...

Moderator: Moderatorer

av JEriksson
#1506368
För ett antal år sedan hamnade jag på bild från en mobil fartkamera och hade då min fars bil. Tror det var 56 km/h på 50-sträcka
Han fick hem ett brev från Polisen om böter, han svarade att det inte var han som körde och skickade tillbaka. En tid senare kom det då hem till mig motsvarande brev.

Är övertygad om att man i alla fall kollar i närmaste familjekretsen till ägaren av bilen. Men sen kommer det bli svårare för dem att hitta personer.
av Jernhand
#1508564
Xkzoom skrev: ons 20 jul 2022, 21:37
KalleJ skrev:Kör med Waze så får du varning om du kör för fort innan kamera skyltarna.
Kört förbi denna tunneln rätt så mycket under senaste 2-3 åren, memorerat vart kameran ligger hängd i båda riktningarna.

Dock så är de ju knappast aktiva, liksom varit med 1 gång tidigare den blixtrat till där jag kört lite för fort men fick aldrig hem något, antog den andra bilen bredvid mig fick den.
Sen idag så klart men körde ju utan plåt
Var? Aldrig lyckats se den.
av Xkzoom
#1510038
Jernhand skrev: lör 13 aug 2022, 17:14
Xkzoom skrev: ons 20 jul 2022, 21:37
KalleJ skrev:Kör med Waze så får du varning om du kör för fort innan kamera skyltarna.
Kört förbi denna tunneln rätt så mycket under senaste 2-3 åren, memorerat vart kameran ligger hängd i båda riktningarna.

Dock så är de ju knappast aktiva, liksom varit med 1 gång tidigare den blixtrat till där jag kört lite för fort men fick aldrig hem något, antog den andra bilen bredvid mig fick den.
Sen idag så klart men körde ju utan plåt
Var? Aldrig lyckats se den.
Kör du i riktning mot centrum så ligger den ganska tidigt skulle jag säga
Kör du mot Frölunda, så ligger den längre in.

Du kan alltid testa köra in någon natt och dra på helljuset i tunneln så ska du se att du ser kamerorna hänga där uppe.
De ligger mellan de stora displaysen i tunneln som sätts på vid t.ex varning om köbildning/lägre hastighet m.m
av Volvoold
#1510039
....Det enklaste är ju självklart att följa de hastighetsbestänmelser som finns, så slipper du oroa dig för böter. Det är många människor som försöker följa de lagar vi har.

De flesta relativt nya bilar har farthållare och till och med adaptiv sådan, så utnyttja tekniken som underlättar att reglerna som finns följs, så kan du sova bra utan att oroa dig för om huruvida dina lagbrott upptäcks eller ej.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1510045
@Volvoold, Ja farthållaren går varm så slipper man tänka på det :) Till och med hojen har ju numera. Sen blir det fel så märker man ju inom sin tid ändå om de upptäckt överträdelsen eller inte
av Lövet
#1510059
Xkzoom skrev:
lennarte skrev:Åkte "dit" 3 ggr på c:a 2 år, sammanlagt mindre än 15 km/tim för fort. Men det kostade sammanlagt 5000 kr :x :P Läser man igenom papperna så står hur dom "selekterar". T.ex om du kör med nerfällt solskydd, solglasögon och "huvudbonad" med skärm så blir du automatiskt bortsoterad. Lika så om det är två bilar i bredd (omkörning), dåligt väder plus några till "senarier". Jag har alltid typ "baseboll keps" på mig och glasögon, men kan dom se dina ögon, åker du dit. Så egentligen är risken/chansen större att du klarar dig än åker fast.
Låter ganska ologiskt att det skulle i mitt fall gå efter mitt ansikte när de inte har en regplåt att börja med?
Liksom möjligheten finns att fordonet kanske inte är svenskt alls, utan turist fast då utan regplåt?

De kan inte sitta gräva efter ansikten och körkort?
Tänk så har personen de letar efter inget körkort i sig och då inget körkortsbild att gå efter heller?
Har man riktig otur så kan man åka dit genom utredning. Min chef åkte dit på ett riktigt surt sätt. Eftersom han har tjänstebil så går det inte utgå efter plåten (föraren är ju inte kopplad till bilen). MEN han hade varit vittne till en trafikolycka och pratat med polisen tidigare samma dag i samma område. Så polisen som utredde hittade då regnumret i en annan rapport, kollade manuellt efter passbilden, och skickade ut böter. Surt för min chef som bara stannade till och var snäll. Hade han inte gjort det hade det aldrig gått att hitta honom för fartkameran senare.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1510141
Brorsan blev fotad i min bil för många år sen. Jag svarade inte på breven. Någon månad senare anmälde han en skada (bilen blivit skjuten på med finkaliber)
Efter det tog det bara nån vecka, sen kom det ett foto hem till honom
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1510351
Xkzoom skrev: tis 26 jul 2022, 03:00
fjohan82 skrev:
Xkzoom skrev: mån 25 jul 2022, 20:00
Låter ganska ologiskt att det skulle i mitt fall gå efter mitt ansikte när de inte har en regplåt att börja med?
Liksom möjligheten finns att fordonet kanske inte är svenskt alls, utan turist fast då utan regplåt?

De kan inte sitta gräva efter ansikten och körkort?
Tänk så har personen de letar efter inget körkort i sig och då inget körkortsbild att gå efter heller?
Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.


https://polisen.se/om-polisen/polisens- ... rtkameror/

Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tskameror/
Jo men tänker blir väl otroligt jobbigt att identifiera föraren i detta fall då det enklaste rutten polisen tar är ju
Regplåt - > Kolla upp ägaren av bil - > Se ifall ägaren är personen som syns på bild - > Ja / Nej- > Böter / Är det familj medlem i så fall kontrollerar de detta och återgår till Ja / Nej - > Böter skrivs / förfrågan om vem körde skickas till ägaren.

Så skulle gissa på om polisen inte har någon ansiktsigenkänning som är på nivån av Kinas övervakningssystem på dess invånare så tvivlar jag starkt på att de kommer kunna identifiera förare genom alla körkortstagare i Sverige
Visst men du måste ju uppge att du inte har en aning om vem som kör omkring med din bil när de frågar.
av Xkzoom
#1510460
VolvoB20 skrev:
Xkzoom skrev: tis 26 jul 2022, 03:00
fjohan82 skrev: Bilden som kameran har fotograferat av fordonet bearbetas manuellt. Passagerarplatsen maskeras oavsett om någon sitter där eller inte. I utredningen som följer används enbart den bild där passagerarplatsen är maskerad.

Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet.

Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten.


https://polisen.se/om-polisen/polisens- ... rtkameror/

Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren.

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... tskameror/
Jo men tänker blir väl otroligt jobbigt att identifiera föraren i detta fall då det enklaste rutten polisen tar är ju
Regplåt - > Kolla upp ägaren av bil - > Se ifall ägaren är personen som syns på bild - > Ja / Nej- > Böter / Är det familj medlem i så fall kontrollerar de detta och återgår till Ja / Nej - > Böter skrivs / förfrågan om vem körde skickas till ägaren.

Så skulle gissa på om polisen inte har någon ansiktsigenkänning som är på nivån av Kinas övervakningssystem på dess invånare så tvivlar jag starkt på att de kommer kunna identifiera förare genom alla körkortstagare i Sverige
Visst men du måste ju uppge att du inte har en aning om vem som kör omkring med din bil när de frågar.
Det är klart, nu är det så att det varit strax över en månad sen jag åkte på kameran och inte fått hem något då de kasserats

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]