...

Moderator: Moderatorer

#1523392
Steffe3 skrev:Relaterat till hel/extraljus, folk som slår på när fronterna möts (helljus rätt i nyllet), istället för när förarna möts (omöjligt att blända varandra).
Det har hänt att jag tänkt vända och köra ikapp dumskallarna men för allas säkerhet skriker jag IDIOTJÄVEL för mig själv (om jag är själv i bilen) och livet går vidare.
#1523410
Jallemet skrev: tor 15 dec 2022, 23:57
Steffe3 skrev:Relaterat till hel/extraljus, folk som slår på när fronterna möts (helljus rätt i nyllet), istället för när förarna möts (omöjligt att blända varandra).
Det har hänt att jag tänkt vända och köra ikapp dumskallarna men för allas säkerhet skriker jag IDIOTJÄVEL för mig själv (om jag är själv i bilen) och livet går vidare.
Hehe, lite lugnare än så är jag nog. Men har samtidigt funderat på att montera extra backljus, och kanske råka montera möjligheten att tända utan backen också :oops:
Användarvisningsbild
av sewen
#1523412
Steffe3 skrev:
Jallemet skrev: tor 15 dec 2022, 23:57
Steffe3 skrev:Relaterat till hel/extraljus, folk som slår på när fronterna möts (helljus rätt i nyllet), istället för när förarna möts (omöjligt att blända varandra).
Det har hänt att jag tänkt vända och köra ikapp dumskallarna men för allas säkerhet skriker jag IDIOTJÄVEL för mig själv (om jag är själv i bilen) och livet går vidare.
Hehe, lite lugnare än så är jag nog. Men har samtidigt funderat på att montera extra backljus, och kanske råka montera möjligheten att tända utan backen också :oops:
Du har min välsignelse! :-)
Kan man inte ha en vanlig ledramp som bakljus? Jag har en över som jag funderar på att montera.
#1523417
sewen skrev: fre 16 dec 2022, 09:33
Steffe3 skrev:
Jallemet skrev: tor 15 dec 2022, 23:57 Det har hänt att jag tänkt vända och köra ikapp dumskallarna men för allas säkerhet skriker jag IDIOTJÄVEL för mig själv (om jag är själv i bilen) och livet går vidare.
Hehe, lite lugnare än så är jag nog. Men har samtidigt funderat på att montera extra backljus, och kanske råka montera möjligheten att tända utan backen också :oops:
Du har min välsignelse! :-)
Kan man inte ha en vanlig ledramp som bakljus? Jag har en över som jag funderar på att montera.
Kolla här :-)

#1532555
Det har varit lugnt ett bra tag nu, men...

Mellan Helsingborg och Malmö (åt båda hållen) är det med livet som insats jag kör, folket som glider ut från påfarter i 70-80km/h på höger sida och C63AMG-wannabees i ljusets hastighet på vänster sida, inte så irriterad utan mer skärrad upplevelse.

I Dalarna är jag irriterad på upphandlad väghållning, inga problem på riksvägarna men på landsortsvägar blir det varken skottat eller sandat i tid, dom kommer ut först efter morgonfikat när alla pendlare redan ligger i diket.

Ja, jo, hastighet förstås men folk pysslar med så mycket annat än bilkörning idag.

Dubbfria däck är skräp här, har 1000 dubb på min V50 och det är riktigt tryggt på den blöta isen.
Användarvisningsbild
av Roy
#1534170
Förstår inte varför man kan bli irriterad av att folk slår på helljuset vid mötet, det berör mig inte, och får jag själv på eget helljus så ser man ju bra.
Och visst fick jag lära mig vid körskolan att slå på helljus vid mötet. Har alltid funkat bra.
Att lysa med backljus förhöjer bara irritationen på vägen.... tror inte att någon fattar varför...
Vitt ljus endast vid backning gäller.

Jag blir irriterad av folk som kör framför mig, blinkar höger för att svänga in på en avtagsväg, men inför svängen är han ändå ute på vänster sida för att orka ta sängen, jobbigt att ratta tydligen, gubbsväng sade man förr.
Inte konstigt att det är förbjudet att göra omkörning i vägkorsningar.
Något som ändå är mer regel än lagligt.
Risken finns ju att man kör in i bilen som blinkar höger men svänget ut på vänster sida....

Roy
#1542503
Folk som helghandlar på byggvaruhusen :-) Hamnade med hojen bakom någon typ mondeokombi efter en rondell. Bakluckan helt öppen och flertalet brädor som hängde spretandes uppskattningsvis mer än två meter åt olika håll, vissa släpandes bakom som om han körde runt med ett slags jätteplockepinn… Saktade in rejält, ville inte åka nära denna filur men man har ju sett en del spännande lösningar på byggvaruhusen genom åren. Skulle där stå en konstapel ibland skulle denna nog betala sig själv ;-)
#1542511

Micce1980 skrev: han körde runt med ett slags jätteplockepinn…
Jag har jobbat inom transportnäringen i snart 30år och sett en del makabra varianter dock är dom väldigt noga vid utlastningarna på industrierna numera och släpper inte iväg bilarna om dom slarvar med lastsäkringen, i vissa fall har polisen kallats till platsen när utsocknes förare bara inte vill fatta.

Det skulle med fördel kunna implementeras hos byggvaruhus och möbelnasare också, folk är fan inte kloka.
#1543524
Hojåkare som kör slalom mellan bilar för att komma fram fortare och som därmed utsätter andra trafikanter för fara.

https://www.expressen.se/nyheter/fyra-s ... a-olyckor/

Har inget emot hojåkare i största allmänhet så länge dom sköter sig i trafiken.

/Håkan
  • 1
  • 536
  • 537
  • 538
  • 539
  • 540
  • 543

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]