Sida 1 av 1

"Fylla på" AC?

Postat: tor 18 maj 2006, 15:52
av _Danneman_
Jag letar beg. bil just nu, och har stött på en hel del annonser där ägaren säger att "AC'n måste fyllas på".

Vad betyder eg. detta? Finns det någon AC-vätska som ska fyllas på, och isf varför gör man inte det INNAN man säljer sin bil? Är det kostsamt?

Flyttad
Loner

Postat: tor 18 maj 2006, 16:00
av Loner
AC-systemet har en "kylvätska", denna vätska försvinner om det är läckage nånstanns, och är det läckage kan det bli en kostsam historia att åtgärda.

Därför står det ofta att det måste fyllas på, för ägaren vill kosta på en rep av AC-systemet, som kan gå lös på uppåt 15000 i värsta fall.

/L

Postat: tor 18 maj 2006, 21:03
av Henko
Köpte en VOLVO 850 GLT och ac:n va tom på kylvätska, dom körde i läckvätska och det va en o-ring som inte höll tätt.

Kostade mig ca 600:- att felsöka varför ac va tom och köpa en o-ring samt att fylla på ac:n.

Det va en El/kyl/värme firma som hade utrustningen för att göra detta.

Postat: tor 18 maj 2006, 22:03
av CarMan
om man stöter på en annons där nån skriver nått i denna stil så kam man direkt ifråga sätta varför han inte lagas systemet innan han säljer bilen! det toliga är ju att säljaren vet vad reprationen kostar, annars skulle han ju redan reparerat ac:n

Postat: lör 03 jun 2006, 07:59
av carson
Om du letar efter en bil som ska vara utrustad med ac, se då till att du skaffar en med det nya kylsystemet. Det gamla systemet kyldes ju med freongas som ju är totalförbjudet att använda idag.
Det kan bli väldigt kostsamt att konvertera om det till det nya systemet.

Postat: lör 03 jun 2006, 12:16
av Brainy
njae, det finns firmor som även fyller på det gamla systemet med den nya gasen. Många system klarar det trots allt som tidigare har sagts.

Skillnaden är att det måste klara ett högre tryck än om freon använts.

/Anders

Postat: lör 03 jun 2006, 17:57
av BullDoGs
Dagens gaser som snvänds är fortfarande freon
men med andra blandningar\sammansättning

Den gamla hette R12 Medans det så kallade nya
heter R134a men sen har det kommit en till.

Enda man igentligen behöver göra är att byta torkfiltret
samt i värsta fall byta oljan i kompressorn.

\\Bullen

Postat: lör 03 jun 2006, 23:10
av CarMan
BullDoGs skrev:Dagens gaser som snvänds är fortfarande freon
men med andra blandningar\sammansättning

Den gamla hette R22 Medans det så kallade nya
heter R134a men sen har det kommit en till.

Enda man igentligen behöver göra är att byta torkfiltret
samt i värsta fall byta oljan i kompressorn.

\\Bullen
Den gammla heter R12
R22 är en annan förbjuden gas som andvänts mycke i värmepumpar.

Postat: sön 04 jun 2006, 00:13
av Fastmoving?
Brainded skrev:njae, det finns firmor som även fyller på det gamla systemet med den nya gasen. Många system klarar det trots allt som tidigare har sagts.

Skillnaden är att det måste klara ett högre tryck än om freon använts.

/Anders
AC:n på 740 var helt tom när jag köpte den våren -01, kylfirman provtryckte systemet och det var helt, det var dock lite fundersamma då det inte fanns nå kylmedel kvar alls.
Nå, iallafall fyllde de på med R134 utan att göra några ändringar i systemet, och den AC:n funkar än idag, trots flera vintrar då den aldrig använts.

Postat: sön 04 jun 2006, 09:16
av BullDoGs
Sant CarMan

var för snabb med fingret den heter R12

sorry :oops:


Nej du behöver inte alltid byta ut filter mm men det är att rek om det
skall vara 100% jag hoppas att de vaccumsög ditt system innan de
fyllde på, troligtvis så hade du lite övertryck då e det ok. Annars så
kan det bildas is förträngningar i systemet o då kyler den ej 100%

\\Bullen