Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du vilja ha ett vattenplogssystem till din bil?

Ja
5
18%
Nej
23
82%
#881211
magi skrev: Idag finns det inget system som förhindrar vattenplaning men med kilplogar kan man förhindra vattenplaning.
Redan idag finns det ett system som förhindrar vattenplaning :-)-) , men det är inte aktiverat i speciellt många bilar: :-(O)

Specifikationen för systemet innefattar hjärnceller, sunt förnuft och anpassning av körningen efter rådande väderförhållanden. De förare som kör med dessa system deaktiverade förtjänar en Darwin Award-nominering.
#881263
Det finns inga totalt säkra lösningar i trafiken, så är det bara...
Att tillföra ett nytt komplext och dyrt mekaniskt system för att minimera problemen är inte så enkelt, t.ex så skall systemet känna av halka innan man förlorar greppet och vattenplanar genom sensorer. Det är bara det att det egentligen inte handlar om halka, utan att man får nära nollfriktion av lyftkrafter som uppstår oerhört snabbt.
Idag finns det inget system som förhindrar vattenplaning men med kilplogar kan man förhindra vattenplaning.
Kan ?

Det är väl ändå ett antagande utan stöd av faktiska mätningar eller empiri.

/Thomas
#881387
-

Jag har en master of science in engineering physics från LTH med special-intresse i fysik och har bla arbetat som mekaniker civilt och militärt och utvecklat system som vunnit priser i USA och Europa.
http://www.b-reel.com/projects/digital/ ... ion-shoot/
Senast blev jag nominerad som ett av tio i hela världen till IPSO CHALLENGE 2014 och de betalade flyg och hotell till Chicago bara jag
kom dit och visade det på en mässa och för en jury.
http://www.ipso-alliance.org/challenge/ ... amereality

Om jag säger att man kan skrapa bort vattnet framför ett bildäck efter att Elektronisk stabilitetskontroll system, oftast förkortat ESP (Electronic Stability Programme) reagerat på sladd, med en gummi-kilplog så att däcket får kontakt med vägen igen, så bör
antagandet vara baserat på både erfarenhet och kunskap.

Jag kan bara konstatera att några som svarat på denna tråd inte är insatt i problematiken och fysiken och skapar problem i debatten
om att utveckla ett antivattenplanings-plogsystem.

Gör en testanläggning på mina antagande och ni kommer att kunna konstatera att jag har rätt.
Visa det för Volvo eller Saab och tjäna en hacka

MagI
--
#881410
Senast blev jag nominerad som ett av tio i hela världen till IPSO CHALLENGE 2014 och de betalade flyg och hotell till Chicago bara jag
kom dit och visade det på en mässa och för en jury.

Fantastiskt kul, och det handlade om praktik och teori för tillämpning inom området chassiedynamik ?

/Thomas
#881427
joel80 skrev:Som att säga att alla som råkar ut för en singelolycka förtjänar att dö... jag håller inte med.
Det tycker jag i och för sig inte heller. Ville ställa saken lite på sin spets, just för att det finns så många bilister som bara vägrar att förstå hur farliga deras beteenden är i trafiken. Vissa personer behöver tydligen en skarp smärta för att sätta hjärnan på inspelning så de lär sig vad man kan göra men inte bör göra.
Fysikens lagar är omutliga för oss vanliga dödliga människor. Jag vill inte drabbas av att någon annan försökt bryta mot dem.

Singelolyckor pga vattenplaning är absolut en sådan typ av olycka jag inte missunnar personer i kategorin jag nämner ovan, just för att de ska lära sig att hålla igen.
#881430
Funk skrev:
Senast blev jag nominerad som ett av tio i hela världen till IPSO CHALLENGE 2014 och de betalade flyg och hotell till Chicago bara jag
kom dit och visade det på en mässa och för en jury.

Fantastiskt kul, och det handlade om praktik och teori för tillämpning inom området chassiedynamik ?

/Thomas

Faktiskt till en del.

Magi
--
#881529
magi skrev:
Funk skrev:
Senast blev jag nominerad som ett av tio i hela världen till IPSO CHALLENGE 2014 och de betalade flyg och hotell till Chicago bara jag
kom dit och visade det på en mässa och för en jury.

Fantastiskt kul, och det handlade om praktik och teori för tillämpning inom området chassiedynamik ?

/Thomas

Faktiskt till en del.

Magi
--
Chassiekonstruktionen i de fjärrstyrda leksaksstridsvagnarna menar du ?

/Thomas
av *pettson*
#882127
Eftersom problemet uppstår mer när vägen har spår i sej. Varför stanna vid en gummiplog? Varför inte göra som citroen=? Aktiv gasfjädring som ställer ned bilen på underredet med metallklor i? Det skrapar men det skapar enorm friktion som både tar bort planing och rensar vägen. Det ger säkert massor med jobb med då vägarna lär behöva få underhåll.
Eller som tidigare sagts. Varför inte sänka farten? Nya däck kan plana liksom gamla.
Alla har samma nämnare: För hög fart i förhållande till mängden vatten eller slask som ska bort. Så får man planing i 50kmh med nya däck så var det för fort för dom däcken att dränera bort i. Värst brukar slask bli när den är på gränsen till fast, eftersom den går trögast att pressa bort. Men återigen fungerar samma formel där. Sänk farten, däcken hänger inte med.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]