Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du vilja ha ett vattenplogssystem till din bil?

Ja
5
18%
Nej
23
82%
#884515
Intressant tråd. Fortsätter följa den.

Mitt tips till Magi är att försöka få detta system testat i rally sammanhang. Formel 1 gissar jag på tycker det här väger för mycket men där skulle det nog vara bra vid regn väder.

Bra 3D animation tror jag förenklar deras inställning till att prova det.

Lycka till.
#884591
Kanske kan man istället för att använda separata kilar, använda sig av hela det befintliga däckets kapacitet? När däcket förlorar vägkontakten vinklas hjulet såpass att "däckkanten" (den är ju lite kilformad) kan göra så att vägkontakten kan återfås. Då får man också samtidigt en slags plogfunktion.

Det blir fler axlar att styra (jämfört med en separat kil), men de kan samverka bättre.
#884766
Tänk ett typ cykelhjul som är monterat utanpå bilhjulet, eller innanför osynligt, det är ofyllt och har därmed mindre diameter än bilhjulet, när vattenplaning uppstår fylls "cykelhjulet" blixtsnabbt med en liten sprängladdning eller tryckluft eller nåt så det expanderar och får större diameter än bildäcket och nu med sin smala vassa profil når den ner genom vattnet och får kontakt med vägbanan inunder några sekunder som det behövs innan man får ner farten/får vägkontakt med de vanliga däcken, ...liknande krockkuddesystemet på ett sätt..?

(f ö experimenterade man för några år sen med två motorcykeldäck istf ett bildäck som gav extremt bra vattenplaningsegenskaper och det föranledde att några däcktillverkare började med ett kraftigare mittenspår mitt på däcket, en typ vattenkanal, som man kan se idag på en del däck. Sen var det en svensk uppfinnare tror jag som försökte uppfinna ett däck utan luft, slicade aluminiumprofiler på fälgen skulle ta upp stötar och som slitbana på profilen skulle finnas en halv cm gummi gjutet som skulle stå för friktionen, däcket fick utmärkta vattenplaningsegenskaper då vattnet bara behövde forsa rakt igenom slicarna, men aluminiumfälgen tog nog inte upp stötarna lika bra som ett gummidäck med luft så det föll efter någon tid (fast en del påstår att det fick mothugg av däckfabrikanterna), men idag så är ju de mest extrema lågprofildäcken inte så långt ifrån... fast utan slicar)
#884788
-
Jag tror det behövs ett rejält mekaniskt system som kilplogar bort vatten o slask när systemet varnar för de kommer att rädda flertalet vattenplaningar.
Även om man har nya däck eller bygger in det i däcken kommer det ändå att uppstå vattenplaningar eller snömodd-planingar som kilplogar kan rädda.

MagI
--
av rid54
#884817
Om man ser hur det ser ut när en bil framförs så att planing är ett överhängande hot inser man att det är en del vatten/modd som ska flytta på sig. Nån typ av plogar kunde säkert fixa det, MEN substansen ska ju ta vägen någonstans. För att inte plogen ska behöva ta upp en väsentlig sidkraft, måste den vara kilformad, dvs hälften av geggan/vätskan ska in under bilen, resten ska ut i mötande körfält. LIte tveksamt hur kul det upplevs av mötande. Dessutom, om man har varit ens nära vet man hur det känns i bilen: det bromsar rätt rejält när däcken börjar plöja sig fram (strax innan det planar...). Det är inga lättviktsgrejer som ska installeras om de ska hålla, särskilt inte om det i färdvägen kan finnas snökokor/isblock eller liknande. Sen ska alltihop kombineras med någon sorts indikeringssystem för att utlösa aktivering av plogarna; vilka aktiveringsparametrar ska man tänka sig?

Tyvärr tror jag inte på detta som en allmän detalj på personbilar. Möjligen kan det vara av intresse för tunga fordon, där det inte är riktigt samma procentuella viktkostnad och inte riktigt samma ekonomiska känslighet (det kommer inte bli billigt...). Jag tror fortfarande på detta med att jorden går runt solen; om farten orsakar planing - sänk farten. Det är inte ett permanent tillstånd att ha vägbanan i det skicket och det bör man som förare kunna stå ut med att hålla igen när det är fara å färde.
#885011
Teorin bakom iden är väl bra, men det finns flera fallgropar. Som nämndes ovan så
ska vattnet/slasken ta vägen någonstans där det inte påverkar medtrafikanterna.
Det system som nämns här ska också fungera under de omständigheter som råder
kring ett fordon, som värme, kyla, torka, fukt, vibrationer, smuts, grus, salt, vibrationer
mm. mm.
Mekaniken och elektroniken ska klara denna ogästvänliga miljö i åtta till tio år.

Det ska också finnas plats till att integrera systemet i bilens chassie. Konstruktionen bör
vara ganska kraftig så jag undrar om det verkligen är möjligt. Största problemet är
utrymmet framför framhjulen isf. Hur klarar man krocktesten? Hur påverkas bilens
vikt? Vad blir produktionskostnaden?

När det gäller vatten på vägbanan så tycker jag man bör lägga energin på att utveckla en
beläggning som dränerar bort vattnet bättre. Vad gäller snöslask så är det bättre att folk
lär sig köra försiktigare under vintern och att man ökar medvetenheten. Kanske genom
en obligatorisk återkommande utbildning/prov. Klarar man inte får man inte köra.

En allmän höjning av kvalitén på vägnätet är nog det som borde stå högst på listan tycker
jag. Det här "bygg o glöm bort" tänkandet som våra myndigheter använder är inte ok. Har
man byggt vägarna ska man fanimig sköta skiten också! De av oss som lägger många mil
och många timmar på vägarna varje år inser att inga säkerhetssystem i världen kan åtgärda
idioten bakom skrivbordet eller idioten bakom ratten som inte tar ansvar. Så är det bara...
#885013
-
Dessa plogsystem behöver bara aktiveras några sekunder varje gång antisladdsystemet larmar för att återställa väggreppet. Därefter sänkt hastigheten och ett larm ställs då man börjar överstiga hastigheten. Kilplogen skall alltså inte möjliggöra högre hastigheter med dåliga däck utan enbart återställa väggreppet och ställa ett maxlarm för maxhastighet i tex 10 minuter.

MagI
-
Senast redigerad av 1 magi, redigerad totalt 0 gånger.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]