...

Moderator: Moderatorer

Jag tutar på folk när jag råkar ut för något som jag skulle sagt till om ansikte mot ansikte, dvs en grov felkörning som tvingat mig att bromsa/väja. Jag signalerar såklart i själva situationen, åker inte ikapp o tutar. Vad ska annars tutan vara till? Att avvärja faran gör man bäst själv (väja/bromsa), men det skadar inte att påminna motparten om sin existens i sammanhanget. Om vederbörande tar illa upp är inte riktigt något jag funderar över i de fallen. Sedan kan man ju naturligtvis ibland inse att en viss förare troligen inte kommer att klara att köra OK i en förutsebar, kommande situation och då är det oftast bäst att ge dem lite svängrum, om man kan... :roll:
+1 på att det känns bättre att tuta.
Men det är förstås som rid54 säger, och som jag vet att många menar, "påminna motparten om sin existens i sammanhanget". Du SKA vara uppmärksam i trafiken och självklart händer olyckor oavsett men att markera att personen faktiskt gör fel och att det gick bra denna gång, kan förhoppningsvis ge personen i fråga en tankeställare inför en liknande situation nästa gång.

Jag tutar inte varje gång Momentum, jag försöker också förutse saker så gott det går efter konstens alla regler och därför låta det som sker ske, men den möjligheten har du inte alla gånger.
rid54 skrev:Sedan kan man ju naturligtvis ibland inse att en viss förare troligen inte kommer att klara att köra OK i en förutsebar, kommande situation och då är det oftast bäst att ge dem lite svängrum, om man kan... :roll:
Det är den insikten jag kommit fram till, eller som min kollega säger, alla är idioter i trafiken, man får akta sig
Många i trafiken är gamla och skraltiga, men behöver åka omkring, för så har vårt samhälle blivit
Dom behöver lite extra space och välvilja från oss perfekta bilförare, eller är vi perfekta?
Jag erkänner.. ibland ser man bara hur dålig koll någon har.. då händer det att jag söker en situation (dock med marginal så att jag inte riskerar vare sig min eller den andres bil eller annan skada) där jag demonstrativt får tuta. Lite för att det känns bra och att jag då får ur mig att jag tycker att vederbörande bör ha bättre koll på sin omgivning.

I rondellfallet ovan var det inte så att jag sökte situationen.. jag höll som ni ser rätt moderat hastighet både innan och i rondellen.. däremot var jag lite beredd på situationen då det ju inte är ovanligt att man blir kapad i rondeller.
Momentum skrev:
rid54 skrev:Sedan kan man ju naturligtvis ibland inse att en viss förare troligen inte kommer att klara att köra OK i en förutsebar, kommande situation och då är det oftast bäst att ge dem lite svängrum, om man kan... :roll:
Det är den insikten jag kommit fram till, eller som min kollega säger, alla är idioter i trafiken, man får akta sig
Många i trafiken är gamla och skraltiga, men behöver åka omkring, för så har vårt samhälle blivit
Dom behöver lite extra space och välvilja från oss perfekta bilförare, eller är vi perfekta?
Har ingen avvikande mening där, tror jag. Om man kör med lite självkritik och intresse, så blir man bättre med tiden och hinner säkert bli hyfsat bra på att köra, innan man blir så gammal att man börjar bli sämre pga detta. "Perfekt" förare har jag aldrig träffat och hävdar det inte om mig själv, har dock överlevt med lappen i behåll sedan 1973 och även kört yrkesmässigt (buss). Viss vana, men perfekt - nix.
Ingen är perfekt. Så, då fick vi det sagt.
Jag som fortfarande är inne på min prövoperiod (körkort 2 år den 14e december, woop!) ska väl egentligen inte uttala mig hur "det fungerar på fältet" utan har ju mest min teori och körskola färskt i minnet. Alla gör som sagt fel ibland, olyckor händer. Men att det ska vara för att personen sitter och smsar i 120km/h på motorvägen och smäller in i sidan på min bil med min grabb i baksätet? Nejtack.
Om personens däck smäller? Det hade lika gärna kunnat hända mig. Det är skillnad på olycka och olycka.

Lite mer sunt förnuft och respekt i trafiken är det enda som behövs.
grillchips skrev:Ingen är perfekt. Så, då fick vi det sagt.
Jag som fortfarande är inne på min prövoperiod (körkort 2 år den 14e december, woop!) ska väl egentligen inte uttala mig hur "det fungerar på fältet" utan har ju mest min teori och körskola färskt i minnet. Alla gör som sagt fel ibland, olyckor händer. Men att det ska vara för att personen sitter och smsar i 120km/h på motorvägen och smäller in i sidan på min bil med min grabb i baksätet? Nejtack.
Om personens däck smäller? Det hade lika gärna kunnat hända mig. Det är skillnad på olycka och olycka.

Lite mer sunt förnuft och respekt i trafiken är det enda som behövs.
Nu (ursäkta OT!!) vill jag gärna säga, att det är bra om det kommer fram synpunkter från alla håll. Det är inte så att äldst är bäst alls. Vi 50-talister borde egentligen vara döda allihop pga alla säkerhetsåtgärder som vi aldrig hade en aning om som barn, men som är naturliga idag. Vår syn på trafiken kan säkert berikas av inlägg från nyskolade yngre personer. En dum grej blir inte rätt för att den upprepas många gånger, men det finns exempel på bilkörning som går ut på att "så har jag alltid gjort", vilket ibland är rätt okompatibelt med förare som faktiskt känner till och följer regelverket = konflikter uppstår. Att sitta med sin smartphone under körning känns inte som en bra grej för säker körning.
Sorry för följande wall of text!

Absolut rid54, jag menade inte att trampa någon på tårna.
Och den här tråden har en tendens till att spåra ur emellan videoklippen men det är det som gör det hela så intressant för vi tänker väldigt olika, många av oss. :)

Jag håller helt med dig. Flerårig erfarenhet behöver nödvändigtvis inte innebära att personen i fråga faktiskt vet bättre. Denne kan kanske manövrera ett fordon bättre än en nyexaminerad körkortare men som du säger, "så har jag alltid gjort utan problem" (min egna addering på slutet där) behöver verkligen inte betyda att det är riskfritt.
Ett tydligt exempel var min 56åriga mor som för något år sedan skulle gå kurs som handledare för ett av mina syskon. MYCKET var nytt och en del hade hon inte ens hört talas om. Att exemplet även går att lägga på min sambo (29 år) som haft sitt körkort i 7 år när hon var handledare för mig gör inte saken bättre.
Skiter folk i nya regler, som det där med Zebralagen som förvisso funnits sen '98 och som är bra i teorin men inte helt funktionell i praktiken? Eller är det för dålig information om lagändringar?
Det kanske var lite långsökt men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma med det.

Senast idag bråkade jag lite i trafiken. Högst onödigt, men jag kunde inte hålla mig.
Körde från Bromma till Vallentuna i rusningstrafik på motorvägen varpå det närmade sig slutdestination och köbildning uppstår då tvåfiligt går över till enfiligt och det är krypkörning som gäller i ca 10 minuter.
Framför mig på tvåfiligt ligger en äldre V40 som ägaren har pimpat ordentligt, kör som en tok men fastnar förstås när det börjar tjocka till, fast ligger kvar i omkörningsfilen (jag lär mig aldrig vad som är ytterfil och innerfil, det är ju nästintill en tolkningsfråga) och där ligger hon och kryper brevid kön.

Jag som kört vägen många gånger vet att det är knappt 100m kvar av det tvåfiliga när jag kommer ikapp så jag lättar på gasen för att lämna så damen kan vika in framför mig. Men icke. Så jag kör sakta framåt och lägger mig bakom bilen som är framför varpå V40n hamnar till vänster om mig och puttrar.
I såna lägen blir jag måttligt irriterad på att personen inte använder blinkers för att visa att denne vill in. Snart kommer hon inte ha något annat val än att vika in i kön. Det blir mer och mer trångt och jag anar hur hon börjar vika mot mitt håll, men förstås utan blinkers. Hon ser mig klart och tydligt (men jag ser inte henne eftersom det är jättehäftigt med 100% toning i framsätet) så ingen döda vinkeln där.
Och då börjar jag jävlas, jag ser i backspegeln att bakomvarande håller gott avstånd för att eventuellt kunna släppa in henne där eftersom jag inte tillät tillträde framför.

Ivrigt väntar jag på att en blinkers ska gå igång så jag kan lätta på gasen för att släppa in henne men nej, det händer inte. Det går såpass långt att jag ligger med ena hjulet utanför kantlinjen, vilket innebär att hon motar ut mig mot diket. Ännu mer sur så trycker jag på bromsen eftersom jag ändå tycker om att min bil är hel och ren, och i samma veva hänger jag mig på tutan och passar på att blinka lite med hellyset.
Reaktionen? En dutt på bromsen. :roll:

Och det är lite det jag menar med att visa respekt i trafiken. Jag visste mycket väl att hon ville in men jag förväntar mig ändå att folk ska vara tydliga med vart de skall, även i köbildningar där det inte finns så många val.
Jag hade köpt det hela om hon gasat på hela vägen fram tills det verkligen tar slut på tvåfiligt för att sedan vika in, MED BLINKERS, i kön, såna snyltare finns det gott om och jag ser hellre att de gör så än att de ska ligga och puttra brevid.

Visst, två fel gör inte ett rätt. Jag betedde mig säkerligen minst lika illa i mångas ögon. Men jag hoppas att mitt budskap gick fram och att tölpen använder blinkers nästa gång.
En sån här skulle jag gärna ha på min bil i vissa fall om det kunde lära dem att inte göra en sak jag hatar, att åka i filen bredvid som går åt ett annat håll och sedan tvärnita och ställa sig halvt in i filen bredvid som står stilla. Lägg er i rätt fil där köerna börjar i stället så kommer det att flyta bättre åt båda hållen, både i köfilen och den som går åt ett annat håll. T.ex. där Essingeleden börjar och man i vänster fil åker mot Nacka.

Bild
Att den här tråden spårar ur mellan klippen är ju nästan lite av syftet med den. ;)

När det gäller en väg där två filer går ihop till en (inte där en fil fortsätter till något annat ställe) vore det bästa om det vid köbildning skapades 2st lika långa köer (man väljer alltså den kortaste, precis som på affären) och sen är det varannan in vid slutet som gäller. Då använder man den 2-filiga vägen så länge det går och det blir inga stora skillnader i tid det tar för någon i vardera kö. De som är vana att bara åka vidare i vänsterkörfältet och vika in på slutet får vänta lite längre och de som ligger i den högra filen får faktiskt vänta kortare tid då den kön inte kommer att vara lika lång (läs typ dubbelt) som den brukar om de flesta (förutom de som utnyttjar vänsterkörfältets hela längd) lägger sig till höger i god tid.

Är det inte köbildning utan lite mindre trafik går det smidigast om folk byter fil i tid då man kan hålla en högre medelhastighet förbi avsmalningen, men vid hög trafikbelastning gör det sak samma om filbytena blir i slutet av kön, så länge det är varannan som gäller.
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 356

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]