Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du vilja ha ett vattenplogssystem till din bil?

Ja
5
18%
Nej
23
82%
Användarvisningsbild
av magi
#576018
--

När man får vattenplaning kan inte ABS/ESP antisladdsystem korrigera körningen alls, då hjulen förlorar kontakten med vägbanan.
Men antisladdsystemet reagerar på vattenplaning, men utan att kunna göra något.
Varför kan man inte ha en typ av gummiplog som alltid går ner framför däcken vid sladd och plogar bort vattnet/snö framför däcken, när antisladdsystemet reagerar?
Då kan antisladdsystemet hjälpa föraren, då däcken får kontakt med vägbanan.
Det skulle nog spara många liv och plogen borde kunna utformas så att den minskar luftmotståndet framför däcken.

http://forum.student.lth.se/index.php/topic,1003.0.html


M.Sc. Magi


---
#880443
Om däcken inte kan tränga undan vatten i tillräckligt stor mängd för att bibehålla friktionen, hur skulle en sådan " plog" vara konstruerad för att tränga undan snö/vatten utan att själv ge lyftkrafter som ytterligare minskar friktionen. ?

/Thomas
#880456
-
Ett däck är som en diagonalplog vinklad för att plana på vatten och snö.
En kilplog framför som istället trycker vatten och snö åt sidorna ger ingen lyftkraft som ett däck gör.

Magi
--
#880870
Förr i tiden var det lag på att alla bilar skulle stänkskydd bakom bakhjulen. Dom satt nog 20 - 30 cm som lägsta punkt över körbanan. Det var inget ovanligt att omständigheter gjorde att man lyckades köra av dessa stänkskydd. Trots att dom satt så högt över marken. (Och oändligt många bilister som fick föreläggande av polisen att montera nya stänkskydd för att originalen saknades. Även böter utdömdes i vissa fall)
Nu vill du ha några plogblad av gummi framför framhjulen som i princip sitter ½ cm över körbanan. Undrar hur länge dom kommer att sitta kvar? :shock: :shock: :shock:
#880914
Rådlös skrev:Förr i tiden var det lag på att alla bilar skulle stänkskydd bakom bakhjulen. Dom satt nog 20 - 30 cm som lägsta punkt över körbanan. Det var inget ovanligt att omständigheter gjorde att man lyckades köra av dessa stänkskydd. Trots att dom satt så högt över marken. (Och oändligt många bilister som fick föreläggande av polisen att montera nya stänkskydd för att originalen saknades. Även böter utdömdes i vissa fall)
Nu vill du ha några plogblad av gummi framför framhjulen som i princip sitter ½ cm över körbanan. Undrar hur länge dom kommer att sitta kvar? :shock: :shock: :shock:
--

Du har inte förstått vad jag skrivit.
Kilplogen i gummi kan vara monterad 20 cm uppe i skärmarna på länkarmar, framför däcken och enbart skjutas ner när antisladdsystemet larmar och det skall vara konstruerat betydligt kraftigare än stänkskydd.
Idag finns det inget system som förhindrar vattenplaning men med kilplogar kan man förhindra vattenplaning.

Om någon lyckas sälja in detta till en biltillverkare så välkomnar jag en skälig ersättning. :D

Master of Science in Engineering Physics / LTH
#880976
Jag ser framför mig komplicerad mekanik som bl.a. måste ha följande egenskaper:
Följa hjulens rörelser
Reagera blixtsnabbt
Kunna överleva svenska saltslaskiga vintervägar
Minimal vikt (ökad ofjädrad vikt är inte bra)
Maximal styrka (att ploga undan, säg 5 cm slask, i hyfsat hög hastighet kräver trots allt en hel del kraft)
Ta minimalt med utrymme
Kosta minimalt

Låter som en riktig utmaning med andra ord.
#880993
Skulle ju egentligen inte behöva vara speciellt stor.. 6-7cm bred "plog" skulle göra mycket för däckens förmåga att få kontakt igen. Håller med dig kebab om att det blir svårt att få den att följa hjulens rörelser om den ska vara fäst i skärmarna.. men det kanske inte behövs. Det är ett säkerhetssystem, kanske kan man ha en "hård gummidel" eller liknande som är urbyrbar som faktiskt ligger fritr mot marken/vattnet. När bilen får grepp igen ska den väl åka upp rätt fort.
#881188
Annars KAN man ju sänka hastigheten i ösregn och/eller se till att byta däck INNAN de är på gränsen till att bli olagliga...
Det känns som det är både billigare och i slutändan säkrare än komplicerade tekniska lösningar med tvivelaktigt resultat. Men ingenjörens ryggradslösning är ju komplicerade lösningar på enkla problem, t.ex Control-Alt-Delete i stället för en dedikerad funktionsknapp på tangentbordet.. :wink:

/Thomas
#881194
Har en kompis som för några år sen åkte av vägen med nya däck för säsongen och hastighet sänkt till under 50km/h p.g.a vattenplaning. Bra däck och sänkt hastighet minskar risken, men det går att få vattenplaning i rätt låga hastigheter och med bra däck.

Har du samma inställning till abs och antisladd?

Jag tycker det är en intressant tanke, sen om den är tekniskt möjlig att genomföra är en annan sak. Men att avfärda den med de argumenten tror inte jag på.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]