...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1469224
frippe64 skrev:"Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
"Där lämnade inte jag sparkcykeln. Någon har flyttat på den" = tyvärr omöjligt att lägga ansvaret på den som hyrde cykeln rättsligt.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1469452
Tillämpning av vägtrafiklagar känns som överkurs på en gång- och cykelbana. Det är ju väldigt många som inte ens vet vilken sida man ska gå på. Det har blivit ännu mer komplicerat med elsparkcyklarna som dräller överallt.

I samband med denna olycka så är det många som berättat om incidenter där de kört på eller nästan kört på elsparkcyklar som funnits på olämpliga ställen. En kille berättade att han slagit sig rejält och att han kunde förstå hur dödsolyckan skett. Han hade själv missförstått hur den elsparkcykel som han hade kört på var ställd. Ståbrädan var utåt vägen och han hade trott att den var ställd längs med vägen.

Som sagt så är det fri sikt i backen. Kanske var det någon skugga från ett träd som föll på ståbrädan och styret var ställt på ett sätt att han trodde elsparkcykeln stod på ett annat sätt?

Hur det nu än var så skapar elsparkcyklarna farliga situationer, inte bara under färd utan även när de står parkerade.

Om det inte ens är någon som känner något ansvar för elsparkcyklarna, så är min känsla att ingen skulle sakna dem ifall de skulle hamna i Svartån eller på Mälarens botten.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1469496
Lövet skrev:
frippe64 skrev:"Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
"Där lämnade inte jag sparkcykeln. Någon har flyttat på den" = tyvärr omöjligt att lägga ansvaret på den som hyrde cykeln rättsligt.
Man ska väl ta en bild när man ställer den som skickas in innan hyrtiden kan avslutas? Även om de inte åtalar kan de ju se till att filurens konto avslutas för all framtid :)
Senast redigerad av 2 Micce1980, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
#1469497
Micce1980 skrev:
Lövet skrev:
frippe64 skrev:"Polisen vet vem som hyrde elsparkcykeln – inte misstänkt för brott"
"Där lämnade inte jag sparkcykeln. Någon har flyttat på den" = tyvärr omöjligt att lägga ansvaret på den som hyrde cykeln rättsligt.
Man ska väl ta en bild när man ställer den som skickas in innan hyrtiden kan avslutas? Även om de inte åtalar kan de ju se till att filurens konto avslutas för all framtid :)
Vissa uthyrare kräver en bild. Men det är ju inte säkert att det går att identifiera exakt vart den står osv. Vissa kräver inte något foto heller.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1469500
@Lövet, Ok, har bara hyrt på resande fot ibland istället för att ta Taxi och då alltid fått ta bild så trodde att samtliga krävde

Hade två tattarungar som körde in två av dessa skotrar i garageväggen här där jag bor, vi tänkte väl inte mer på detta pojksträck. Men de slutade ju inte, de skulle tydligen ta livet av sina hyrskotrar. Filmade lite och och gick fram och frågade vad f-n de håller på med, sluta förstöra andras egendom..... De var så klart inte mottagliga och skulle tjafsa emot, sa bara att jag filmat och skickar in det till företaget nu när jag gick då blev de "skraja" som f-n men gick vidare in. Företaget spärrade de :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1472664
Antalet elsparkcyklar i Stockholm halveras.

Beslutet medför att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3 ... m-halveras

Bara att hoppas att detta kan avhjälpa en del av dagens kaos...
Användarvisningsbild
av Allinug
#1474300
Hoppas att läget blir bättre i Stockholm och att fler städer blir inspirerade att ta tag i problemen.

Idag när jag åkte bil på lunchen så körde jag förbi två elsparkcyklar som stod parkerade på vägrenen till en huvudled. Jag är fortfarande upprörd! Normalt sett är det inte tillåtet att parkera fordon på huvudled. Men tydligen gäller det inte elsparkcyklar, eftersom ingen ansvarar för dem.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1474347
Imorse hade de två elsparkcyklarna på huvudleden förökat sig till tre. Det är en skola som ligger ganska nära. Jag misstänker att de inte får parkera elsparkcyklarna där.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]