...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1543549
Körde på en mindre asfalterad väg igår. såg skyltar om att "tävling pågår" fanns funktionärer med varselvästar och flaggor.
Såg en funktionär som viftade med handen mot en mötande bil, vet inte vad tecknet betyder, detta kan man reta sig på varför man försöker hitta på egna tecken.
Efterhand kom tävlandena, det visade sig vara en löpartävling man mötte springande, som kom rakt emot trafiken, de sprang på vänster körfält, vägrenen var ju bara 10 cm bred...
Mötte man en bil fick man lov att stanna med löparna stoppade mot kylaren.
Lagens säger att promenad skall ske på vänster vägren.
Det här var ju inte promenad.
Varför vissa fått för sig att någon form av generell vänstertrafik gäller för vissa trafikanter är en bra fråga.
Finns till och med de som verkar vilja mena att vänstertrafik gäller inne på ICA och på trottoarer.

Roysan
av Wirke
#1544749
Jag har den senaste månaden upplevt längre väntetid vid ett antal trafiksignaler i Sthlm Norrort. Det verkar som man programmerat in en minsta intervalltid, runt 45-60 s. Oerhört enerverande att signalen inte slår om trots att det inte finns några andra fordon på korsande väg. Oklart för mig varför det gjorts, om det ökar trafikflödet i stort.
#1544770
Folk som inte fattar att snabbladdare är till för snabbladdning och står kvar trots hög procent och väldigt långsam laddning. Förstör för alla samt ger mycket längre totalt restid för de som gör på det viset.

Exempelvis så tar 10-80% ca 35 minuter för mig. (Polestar 2 är inte en av de snabbaste på att ladda men rätt okej.)

Står jag däremot kvar och ska ha 100% får jag räkna med 1:20h laddtid minst. Då blockar man alltså laddaren längre tid än man behövt för 10-80% för de där sista 20%. Med tanke på hur tätt laddarna finns nu i hela Svergie finns det ingen anledning att ladda så högt. Kör jag själv laddar jag sällan ens till 60%, eftersom det går snabbare att ta ett till kort stopp om det behövs.

Ett tips till de som vill undvika laddköer är att kolla upp andra laddstationer än Ionity. Ofta är det bara ionity som har fullt/kö. (Många har några kr lägre pris på Ionity via erbjudanden man får när man skaffar ny bil.)
Vill man inte vänta och kan tänka sig att betala några tior mer per laddning så kan man välja nån annan.
Screenshot_20230621_163222.jpg
Screenshot_20230621_163222.jpg (36.52 KiB) Visad 1771 gånger
#1544778
joel80 skrev:Står jag däremot kvar och ska ha 100% får jag räkna med 1:20h laddtid minst. Då blockar man alltså laddaren längre tid än man behövt för 10-80% för de där sista 20%. Med tanke på hur tätt laddarna finns nu i hela Svergie finns det ingen anledning att ladda så högt. Kör jag själv laddar jag sällan ens till 60%, eftersom det går snabbare att ta ett till kort stopp om det behövs.
Tyvärr måste Svensson lära sig det där men jag har små förhoppningar om det. Det enda som gäller är straffavgift över 80%. Funkar bra varje gång. Folk förstår kronor och ören...
#1544781
Lövet skrev:
joel80 skrev:Står jag däremot kvar och ska ha 100% får jag räkna med 1:20h laddtid minst. Då blockar man alltså laddaren längre tid än man behövt för 10-80% för de där sista 20%. Med tanke på hur tätt laddarna finns nu i hela Svergie finns det ingen anledning att ladda så högt. Kör jag själv laddar jag sällan ens till 60%, eftersom det går snabbare att ta ett till kort stopp om det behövs.
Tyvärr måste Svensson lära sig det där men jag har små förhoppningar om det. Det enda som gäller är straffavgift över 80%. Funkar bra varje gång. Folk förstår kronor och ören...
Ja, så är det nog tyvärr. Hoppas man inför det på fler ställen. Finns ju ett fåtal där det redan är gjort. (Minutavgift efter en viss tid).
#1544782
joel80 skrev:Ja, så är det nog tyvärr. Hoppas man inför det på fler ställen. Finns ju ett fåtal där det redan är gjort. (Minutavgift efter en viss tid).
Det är ett måste. De sista 20% tar ju samma tid man kan ladda 2-3 bilar på. Och det går inte lita på att folk ska bli "duktiga människor" tyvärr.
#1544788
När jag laddade på Ionity i Mantorp senast gick jag ut och flyttade bilen mellan huvudrätten och kaffet. Jag hade nästan nått upp till 80% efter dryga 20 minuter. Där var det inte så många som stannade och laddade längre än mig.

Det är mer problem med folk som ska ladda fult på Ionity som ligger nära tätorter. Oftast klarar jag av att undvika att ladda där.

Jag har också gjort det enkelt för mig själv. Vid större resdagar använder jag XC90 D5. Det går fortfarande rätt mycket snabbar att tanka diesel.
#1544790
Malmstroem skrev:När jag laddade på Ionity i Mantorp senast gick jag ut och flyttade bilen mellan huvudrätten och kaffet. Jag hade nästan nått upp till 80% efter dryga 20 minuter. Där var det inte så många som stannade och laddade längre än mig.

Det är mer problem med folk som ska ladda fult på Ionity som ligger nära tätorter. Oftast klarar jag av att undvika att ladda där.

Jag har också gjort det enkelt för mig själv. Vid större resdagar använder jag XC90 D5. Det går fortfarande rätt mycket snabbar att tanka diesel.
Jag undviker Ionity när det är mycket trafik, det brukar räcka för att slippa köerna. Vill man vara nästan helt säker på att slippa köer kan man ta de Tesla-stationer som har öppet för alla. :)
#1544796
joel80 skrev:
Malmstroem skrev:När jag laddade på Ionity i Mantorp senast gick jag ut och flyttade bilen mellan huvudrätten och kaffet. Jag hade nästan nått upp till 80% efter dryga 20 minuter. Där var det inte så många som stannade och laddade längre än mig.

Det är mer problem med folk som ska ladda fult på Ionity som ligger nära tätorter. Oftast klarar jag av att undvika att ladda där.

Jag har också gjort det enkelt för mig själv. Vid större resdagar använder jag XC90 D5. Det går fortfarande rätt mycket snabbar att tanka diesel.
Jag undviker Ionity när det är mycket trafik, det brukar räcka för att slippa köerna. Vill man vara nästan helt säker på att slippa köer kan man ta de Tesla-stationer som har öppet för alla. :)
Det borde ingå en "Hur du beter dig på en snabbladdningsstation" i ett elbilsköp.
Kan också sättas upp på alla laddstationer så folk kan slippa göra sig till en "laddstoppare".
Stå i kö är det värsta jag vet. Är det fullt på Ionity, där jag laddar med avtalet som ingick vid köpet, så tar jag Teslas laddare i stället. Blir ändå inte många kronor mer. :-)
#1544815
Malmstroem skrev: ons 21 jun 2023, 19:14 Jag har också gjort det enkelt för mig själv. Vid större resdagar använder jag XC90 D5. Det går fortfarande rätt mycket snabbar att tanka diesel.
Ja men du får bara fylla tanken med 80% av dess volym, annars tutar folk.... ;-)
  • 1
  • 537
  • 538
  • 539
  • 540
  • 541
  • 543

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]