...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:Ja naturligtvis är det mycket bättre att det lyser på alla håll och kanter.
När det gäller vår hjärna och vår förmåga att bedöma avstånd och hastighet har vi bäst hjälp av två fasta lysande punkter med konstant mellanrum. Då kan vi ganska snabbt avgöra riktning, hastighet och avstånd.. Blir det för mycket bling bling kanske den förmågan försämras lite.. ;)
Men allt är bättre än släckta DRL!! :D
Ja.. men det är förvånadsvis sällan.. Jag brukar ibland om det är möjligt blinka med bakljusen åt dem.. alltså när jag ligger framför. Det kanske är tydligare, men då ser jag ju inte resultatet.. :)

Hur reagerar ni om någon blinkar åt er? Inte bara med helljuset utan även med halvljuset på och av. Är det inte så att man börjar fundera på vad den vill, och letar orsaker.. t.ex om man själv har lyset på.
joel80 skrev: Hur reagerar ni om någon blinkar åt er? Inte bara med helljuset utan även med halvljuset på och av. Är det inte så att man börjar fundera på vad den vill, och letar orsaker.. t.ex om man själv har lyset på.
Jag gör så, och kanske nån mer. I övrigt verkar de flesta vara fullkomligt ointresserade...
Ja, jag letar absolut orsaker. Nån som vill förbi, hellyset råkar va på, blinkers råkar va på (hur i helvete man nu kan missa det) osv osv. Handlar ju om att vara uppmärksam i trafiken.
Vissa är inte så uppmärksamma.. ta bara den första föraren i bilen där jag står bra många sekunder bredvid och tutar.. har kört ner rutan och tänkte vinka lite åt henne att "veva ner"... men inte en reaktion.. All koncentration gick HELT till mobilen och ett sms eller nått sånt som krävde många tryck. Hon kollade upp rakt framåt en snabb gång under den tid jag rullade/stod bredvid och tutade. Synd att kameran sitter rätt fast framåt.. annars hade jag kunnat rotera den och visat!
Jag är för en mer generaliserande regel om att man måste ha koll på trafiken och inte utgöra en fara för sig själv eller andra. Mer trafikkontroll på beteende helt enkelt.

Om jag snabbt läser ett sms vid ett rödljus är inte samma sak som om jag skrivet ett mail i rullande trafik. Att rakt av förbjuda hantering av mobiltelefon tycker jag är fel. Då får man förbjuda att byta kanal på radion eller ändra fläkten i bilen också.

Jag har skrivit sms under färd också.. men aldrig med bilar intill mig och med blicken oftare på vägen än på mobilen.
joel80 skrev:Jag är för en mer generaliserande regel om att man måste ha koll på trafiken och inte utgöra en fara för sig själv eller andra. Mer trafikkontroll på beteende helt enkelt.

Om jag snabbt läser ett sms vid ett rödljus är inte samma sak som om jag skrivet ett mail i rullande trafik. Att rakt av förbjuda hantering av mobiltelefon tycker jag är fel. Då får man förbjuda att byta kanal på radion eller ändra fläkten i bilen också.

Jag har skrivit sms under färd också.. men aldrig med bilar intill mig och med blicken oftare på vägen än på mobilen.
Androids röstdiktation är riktigt najs för det ändamålet!
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 356
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant