...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Va i Göteborg tidigare i dag. Många bilister låg i 90 tills man påbörjar en omkörning. 110 gäller även i vänster körfällt som är till för att köra om lastbilar & husvagnar etcetera. Då helt plötsligt dyker brottom upp i backspegeln i säkert 150 km/h.

Bilen klarar det
Föraren klarar det
Vägen klarar det
Men extremsittuationen klarar det inte.
Därav 110 km/h.

Två rent av livsfarliga trafikanter.

Jag ska nog sluta köra bil för det verkar bara vara jag som följer lagar & regler trafiken.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

GLIZ skrev: mån 01 jul 2024, 23:07 Då helt plötsligt dyker brottom upp i backspegeln i säkert 150 km/h.
med största sannorlikhet en byggarebob bil ( oftast vit eller svart ) om det inte är en Audi eller BMW ( i GBG trakten runt 0600 och efter 1530 så är det oftast en stressad Volvo arbetare som måste fram i tid till skiftet) så klart. Lägger sig alltid asnära och vill gärna pressa in en i högerfilen för att sen snika in precis framför näsan på en och svänga av nästa avfart..
Användarvisningsbild
av GLIZ
I dag är jag inte på humör.

En kompis körde ihjäl sig utanför
Rydaholm i går.

Vet inte hur det gick till ännu men.

En sak som irriterar mig i trafiken är
vänstersvängare från höger som ser mopeder.

Tyska bilister med husvagn på kroken som i vissa fall tror att Tempo 100 gäller även i Sverige.
Idag så jag en bilist som inte alls var beredd på att ekipaget med husvagn skulle komma farande i närmare 110km/h.
Denna gången blev det ingen sammanstötning men det är bara en tidsfråga om de inte håller sig till de 80 km/h som gäller här, som svenska bilister är vana vid...
fjohan82 skrev:Tyska bilister med husvagn på kroken som i vissa fall tror att Tempo 100 gäller även i Sverige.
Idag så jag en bilist som inte alls var beredd på att ekipaget med husvagn skulle komma farande i närmare 110km/h.
Denna gången blev det ingen sammanstötning men det är bara en tidsfråga om de inte håller sig till de 80 km/h som gäller här, som svenska bilister är vana vid...
Danskarna ligger också i 100 med slap eller husvagn här ner i Skåne. Jag kör ganska ofta mellan Ystad och Malmö där det är hastighet på 110, 100 och vid vissa korsningar 80. Finns inte, i princip, enda danskjä…vel som respekterar hastigheten. Speciellt inte vid 80, där dom håller minst 110. Polisen står vid dessa ställen ganska ofta. Svenska hastighetsböter är fickpengar för Danskarna. Dyrt i Danmark med fortkörning, så då passar dom på att gasa här i Sverige. :mad:
EbbevonVolvo skrev: tis 16 jul 2024, 19:30
fjohan82 skrev:Tyska bilister med husvagn på kroken som i vissa fall tror att Tempo 100 gäller även i Sverige.
Danskarna ligger också i 100 med slap eller husvagn här ner i Skåne. Jag kör ganska ofta mellan Ystad och Malmö där det är hastighet på 110, 100 och vid vissa korsningar 80. Finns inte, i princip, enda danskjä…vel som respekterar hastigheten. Speciellt inte vid 80, där dom håller minst 110. Polisen står vid dessa ställen ganska ofta. Svenska hastighetsböter är fickpengar för Danskarna. Dyrt i Danmark med fortkörning, så då passar dom på att gasa här i Sverige. :mad:
Det förvånar mig inte att de "ligger på", förmodligen sena till Bornholmsbåten... :bored:
Det växer sly i var och varannan refug, och den börjar växa högt. Jag tycker det ser så oseriöst ut. Åtminstone på villagator tycker jag att de boende kunde se till att fixa detta. Det är ju inte förbjudet att hålla snyggt, även om det är kommunens ansvar.
Jag har skrivit det förut, placering av fordon vid ett fil/vägbyte.

Varför i hela friden vill man ligga kvar i körbanan i 40-50km/h (90km/h) när det finns 150cm väggren som kan användas och det finns möjlighet att tidigt och tydligt visa vart man har för avsikt att göra?!

Nä, då ligger man kvar och såsar så dominoeffekt uppstår eftersom den som är fem bilar bak inte har en aning vad som är på gång och får stampa på hejdaren som i sin tur drabbar bil 6, bil 7 osv.

Håll gärna till höger, för he#@ete.

Otyg.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Jallemet skrev:Jag har skrivit det förut, placering av fordon vid ett fil/vägbyte.

Varför i hela friden vill man ligga kvar i körbanan i 40-50km/h (90km/h) när det finns 150cm väggren som kan användas och det finns möjlighet att tidigt och tydligt visa vart man har för avsikt att göra?!

Nä, då ligger man kvar och såsar så dominoeffekt uppstår eftersom den som är fem bilar bak inte har en aning vad som är på gång och får stampa på hejdaren som i sin tur drabbar bil 6, bil 7 osv.

Håll gärna till höger, för he#@ete.

Otyg.
1. Olagligt att köra om i korsning
2. Olagligt att köra över heldragen linje
3. Onödigt att tvärnita före sväng
4. Håller med dig om att det ibland går mycket mycket sakta när folk ska av vägen.

5. Jag brukar höja rösten och utbrista.
Ska jag hjälpa dig att putta bilen!? Eller, ammen, Ser du så dåligt! Har också kommit ur min mun. Såhär rätt upp och ned kommer jag inte på fler men det finns några till som brukar komma spontant.

Grannens backande av elbilen mitt i natten. Det är ett högt plingplongvarningsljud som måste väcka många fler i området. Det verkar uppskruvat på högsta volym, konstigt att grannen inte verkar höra det inifrån bilen.
  • 1
  • 544
  • 545
  • 546
  • 547
  • 548
Hardyskiva bult dimensioner

Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag sk[…]

Ljud till navigator

vet inte om det funkar men vrid ner volymen d&ari[…]

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]