Sida 1 av 1

Hjälp med att mäta kontaktstycke (tolka instruktion i VIDA).

Postat: lör 01 dec 2012, 17:44
av timebandit
God kväll.

Behöver mäta upp om jag har spänningsfall till ett kontaktstycke eller inte, behöver eran hjälp hur jag skall tolka instruktionerna som finns i VIDA.

Står så här i VIDA:
Allmänt
Alla värden som anges nedan är mellan respektive anslutning i kolumn 1 och anslutning #A2 i kolumn 2 (effektjord), om så inte är fallet anges detta inom parentes.

Ansl Signaltyp Tändning på Tomgång Övrigt
#A1 Spänningsmatning U=Ubat U=Ubat -
#A2 Effektjord Ulåg Ulåg -
#A3 - - - -
#A4 Kommunikationsledning styrenheter (CANH) 2.5-3.5 V 2.5-3.5 V -
#A5 Kommunikationsledning styrenheter (CANL) 1.5-2.5 V 1.5-2.5 V -
#A6 Spänningsmatning bränslepump 5V 5V PWM-signal

En bild på kontaktstycket där stiften är nummrerade.
#A1 är den som är intressant för mig, men hur skall jag tolka hur man mäter? A1 och batterijord?
Hur mäter jag mellan A1 och Spänningsmatning? Eller vettitusan, är nog för trött... Eller är det mellan A1 och A2 jag skall få batterispänning på?

Vad är skillnaderna mellan Effektjord och vanlig jord etc?

Tacksam för lite hjälp :)

Re: Hjälp med att mäta kontaktstycke (tolka instruktion i VIDA).

Postat: lör 01 dec 2012, 18:05
av Droopy
Ubat är batterispänning ( V ) om nu inte Volvo har någon egen tolkning av Ubat.

Re: Hjälp med att mäta kontaktstycke (tolka instruktion i VIDA).

Postat: lör 01 dec 2012, 20:04
av timebandit
Ja det stämmer att U=batt är batterispänningen.

Men frågan är fortfarande hur jag mäter om jag har batterispänning på A1? :)

Re: Hjälp med att mäta kontaktstycke (tolka instruktion i VIDA).

Postat: lör 01 dec 2012, 20:42
av Droopy
Om A1 är batterispänning ska du väl ha runt 12-14V där och då borde väl det mest logiska vara att mäta mellan A1 och någon jordpunkt. Har för mig att termen effektjord betyder att det är en spänning nära 0. Om den är att likna med vanlig jord har jag inge aning om. El är inet min starka sida när det gäller bilar.