Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du vilja ha ett vattenplogssystem till din bil?

Ja
5
18%
Nej
23
82%
#885172
magi skrev:Gör en testanläggning på mina antagande och ni kommer att kunna konstatera att jag har rätt.
magi skrev:Bygg det och rädda liv.
Handlar tråden om att diskutera lösningens rimlighet eller att endast presentera motargument? Jag upplever det sistnämnda och det är i sådana fall snarare du som borde argumentera för rimligheten än vice versa. Prisvinster eller master degrees är inte särskilt intressanta som argument för varför det är en bra lösning.

Jag vet inte hur mycket vatten det krävs för att ett däck ska vattenplana, men om man tänker sig det finns vägspår med vatten nog breda för att rymma däcken (ett däck idag är vadå, 15 cm brett?) och med 1 cm djup. I 90 km/h <=> 25 m/s blir det 0,1x1,5x250 dm => 37,5 liter vatten som ska plogas undan per sekund och per däck. Jag har som tur är inte någon särskild erfarenhet av vattenplaning annat än jag märkt tendenser till att tappa liiite fäste i framhjulen, men av 1 cm skulle jag nog vilja påstå att man klarar. I sådana fall är det volymer större än 37,5 l som ska flyttas varje sekund.

Systemet måste även kunna klara höga hastigheter. T.ex fortkörning på en 120-väg, säg i 140 km/h, där föraren stöter på en större vattenansamling. Plogarna får ju inte gå sönder, för det sista man vill göra i den hastigheten är att köra över plogarna som just lossnade. Eller över huvud taget i någon situation riskera att plogarna fastnar nere och hakar fast i något och förstör däck osv.

Visserligen är det inte frågan om några superplogar som faktiskt avlägsnar 37,5 liter men merparten av vattnet bör ju lämpligvis flyttas bort. Slaskproblemet finns också.
magi skrev:Dessa plogsystem behöver bara aktiveras några sekunder varje gång altisladdsystemet larmar för att återställa väggreppet. Därefter sänkt hastigheten och ett larm ställs då man börjar överstiga hastigheten. Kilplogen skall alltså inte möjliggöra högre hastigheter med dåliga däck utan enbart återställa väggreppet och ställa ett maxlarm för maxhastighet i tex 10 minuter.
Om syftet är att minska föraransvaret är det nog mer intressant att fortsätta utveckla självkörande bilar alt få fler att välja tåg/buss. Det är knappast intressant att begränsa hastigheten ö.h.t eftersom det inte är en situationsanpassning. Ponera en torr väg med en blöt skuggsvacka som inte torkat t.ex. Med ett liknande resonemang bör hastigheten även låsas om ABS:en tvingats kicka in då du möjligvis kört snabbare än lämpligt för att förutse situationen.
#1435434
Eller så sänker man hastigheten en aning när det är väldigt mycket vatten på vägbanan.. kostar ingenting. Du försöker lösa ett icke-problem.
#1435488
Statistik för olyckor orsakade av regn 2002-2012
Antal Procent
595,900 olyckor varav 46% av olyckor orsakade av regn
245,446 skadade 52% skadade till följd av regn
2876 döda 46% av dödsfallen på grund regn
https://www.tirendo.se/vattenplaning

Så på 10 år har ca 1500 personer avlidit pga vattenplaning.

Familjerna till de döda tycker nog inte det är ett icke problem.

...
#1435498
magi skrev: lör 13 mar 2021, 12:36 Statistik för olyckor orsakade av regn 2002-2012
Antal Procent
595,900 olyckor varav 46% av olyckor orsakade av regn
245,446 skadade 52% skadade till följd av regn
2876 döda 46% av dödsfallen på grund regn
https://www.tirendo.se/vattenplaning

Så på 10 år har ca 1500 personer avlidit pga vattenplaning.

Familjerna till de döda tycker nog inte det är ett icke problem.

...
1500 personer som kunde ha varit vid liv idag om de sänkte farten till en lämpligare nivå.

Ska du även implementera eldkastare i fronten för när det är ishalka? Eller så sänker man hastigheten.

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Håller med, skapa gärna en tråd! […]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]