Sida 1 av 2

Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 00:54
av vetten
Ja, som topik.

Vad har ni emot, eller varför blir Volvos första försök att göra en framhjulsdriven bilmodell i sitt program en så till leda baktalad modell?

Själv har jag aldrig fattat det, utan det började med en -92 440 GL med AC till gumman och sen blev jag sugen på en 480T som jag också köpte runt 2002, en -90 480T med allt "Lull,lull". Blev mycket nöjd och ökade laddet lite på mitt eget sätt :oops: Nu inne på min fjärde 400-seriebil, ja min sommarbil numera, en 480T -94 med uppställt ladd till typ "1,0" så den ger väl runt 170hp nu.

Men varför är denna modell så baktalad?

Mycket bil för pengarna enligt mej. Man får/fick en relativt välutrustad bil och många hade även AC som tillval. Visst nya bilmodeller har ju ofta barnsjukdommar, men det känns som om 400-serien har fått ta mer skit än den borde :-O)

Men den var dyr. Ja en välutrustad 480T kostade en hel del då, men en 440GL var ett fynd prismässigt, man fick en bekväm och lättkörd bil och som dessutom var välisolerad från onödigt vägljud enlgt den tidens syn. Min 480T med AC och "lull lull" kostade 1994 ny 185000:- och det var ju inga småsummor då även om jag idag gärna hade betalt detta belopp för en ny nu :twisted:

Kom igen kompisar :-)-)

Tala om för mej varför inte denna bilmodell inte redan har fått samma "Kultstatus" som Amazon och 140/240 har fått ?:-/



Jag tycker att den är värd det :lol: Vad tycker ni ?:-/

ELLER :-)-)

Men svara på denna fråga här och inte på länken som jag bara följde upp här och som gav mej inspiration till denna tråd :mrgreen:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p724416

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 01:06
av llesrof
Du ägde inte en av de första Volvo 480 när de var nya. Det är därför du inte förstår dess dåliga rykte. Jag vet några som gjorde det och de blev mer eller mindre nervsvaga :lol: 1991 köpte jag en 440 GL -89 och hade den i tio år eller nått sånt. Det var inga större problem med den. Men den var ingen Volvo 480 87:a...

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 02:12
av vetten
llesrof skrev:Du ägde inte en av de första Volvo 480 när de var nya. Det är därför du inte förstår dess dåliga rykte. Jag vet några som gjorde det och de blev mer eller mindre nervsvaga :lol: 1991 köpte jag en 440 GL -89 och hade den i tio år eller nått sånt. Det var inga större problem med den. Men den var ingen Volvo 480 87:a...
Alla eller nästan alla 480 av -87 årsmodell var egentligen "nerv vrak" Dom var nog släppta lite för tidigt, dom kunde börja flippa med lysena osv mitt i natten och det vet jag, en av mina vänner på den tiden dom var nya hade en svärfar med en sån som tjänstebil och han hatade den eftersom batteriet oftast var urladdat på morgonen när han skulle iväg pg. av att den hade haft typ "lycktflipp" på natten. Det var då jag för första gången tänkte att "en sån ska jag ha" gillade helt enkelt modellen och formgivningen vilket jag heller inte ångrat och som jag även idag tycker är en av Volvos spydigaste modeller näst P1800.

Mycket roligare bil kan man knappast få för dom struntsummorna som dom kostar idag, så börja samla. Typ NU :-)-

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 08:44
av Funk
Jag hade en 440 Turbo -89 som köptes begagnad med några tusen mil på mätaren. Det var utan tvekan den absolut sämsta bil jag någonsin ägt under de +30 åren jag kört bil.... de 7000 mil jag körde den så hade den så många fel att det är helt ojämförbart. Och det var inte bara irriterande småfel, utan en hel del större också. Till råga på allt så började rosten komma tidigt.. Det finns liksom en anledning till att ytterligt få överlevt till dags dato. Min mamma har haft tre olika 440-460 och är efter dessa tre misstag övertygad fan av VAG-koncernens mindre bilar, tyvärr.
Att frivilligt bruka en haschraket* idag på annat sätt än som samlarobjekt och minne över gamla sämre tider måste tyda på lätt masochistiska drag även om dess vägegenskaper är överraskande bra..

/Thomas
* Haschraket: Branschbenämning på all tidig skit som rullat ut ur fabriken i Born.

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 11:41
av rd350
Bilarna var som nya riktigt dåliga kvalitetsmässigt till och med jämfört med gammla 340- 360! De hade väldigt många elfel, frostpluggar som rostade upp på nästan nya bilar, vattenläckage, halvrisiga växellådor, instumentpaneler som skakade sönder. Men visst, tyckte själv att bilarna var väldigt trevliga att köra, jämförde man med dåtidens framhjulsdrivna som Audi, golf och annat så hade man inte alls så mycket "ryck hit o dit" i ratten och andra framhjulsdrivna egenheter i 400 serien.

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 13:41
av llesrof
Trodde att det var Citroën 2CV som var haschraketen. Den kallades också för FNL-racer :D

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 15:43
av V60D5AWDPolestar
Vetten, du som har koll på 480sar. Jag brukar med jämna mellanrum kolla runt på autoscout efter en fin -95a 480T för
att ha som samlarobjekt. Har gett upp att hitta ngn i Sverige men en bit ner i Europa verkar dom finnas kvar. Så nu till min fråga. Vill minnas att 440/460 fick vrid-reglage typ -91. Men bilderna jag får upp 480 efter detta årtal verkar ha kvar de ursprungliga drag-reglagen. Hur ligger detta till?

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 02 feb 2013, 17:36
av vetten
480 bilarna har väl haft i princip samma instrumentering medans dom ändrade en del på övriga 400-serien.

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: lör 16 feb 2013, 10:44
av Perc
Vår familj hade en 400-serieperiod som började då Farfar och Farmor köpte en av de allra sista 440 som kom. Den var nästan ny då. Första brukaren var en säljare på Volvo som avyttrade den till förmån för den då nya S40-modellen. Kort efter fick vi en något äldre 460 i vårt hushåll och sen skaffade farbror en 440. :)

Jag körde vår 460 en del och gillade den på flera sätt. Det blev bra flyt i körningen på nåt vis, den gick mjukt och följsamt. Bra väghållning. Komforten var bra, och det har vi väl Renault att tacka för. Bekvämare än 850.

Nackdelar fanns förstås också. Dom rostade, dörrhandtagen frös fast hela tiden och så var pedalstället ingen hit om man som jag har 46 i skonummer och gärna går i grova skor. Växellådan (eller kanske växellänkaget) krävde också viss tillvänjning eftersom backen, ettan och trean låg två ångström från varandra och man var tvungen att lyfta backspärren för att få i ettan. En gång hade jag lyckats få i backen och blev väldigt förvånad då trafikljuset slog om. Tur det inte var nån bakom. Det räckte med en gång, sen lärde jag mig att ta för vana att känna efter med kopplingen så det var rätt. :lol:

Tycker också faceliftade 440/460 är rätt snygg, faktiskt. Den ser ut som en liten 850 och det var ju precis det som var meningen.

Re: Volvos första framhjulsdrivna.

Postat: fre 22 feb 2013, 05:48
av MartinS
Ju tidigare bil desto sämre skulle jag tro. Brorsan hade en 440-91:a i många år, 93-04 eller så och den fungerade på det stora hela riktigt bra. Morsan och farsan hade varsin 440-94 mellan 97 och 07 och dom tuffade på bra dom med, varken bättre eller sämre än någon annan bil.

Antagligen var/är det 80-tals bilarna som skapade detta dåliga rykte som sedan har hängt med, faktiskt ända tll s/v40 serien skulle jag vilja säga.

/Martin