Moderator: Moderatorer
Jag skickade ytterligare ett mail som svar på hennes nu:
31 mar 2014 kl. 11:16 skrev Agneta ******* <Agneta.******@Datainspektionen.se>:
Hej!
Jag bifogar ett rykande färskt svar till dig som finns på vår webbplats. Där försöker vi klargöra vad som gäller.
http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... tekameror/
Se också sid 2. längst upp i vårt informationsblad om kameraövervakning ang. vilken utrustning som omfattas av kameraövervakningslagen;
http://www.datainspektionen.se/Document ... slagen.pdf
Här framgår bland annat att med uppsatt menas att placeringen av kameran ska ha en viss varaktighet. Någon uppsatt dashcam kamera har såvitt jag vet inte varit föremål för länsstyrelsernas prövning så frågan har inte ställts på sin spets i praxis. I vårt svar i länken ovan gör vi dock bedömningen att en kamera monterad på vindrutan får anses vara uppsatt och omfattas av regelverket. Då får man göra en bedömning enligt överviktsprincipen. Då ska särskilt beaktas om övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra jämförliga ändamål. (Det är inte vad du beskriver).
Med vänlig hälsning
Agneta ******
-----Ursprungligt meddelande-----Spoiler »
Hej igen
Tack för svar och att du tar dig tid att bemöta mina funderingar, jag tycker dock det verkar lite otydligt var gränsen går.
Om jag t.ex spelar in video med min mobil från bilen är det okej, och det borde också vara okej om jag sätter mobilen i min mobilhållare i bilen?
När jag filmar med en ”vanlig” kamera har man ju möjligheten att ställa den på ett stativ också, och då går jag fortfarande under yttrandefrihetsgrundlagen.
Jag ser inte skillnaden på att sätta upp en mobil i ett stativ i bilen eller att sätta upp en dashcam/bilkamera i stativet i bilen.
Vem är det som gör bedömningen för det? Du skriver som sagt att det inte är prövat än och att det inte finns praxis, men ändå har det i den länk du skickade skrivits ner att bilkameror räknas som fast monterat och kameraövervakning. Ingenting om att det just är en bedömning som inte ännu prövats.
Som privatperson är det rätt svårt att veta var gränsen går. Läser man om de kriterier som ska uppfyllas för kameraövervakning gör nog de flesta bedömningen av att bilkameror inte räknas som kameraövervakning.
En ytterligare fundering som uppstår är ju att kamerorna inte filmar en och samma plats. Den filmar ju bara då bilen är i rörelse, det gör mig ännu mer frågande till hur det kan räknas som fast uppsatt, vilket mer känns om att det borde tolkas med att den filmar en och samma plats ständigt.
Under rubriken "Utrustning som omfattas av kameraövervakningslagen” i pdf-dokumentet du skickade länk till får jag det inte till att bilkameror skulle kunna inkluderas. I det stycket hänvisas också till kameraövervakningslagen där man ska kunna läsa om vad som tolkas som övervakningsutrustning.
Jag hittade att ni lagt upp själva lagen, och läste definitioner och 3 § , men har svårt att även i den texten kunna få till det att sånna kameror som finns i bilar skulle kunna ingå.
Förstår om du inte kan ge tydligare svar, för det känns som att just det här är ett område som blir svårtolkat enligt hur lagen är skriver. Det jag tycker är synd är att ni innan man egentligen har utrett vad som gäller går ut i media och med ovan förklaring på hemsidan och skriver er tolkning av lagen med så definitiv slutledning.
Med vänlig hälsning,
Joel *******
Hej, är detta samma grej som att bilköer[…]