NilsO skrev:Camel skrev:Det är idag inte möjligt att tänka i termer som begränsar framkomligheten för cyklister. Det anses inte vara politiskt korrekt.
Lustigt, jag cyklar iofs bara några hundra mil om året på cykelbanor etc (lite mer på landsväg), men jämför jag sträckor där jag både kör bil på bilvägen och cyklar på närliggande cykelbanor är mina erfarenheter precis tvärtom. Cyklars framkomlighet är väldigt lågt prioriterad jämfört med bilars.
Precis så är det. Cyklister har varit, och är ännu så länge, lägre prioriterade. Av trafiksäkerhetsskäl. Det finns inget krav på förarutbildning för cyklister. Heller inget krav på trafikförsäkring. Dessutom inget registreringskrav på cyklar och ingen kontrollbesiktning. Dessutom är cyklister en oskyddad trafikantgrupp. Jag tillhör dem som tycker att det är orimligt att cyklister ska ha så låg status jämfört med andra fordonsförare. Den nödvändiga miljöomställningen kräver att vi cyklar mera och åker bil mindre. Åtminstone i tätorter och städer. Jag vill att cyklister ska ha samma status som andra fordonsförare. De ska ha krav på sig att ha utbildning(särskilt riskutbildning) och körkort för att få framföra cykel samt försäkringskrav ska finnas på fordonet. Även någon form av regelbunden kontroll av cykelns säkerhetsutrustning vore på sin plats. Dessutom anser jag att cyklister ska få företräde i vissa situationer för att öka framkomligheten men inte på så sätt att antalet olyckor ökar. Om framkomligheten ska förbättras i det korta perspektivet i den nuvarande konfliktfyllda trafikmiljön för cyklister krävs det att de verkligen skärper sig och visar en klar vilja på att följa trafikregler och det måste finnas både bestraffningsmöjligheter och även i särskilt allvarliga fall av regelbrott även möjlighet att "dra in" cykelkörkortet. Med favorisering följer ansvar och jag ser dagligen att cyklister inte visar någon som helst vilja att ta detta ansvar. Men att vi skulle få ordning på cyklisterna är en utopi. Istället för beivring av regelvidrigt beteende hos cyklisterna så anpassas regelverket istället. Skapar det god grund för samarbete mellan olika trafikgrupper? Knappast.
Alla dem som vill favorisera cyklister utan att cyklister ska ha krav på sig betraktar jag som drömmare som drömmer om en fristad i trafiken där laglöshet råder och där beivringsmöjligheter är ett okänt begrepp. Där man ser det som självklart med; körning mot rött ljus, körning mot enkelriktat, omkörning på insidan i filer, underlåtelse att fullgöra väjningplikt, avsaknad av belysning och annan säkerhetsutrustning, onykterhet bakom styret, anonymitet utan registreringsskylt, oförsäkrat fordon där försäkringskostnader ska betalas av andra, uppseendeväckande anlag för självmordbenägenhet där andra trafikanter utnyttjas, etc. Listan kan göras lång. Tyvärr är mycket på listan inget man drömmer om, det är verkligheten....
NilsO skrev:Väldigt ofta förekommande är att man ska korsa gatan och ta sig upp på motsatta trottoaren (som är gång- och cykelbana), man ska trycka på knappar för att få grönt ljus, man färdas parallellt med biltrafik på huvudled men har väjningsplikt i alla korsningar, man trängs cyklister och gående i båda riktningar på 70 centimeter, det finns stolpar och busshållplatser mitt i körbanan lite varstans, man måste stryka längs med höga häckar och krypa förbi varje utfart, etc.
Detta är korrekt beskrivet och jag anser att det är fel att cyklister diskrimineras. Tyvärr är trafikmiljön fortfarande i stor utsträckning orienterad för motorfordon. Motorfordon behöver få vara kvar under överskådlig framtid men det måste till mera plats för cyklister. Detta problem är svårt att lösa men det största hindret att snabbt lösa problemet är kostnaderna som det skulle innebära. Det är precis detta jag menar med att man inte ska favorisera cyklisterna i den nuvarande trafikmiljön utan att säkerställa att konfrontationer inte uppstår mellan oskyddade trafikanter och skyddade trafikanter. Ett exempel på att man var för ivrig är Zebralagen där man favoriserar gående i den mest farliga situationen som finns, nämligen när en gåendes väg korsar väg med fordon som bilar, bussar, lastbilar, etc. Resultatet lät inte vänta på sig. Fler olyckor. De gående tog inte sitt ansvar som föreskrivs i Zebralagen. Egentligen inget som är speciellt eftersom knappt någon trafikantgrupp tar ansvar idag. Men oavsett vem som brustit är en olycka mellan en oskyddad trafikant och ett fordon i regel en katastrof för den oskyddade trafikanten som blir dödad eller svårt skadad samt en tragedi för fordonsföraren och de inblandades anhöriga. Jag tror inte ett skvatt på att cyklister är bättre på att ta det ansvar som åligger dem på cykelöverfarter. Vi ser ju redan idag att de inte tar ansvar ens på cykelpassager där de inte ens är favoriserade. Därför är jag emot på det sätt som inför cykelöverfarter. Man måste göra mycket mer i miljöomställningen. Det är människor som man spelar med och månniskor som råkar illa ut när det går snett. Men det förtränger man vid skrivborden.