Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du vilja ha ett vattenplogssystem till din bil?

Ja
5
18%
Nej
23
82%
av *pettson*
#882130
Mabuse skrev:Istället för en gummiplog, varför inte ett munstycket som med komprimerad luft blåser bort vattnet från vägytan?
Sjysst ide, men med tanke på att det krävs vid 4 hjul, ett rejält tryck med många minutliter dessutom. Ja då krävs det en enorm kompressor som kan trycka direkt utan tank. När jag använder mina luftverktyg så vet jag hur långt 6kg och 550 minutliter räcker i genomlupen volym, samt vad det är för kompressorhus där. Det är nåt liknande som lär krävas om det ska spela roll vid användning.
#882240
*pettson* skrev:
Mabuse skrev:Istället för en gummiplog, varför inte ett munstycket som med komprimerad luft blåser bort vattnet från vägytan?
Sjysst ide, men med tanke på att det krävs vid 4 hjul, ett rejält tryck med många minutliter dessutom. Ja då krävs det en enorm kompressor som kan trycka direkt utan tank. När jag använder mina luftverktyg så vet jag hur långt 6kg och 550 minutliter räcker i genomlupen volym, samt vad det är för kompressorhus där. Det är nåt liknande som lär krävas om det ska spela roll vid användning.
Airbags använder krutladdningar som på ett ögonblick skapar rejäla tryck i stora gasvolymer.
Systemet kan tex vara så att när man överstiger 70 går kilplogarna ner ca 5 cm över vägen för att minska luftmotståndet för däck och vid 100 går det ner ca 2 cm över vägen och ligger redo för vattenplaning samt skapar en kil framför hela däcket för att minska däckens luftmotstånd.

Jag tror det räcker med elektromagneter som drar ner kilplogarna.
När sensorsystemet reagerar går kilplogarna ner och återställer vägkontakt samt minskar hastigheten och tar upp kilplogarna.
Reagerar sladdsensorer igen går åter kilplogar ner, återställer vägkontakt och minskar hastigheten ytterligare.
Osv.

MagI
-
#882441
Detta kommer på sin höjd direkt att leda till ett bra betyg för TS men alla saker som filuras på kan ibland indirekt komma till användning på ett annat sätt. Detta som det är sågar jag dock rakt av då det finns för många variabler för att det kommer att kosta för mycket för tillverkare och konsument för att det någonsin skulle sättas i produktion.

Önskar er dock all lycka med arbetet och håller tummarna.
av rid54
#882446
Detta påminner mig om en gammal diskussion om jordens rörelse i förhållande till de andra himlakropparna.... Observationer och beräkningar visade att allt gick att förklara om man tänkte sig att jorden var en av flera planeter som cirklade runt solen. Emellertid ansåg den dåvarande överstatliga myndigheten (kyrkan) att jorden var alltings medelpunkt, så uträkningarna fick modifieras och man fick lägga till tänkta "punkter" som cirkulerade runt jorden och därtill tänka sig att himlakropparna i övrigt, inklusive solen, cirkulerade runt dessa "punkter", för att kunna förklara observationerna på ett matematiskt hållbart sätt. Det blev rätt komplext, milt uttryckt, att tänka sig detta system i praktiken.

Det jag menar, är att man VET att många tillbud/händelser/olyckor hänger ihop med missbruk av systemet "vägfordon", men man blundar för kopplingen till otillräcklig användarkompetens och griper efter tekniska systemlösningar, som efterhand kommer att göra bilen, som vi känner den, till något helt annat (alltså inte en personlig förflyttningslösning utan en sorts "individuell kollektivlösning") som inte kräver personligt ansvar eller kompetens. Vägen dit är inte enkel och inte utan kontroverser. Ibland kommer de där idiotkomentarerna om att "du gillar väl inte säkerhetsbälten heller" när man ifrågasätter hur tekniska system ska ersätta kompetens utan att hela systemet med privatbil måste omdanas. Jag har börjat vänja mig, men frågan kvarstår trots allt: är det är det en frihetsgrad vi vill ha kvar, att kunna utföra privattransporter med eget fordon, på eget ansvar, eller ska detta överges till förmån för ett helt tekniksystemkontrollerat läge där vem von helst kan trycka in sin destination och sedan luta sig tillbaka med facebook medan "bilen" sköter transporten på egen hand?

System för undvikande av vattenplaning finns: tag det lugnt, ha koll på däcken, kör med ansvar.
#882556
magi skrev:
White skrev:Eller så sänker man hastigheten när det är mycket vatten på vägbanan helt enkelt. :-)-)
Folk kommer alltid att köra för fort och få vattenplaning.
http://www.tirendo.se/vattenplaning/
Jag beskriver här ett system som kan förhindra dödsolyckor.

Bygg det och rädda liv.

MagI
-
Intressant att länken hänvisar till en undersökning i USA, där vägkvaliteten till och med kan vara ren betong och minsta lagliga däckmönster inte regleras i vissa stater..
Det jag menar, är att man VET att många tillbud/händelser/olyckor hänger ihop med missbruk av systemet "vägfordon", men man blundar för kopplingen till otillräcklig användarkompetens och griper efter tekniska systemlösningar, som efterhand kommer att göra bilen, som vi känner den, till något helt annat (alltså inte en personlig förflyttningslösning utan en sorts "individuell kollektivlösning") som inte kräver personligt ansvar eller kompetens. Vägen dit är inte enkel och inte utan kontroverser. Ibland kommer de där idiotkomentarerna om att "du gillar väl inte säkerhetsbälten heller" när man ifrågasätter hur tekniska system ska ersätta kompetens utan att hela systemet med privatbil måste omdanas. Jag har börjat vänja mig, men frågan kvarstår trots allt: är det är det en frihetsgrad vi vill ha kvar, att kunna utföra privattransporter med eget fordon, på eget ansvar, eller ska detta överges till förmån för ett helt tekniksystemkontrollerat läge där vem von helst kan trycka in sin destination och sedan luta sig tillbaka med facebook medan "bilen" sköter transporten på egen hand?
Bra observation..

/Thomas
#884147
Grundproblemet är väl att vatten stannar kvar på vägarna. Vid torr vägbana har man inte problemet vattenplaning (men temperaturen påverkar vilka andra problem man har vid torr vägbana).

Idéen med kilar är intressant, men nya problem kan uppstå om man plogar bort slask (som nämns i trådstarten) och därmed skapar tex blixthalka. Kanske kilarna kan vändas neråt för att återställa vägkontakten såpass att bilen kan styras? Man får ju aldrig vattenplaning på smala cykeldäck. :)
Fast då blir väl spårbildningen på vägarna ännu värre pga slitaget, och läget förvärras för andra fordon som är utformade på annat sätt.
#884185
Jag har aldrig haft vattenplaning, och då bor och kör jag ofta på motorväg på västkusten med mycket regn. En teknik som undviker just detta är därför väldigt låg-prio för mig.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]