...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1439393
Ser nu om Danmark att som jag min familj genomgår en covid infektion så kan det Positiva resultatet, inom 12 veckor betraktas samma som en vaccination ( min tolkning).

Ett av flera undantag för PCR test Danmark enligt Re-Open Europe
- Barn upp till 12 år är undantagna från testkravet. Personer som har testats positivt för COVID-19 under de senaste 8 veckorna är undantagna från kravet att visa upp ett negativt COVID-19-test vid ankomsten till Danmark om de kan uppvisa ett positivt COVID-19-testresultat under de senaste 12 veckorna, vilket är minst 2 veckor gammalt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1439439
Nu vet jag inte var ni bor, men om Danmark är problemet kan jag rekommendera nattbåt Trelleborg-Rostock.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1439444
Jag har det i reserv, skippa Danmark mha en obokad färja men som det är nu är GPSen inställd på att undvika färjor enligt familjens önskemål :-)
IMG_1746.jpg
IMG_1746.jpg (150.53 KiB) Visad 511 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1439447
Aha... :-)
Om man tar nattfärjan har man typ 12 timmar att köra på dagen efter, de landar i Tyskland typ kl. 6 på morgonen. Helt perfekt i min bok! :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1440694
HitTheRoadJack skrev: sön 04 apr 2021, 09:35 Sitter med covid och märkte i mitt fall hur effektiv landstinget testapparat fungerar. Jäkla märkligt att landstinget PCR test inte accepteras eller gör den det?
Det är ingen skillnad på själva testet i sig. Skillnanden är bara att landstinget inte skriver ut ett godkänt intyg utan väntar med det till reglerna för officiella covid19-pass är klara, man vill heller inte prioritera att skriva reseintyg då man i alla fall avråder från onödiga resor. .

Därför fick min kollega gå till en privat hälsocentral och få det utskrivet för det facila priset av 2995 kr/person/intyg i mars. Vet inte om man pressat priset nu. Våldsamt dyrt blev det i alla fall då han behövde nytt intyg igen för hemresan. :-o
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1440797
Sett pris på 1495:- med intyg o svar samma dag innan 22. Håller med - jo jag kan förstå landstingetstester inte ska räknas som resedokument.

Som undersökning pratade med finnlines kundtjänst om vilka är principerna nu för att köra igenom Tyskland, dvs ta färjan Malmö till Travemunde. Först skulle varje passagerare fylla i en resedeklaration och för de som intygar de är transit igenom landet är de undantagna från tester och karantän. Sedan lät det som om ett test behövdes, så kan den tas i färjeläget en sk antigen test 399:- räcka (cornatest som de populärt kallar det) ?

Nu låter det gångbart för frun att vi tar det som det kommer vid gränserna och vi tar nån extra övernattning vid en gräns om vi behöver klämma fram några PCR tester. Sedan är det först i början av juni vi börjar resan söder ut så hoppas jag Europa börjat öppna upp ordentligt.

Nu har både jag o frun precis avverkat en covid infektion. Det är jäkla stor spridning i samhället just nu. Frun blev smittad genom jobbet som sedan smittade mig. Ungarna verkar ha klarat sig. Idag börjar lukt o smaksinne komma tillbaka efter varit borta i en vecka.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1440801
Jag har en bekant som har haft Covid två gånger med ca 6 månaders mellanrum, så tyvärr är man nog inte garanterad något efter en infektion.
Detta trots att det snackas om antikroppar, vilka inte verkar vara speciellt långlivade...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1450394
Nu drar vi i morgon till Spanien från Stockholm. Vi väljer att grunda med PCR test till oss 4 i familjen. Även om både jag och frun har haft covid för tre månader sedan och skulle kunnat hanka oss fram på det (8 månaders giltigt på Positivt PCR).
Jäkla Hazard spel är det med reglerna. Flera länder däribland Spanien ändrad giltighetstid i veckan på PCR från 72 till 48 timmar. Nu få vi köra fort som f-n för att hinna
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1450396
Lycka till!
Jag går på 5 veckors semester 9/7, då är förmodligen "EU-intyget" klart och andra sprutan tar jag om två veckor.
Spännande med resor i dessa tider :-)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1450714
Nu har vi kommit till Spanien San Sebastian. Körde som en dåre från Stockholm på 36 timmar, när vi korsade gränsen till Spanien var det 20 minuter innan test tidpunkten + 48 timmar.

Ta me f-n vi behövde inte visa våra PCR /reseintyg nånstans. Varken i Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Spanien.

Bara Danmark hade stickprov kontroll som vi klarade oss ifrån

Således skippa Danmark och lägg pengarna 1600:- per skallle på nöje
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]