktivitet i denna tråd senaste dygnet. Men jag kan förtydliga och spetsa till litet om det kan uppmuntra fortsatt diskussion: vore det så att det aktuella fordonet styrts av AI och div sensorsystem så hade med all sannolikhet den där killen i filmen varit stendöd.