...

Moderator: Moderatorer

Var med om en rolig incident här om dagen. Ni som kör i sthlm och kör på rotebroleden vet att när man ska ner på E18 mot Enköping så är det en ganska lång heldragen linje innan man får svänga ut på E18.

Jag låg med min buss bakom en bil. Framför denna bil låg en lastbil som ni vet tar ett tag att få upp hastigheten. Detta verkade bilen framför mig inte gilla så han bestämde sig för att dra över den heldragna linjen. Det han inte visste var att bakom mig låg det en fin liten polisbil som såg alltihop.

Så det var på med stoppsignalen och denne förare fick nog sig en fin liten böteslapp. Detta är fan sånt som gör ens dag. Man kan leva länge på en sådan upplevelse. :D
Fast heldragen linje är ju inte samma sak som att man inte kan köra om bara för att man inte får. Är det fri sikt och inget möte så skall ju inte några heldragna linjer hindra en från att köra om en slösnigel, speciellt inte om det inte finns några bättre omkörningsställen :D
llesrof skrev:Fast heldragen linje är ju inte samma sak som att man inte kan köra om bara för att man inte får. Är det fri sikt och inget möte så skall ju inte några heldragna linjer hindra en från att köra om en slösnigel, speciellt inte om det inte finns några bättre omkörningsställen :D
Heldragna linjer finns ju för en anledning.
Kör du över en heldragen linje och har polisen bakom så blir det böter.

Dom brukar oftast vara på dom ställena där det inte är fri sikt. Köra om över heldraget är bara idiotiskt.
hamre skrev:
llesrof skrev:Fast heldragen linje är ju inte samma sak som att man inte kan köra om bara för att man inte får. Är det fri sikt och inget möte så skall ju inte några heldragna linjer hindra en från att köra om en slösnigel, speciellt inte om det inte finns några bättre omkörningsställen :D
Heldragna linjer finns ju för en anledning.
Kör du över en heldragen linje och har polisen bakom så blir det böter.

Dom brukar oftast vara på dom ställena där det inte är fri sikt. Köra om över heldraget är bara idiotiskt.
Att köra över heldragen linje när polisen ser, det är dumt. Men egentligen... är det värre att köra om över heldragen linje än att köra för fort? De flesta här kör väl lite för fort ibland och vissa verkar till och med tycka att det är häftigt att köra fort och för fort. Vi förutsätter då att linjeöverskridandet sker vid fri sikt och utan möte. Det kan ju vara säkrare att göra omkörningen där än längre fram där det inte är heldraget och kortare sträcka med fri sikt.
Jag tycker inte det är ok att korsa heldraget för omkörning om man inte typ kör om traktor eller kanske nån som fått problem o stannat lite olägligt. Att köra lite för fort tycker jag inte är lika illa då det inte, om det inte väldigt fort, överraskar medtrafikanter lika mycket. Att någon får för sig att korsa heldraget kan lätt överraska andra i trafiken och framkalla en olycka. Säg att 2 biöar ligger efter en tradare.. den främre väntar precis till heldraget tagit slut och påbörjar omkörningen då.. den bakom har ignorerat reglerna och stressigt påbörjat omkörningen strax innan. Det kan lätt orsaka rn tråkig situation.. och enligt mig är vållande då den som brytit reglerna och kört över heldraget, och inte den som lagligt väntat.. även om man ska kolla innan man byter fil.
LarsBd skrev:
llesrof skrev:Vi förutsätter då att linjeöverskridandet sker vid fri sikt
En eller kanske största/enda anledningen till den heldragna linjen är att det inte är såpass fri sikt så att en omkörning kan ske utan risk.
Precis. Dom brukar inte vara på sådana ställen där det är lätt att köra om.

Visst har en bil fått problem så är det ju kanske omöjligt att undvika men att köra om vid heldraget bara för att man är stressad eller nåt annat är inte okej.

För er som åker också det på E18 före Västerås vet ju att det är just nu ett vägbygge där och heldragen linje ända från påfarten från Irsta till Västerås. Där har jag för mig det hände en olycka för inte så lång tid sedan just pga någon körde om över heldragen linje.

Jag är självklart ingen ängel själv gällande trafikregler men det finns några saker jag absolut aldrig skulle göra.
- Köra om över heldraget
- Köra för fort i städer
- Köra för fort med släp
- Köra mycket för fort när det är trafik på vägarna

Finns väl lite mer som jag inte skulle göra men det är dom mest uppenbara jag kommer på nu.
Jaha så blev det då dags för filbyte.....

Blinkers hade underlättat faktiskt, nu gick det smidigt ändå eftersom jag misstänkte att detta skulle ske :-O)

Typ vardag i trafiken eftersom det är så jä..a jobbigt att använda spaken på vänster sida av rattstången, tror den kallas blinkersspak och som gör att övriga trafikanter kan se vart man tänker svänga ?:-/
hamre skrev:
LarsBd skrev:
llesrof skrev:Vi förutsätter då att linjeöverskridandet sker vid fri sikt
En eller kanske största/enda anledningen till den heldragna linjen är att det inte är såpass fri sikt så att en omkörning kan ske utan risk.
Precis. Dom brukar inte vara på sådana ställen där det är lätt att köra om.

Visst har en bil fått problem så är det ju kanske omöjligt att undvika men att köra om vid heldraget bara för att man är stressad eller nåt annat är inte okej.

För er som åker också det på E18 före Västerås vet ju att det är just nu ett vägbygge där och heldragen linje ända från påfarten från Irsta till Västerås. Där har jag för mig det hände en olycka för inte så lång tid sedan just pga någon körde om över heldragen linje.

Jag är självklart ingen ängel själv gällande trafikregler men det finns några saker jag absolut aldrig skulle göra.
- Köra om över heldraget
- Köra för fort i städer
- Köra för fort med släp
- Köra mycket för fort när det är trafik på vägarna

Finns väl lite mer som jag inte skulle göra men det är dom mest uppenbara jag kommer på nu.
Nu fokuserar du ju bara på ställen där det är heldraget och dålig sikt. Att köra om på sådana ställen är ju skitfarligt och det hoppas jag ingen gör. För att ge ett konkret exempel: en lång nedförsbacke med lätt krökning. Uppåt är det två filer och nedåt en fil. Du har inga påfarter eller avfarter och du har fri sikt flera hundra meter. Omkörningsförhållandena kan inte bli bättre. En tidig morgon under industrisemestern då trafiken är obefintlig ser jag inga som helst problem i att köra om den fan som ligger i 60 då det är 80 på den vägen, även om jag får dra över dubbla heldragna linjer. Jag förstår att det är heldraget där, annars hade folk kört om där i både tid och otid.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 356

Vilken är ventilen till kolkanistern? Jag h[…]

Jag skulle börjat med en utläsning av ev[…]

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]