Sida 1 av 2

behöver man säga ngt.

Postat: sön 28 okt 2012, 19:00
av falcon

Re: behöver man säga ngt.

Postat: sön 28 okt 2012, 19:11
av Vojje
6500 mil/år i 25 år. Imponerande. Dessutom i en (numera) gammal Volvo. Hur står karln ut? :wink:

Re: behöver man säga ngt.

Postat: sön 28 okt 2012, 20:06
av Pontus_742
haft en 940 -96 limousin som gått 115k mil :P

Re: behöver man säga ngt.

Postat: sön 28 okt 2012, 22:22
av llesrof
Fy faen för att köra runt i en gammal ful 240 så många mil. Senast jag åkte i en 240 var 1994 och det var bara i 6 mil. Har aldrig kunnat med gamla volvomodeller.

Re: behöver man säga ngt.

Postat: sön 28 okt 2012, 23:09
av Nexus
llesrof om ca 20 år kommer din XC vara en gammal ful bil oxå enligt vissa :wink:

Re: behöver man säga ngt.

Postat: mån 29 okt 2012, 06:59
av llesrof
Nexus skrev:llesrof om ca 20 år kommer din XC vara en gammal ful bil oxå enligt vissa :wink:
Det finns de som redan nu tycker att den är ful, och det får de väldigt gärna tycka.

Re: behöver man säga ngt.

Postat: mån 29 okt 2012, 07:59
av StefanN
Den är ju knappt inkörd ännu, sen har ju amerikanen i sin P1800 kört över det dubbla. http://www.bilsport.se/nyheter/50581/42 ... ma-volvo-/

Re: behöver man säga ngt.

Postat: tis 30 okt 2012, 09:14
av wissel
Nexus skrev:llesrof om ca 20 år kommer din XC vara en gammal ful bil oxå enligt vissa :wink:
Jag tror inte det kommer att finnas så många gamla Volvosar på på grund av Pajjade styrenheter som är alldeles för dyra
att köpa. Skroten kommer att ha många blanka, fin, rostfria "vrak" som är orepbara om inte det kommer en prisjustering
på alla dessa enheter.
Hoppas jag har fel men det är ju SÄLLAN det händer. :P

Re: behöver man säga ngt.

Postat: tis 30 okt 2012, 16:38
av *pettson*
wissel skrev:
Nexus skrev:llesrof om ca 20 år kommer din XC vara en gammal ful bil oxå enligt vissa :wink:
Jag tror inte det kommer att finnas så många gamla Volvosar på på grund av Pajjade styrenheter som är alldeles för dyra
att köpa. Skroten kommer att ha många blanka, fin, rostfria "vrak" som är orepbara om inte det kommer en prisjustering
på alla dessa enheter.
Hoppas jag har fel men det är ju SÄLLAN det händer. :P
En prisjustering på skrotarna kommer att ske den dagen biltillverkarna inte längre önskar skörda guld.
Man tar inte 5000kr för ett styrdon för att det är värt 5000. Man tar 5000 för att man kan ta 5000 när ett nytt kostar oskäliga 11000. Kostade det 1500 nytt som det möjligen kan vara värt kostade det hälften av det på skroten. En del skrotar säljer också renoverade instrument och styrdon för att nya ägaren av produkten inte ska få några problems i framtiden.
Som skrotfirma vore man ju väldigt dum om man inte nyttjade läget ur affärsmässig synpunkt. Men som alltid är det okej att ge multum för en ny sak, men helst inget för en begagnad. Dock ska bägge lämna garantier om än olika och se till så man får nåt fräscht. Det är nåt jag förstått från en vän i branschen.
För när det ska handlas begagnat och betalas gör inte kunderna någon skillnad på om en sak rullat 56000 mil eller om den rullat 56 mil. Man vill inte betala för någon av dom. Dom är ju *Begagnade* oavsett miltalet. Man ger gärna 7000 för fyra nya däck hos däckhandlaren. Men man ger väldigt ogärna 1000kronor för samma däck 300 mil senare när bilens motor rasat och bilen köpts in till skrotning, samma gäller fälgar. Gärna 10.000 för nya fälgar och ett halvår gamla är inte värda 2000kronor för att dom säljs av en skrot. Hade däcken stått hos däckmojjen däremot så vore halva nypriset inga problem.
Allmänhetens insikt i skrotning verkar vara att dom flesta bilar som skrotas är olycksbilar där man helt enkelt krockat rejält, därmed är det risk för skador på allt.
Trots att större delen av alla bilar vi ser som skrotats faktiskt kommit dit av andra orsaker. Dom största orsakerna är stöldskador med skadad inredning, men mindre eller inga kaross skador. Nästa är nåt som inte har ett dugg med stöld eller annat konstigt att göra.
Det är få som äger en bil för låt säga 40.000 och som sen har råd med 50.000kronor till för att få bytt motor, inkl motorn på en firma. Dom säljer ofta bilen på blocket eller någon annanstans där bilen sen köps av t.ex skrotarna för det ägaren begär för bilen. Alltså inte för några 500 eller liknande. Det är inte ovanligt att betala 20-30.000 för vissa bilar. Sen finns det försäkringsskrotar där man endast i stort sett tar hand om krockade bilar för en spottstyver naturligtvis.

Re: behöver man säga ngt.

Postat: tis 30 okt 2012, 17:05
av wissel
Tycker faktiskt att Bilskrotarna har fått Hybris också. Exempel, jag köpte nya Elinfällbara Ytterspeglar med Markbelysning för 2600:- för ett PAR speglar. Kompletta. Skroten vill ha 1800:- för EN spegel.
ACkompressor ungefär samma prisbild. Skall jag köpa en begagnad Kompressor som rullat 46K MIL för 50% av nyvärdet = Nej Tack. Då köper jag hellre nytt. Det jag upplever allt oftare att jag hellre betalar dubbelt mot skrotpriset och får en reservdel som inte rullat X antal mil. Men dom får naturligtvis ta det dom kan, men det är inte säkert det lönar sig på sikt. Ruggigt svårt att reparera ett skamfilat Hästhandlarrykte. Jaja det är deras problem på sikt, när vi "alla" åker små skitbilar som vi ställer när dom går sönder o köper en ny skitbil för en ringa penning....