Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej hoppas det finns någon datorkunnig som kan hjälpa mig.

Har precis bytt bredbandsleverantör från bredbandsbolaget till Telia.
Fick skicka tillbaka utrustningen jag lånat från BB och har fått en ny gateway från Telia.
Har beställt hastigheten 6-8 mbit vilket jag också har när jag kollar med bredbandskollens app till mobiltelefonen och även en bärbar dator. Hamnar i princip varje gång jag kollar på runt 7 mbit.

Problemet: Min stationära dator som jag har kopplad till tvn är otroligt långsam. Har kollat säkert 20 gånger och hamnar aldrig över 1 mbit, oftast runt 0,3. Kör allt över wifi.
Har testat:
- Starta om dator.
- Startat om Gateway.
- Väntat en timme och testat igen.
- Provat olika inställningar på antivirus och stängt av brandvägg tillfälligt.

Har slut på idéer. Datorn står på samma plats som innan och det står att signalstyrkan är bra.
Någon som har nåt tips?
Användarvisningsbild
av crumpets
Prova att dra en kabel från routern till datorn bara för att kolla om det går snabbare, först av allt. Det kan ge svar på om det är datorn som helt enkelt knasat ihop vad gäller all nätverkstrafik eller om man ska fortsätta felsöka just wifi-adaptern.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har ingen tillräckligt lång kabel tyvärr. Däremot så har jag även tv via bredbandet. Köpte till en mottagare-sändare för att koppla in tv-boxen utan en lång nätverkskabel (Ruckus Mediaflex).
Så jag testade använda denna till datorn. Stängde alltså ner den trådlösa anslutningen på datorn och kopplade in denna manicken till datorn via nätverkskabel. Resultatet blev samma långsamma uppkoppling.

Räcker detta eller måste jag försöka fixa en lång kabel att koppla in?

Grejen är att det fungerade utan problem innan jag bytte från bredbandsbolaget och direkt nu när jag bytt så fungerar det inte. Känns ju som att det borde vara ett samband.
av Malmstroem
Är det ADSL med Telias Thomson-modem?

Då kan det vara kanalinställningen på WiFi som strular. Jag fick i alla fall byta inställningar på det trådlösa nätverket för att få det att fungera tillfredställande.

Du hittar inställningarna under http://192.168.1.1/. Titta under "Hemmanätverk" och "Wireless" sedan" "konfigurera". Ändra till manuellt kanalval och prova olika kanaler (finns 1-13).

Det hjälpte för mig.

Fungerar det inte så prova med kabel. Det går också att flytta datorn om du inte har en tillräckligt lång kabel. Fungerar det med kabel så ligger felet i det trådlösa nätverket och det är bara att fortsätta att leta där. Det finns en massa standarder och inställningar som man kan ändra på. Oftast fungerar den automatiska inställningen -- men inte alltid.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag hade försökt leta upp en lång kabel, sånt brukar folk ha liggande högvis av så du kan säkert låna av en kompis utan större problem.
När du hade bredbandsbolagets grej, hade du datorn och routern stående på exakt samma ställe? Jag har märkt att när jag flyttar lite på min router eller lägger något ovanpå den tappar jag hastighet direkt. Den måste stå med antennerna helt öppet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är Telia ADSL ja. Dock inte Thomson utan Technicolor Gateway. EDIT var visst märket Thomson ändå.
Ska kolla på ditt tips.

Tack så länge. ...
Ska jag flytta datorn får jag bära med tvn också så jag ska försöka hitta en längre kabel ist.
Användarvisningsbild
av vetten
Har varit med om att den trådlösa hemtelefonen segade ner bandbredden en gång bytte till en annan router och nu funkar det som det ska. Om du har en sån telefon så testa att dra ur den från jacket och kolla hastigheten sen. Hade en ciscorouter som gick sönder och köpte en "no name" som stördes av telefonen så jag lämnade tillbaks den och köpte en ny cisco igen och allt ok.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]