- tis 01 apr 2014, 11:41
joel80 skrev:Såg precis på Rapport på SVT där de hade ett inslag om övervakning och att antalet kameror ökar i samhället, och i slutet på inslaget drog de in bilkameror och likställde de med övervakningskameror.Hur är det med de backkameror som många bilar har (både standardmonterade och eftermonterade)? Skulle vara intressant att få reda på hur datainspektionen resonerat om gränsen t.ex. mellan backkameror och dashcams. Backkameror verkar ju tillåtna. Klarar backkameror sig utan tillstånd bara för att de aktiveras först när bilen backas? Eller klarar de sig bara för att ett visst område bakom bilen övervakas? Eller klarar de sig bara för att de ofta saknar inspelningsmöjlighet? Var är gränsen? En dashcam kan ju kopplas på tändningen. Vad den ska filma bestäms ju av var bilen körs, och den körs ju (ännu så länge) av en person. Vad avgör om det är kortvarigt? Är det antal filmade timmar? Med en vanlig videokamera är det lätt att filma många timmar sammanlagt. Jag tror att datainspektionen är på väg att nästla in sig i ett ohållbart ställningstagande om bilkameror. Jag menar om jag t.ex. ställer en videokamera på instrumentpanelen eller om en person håller i kameran för att filma vyer under bilresan kvittar helt enligt min åsikt. Och vad blir skillnaden mot en dashcam i det fallet? Är det sugproppen månne? Stå på dig Joel!
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."