Sida 1 av 2

Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: mån 18 apr 2011, 12:39
av jojjeblom
Hej hoppas det funkar med en mopedfundering här.

Vi (grabben) har en Baotian 4-taktsmoppe som blivit väldigt orkeslös/svårstartad samt att tändstiftet sotar igen på nolltid.

Han har felsökt det mesta, bytt tändstift, provat annan förgasare, andra munstycken, rengjort luftfilter, justerat ventiler, rengjort tanken mm utan någon förbättring.

Så igår fick jag tummen ur och kollade läget, märkte när jag försökte kickade igång den att kompet inte var något vidare samt att det blåste friskt ur vevhusventilationen när den var igång.

Så vi skruvade bort toppen samt cylinder för inspektion av kolv/kolvringar/ev brända ventiler.

Ventilerna plockades ur och ser okay ut (inte brända).

Cylindern ser okay ut i loppet.

Kolvringarna sitter där dom ska och är inte skadade, men kolven är bränd/sotig på ena sidan ovanför kolvringarna.

Bild

Min fundering nu är att fixa en ny kolv och nya kolvringar, något annat ni kan komma på som kan behöva bytas/fixas.

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: mån 18 apr 2011, 13:06
av erikn
Jag skulle ställa samma fråga i

http://www.scooterdoctors.egetforum.se/

Där finns det bra folk som kan hjälpa till.

Hasse som startade det hela har lagt upp en hel del grymma guider.

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: mån 18 apr 2011, 14:06
av jojjeblom
Tack för tipset, reggade mig där och ställer frågan där också :D

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: mån 18 apr 2011, 18:43
av jojjeblom
Har nu letat anledning till att kolvar bränns på detta vis och för snålt med soppa verkar vara vanligaste anledningen.

Har lite svårt att tro helt på detta då förgasaren bestyckats/justerats efter utseendet på tändstiftet och på motorns uppträdande.

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: mån 18 apr 2011, 19:06
av Severin
Flyttar till klotterplanket

/Mod

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: tis 19 apr 2011, 08:42
av mikebike
På gamla hederliga mopeder kunde det hända att hela tändplattan vred sig med felaktigt tändläge som följd. Det gav liknande symptom.
Kan du kolla att den ger gnista vid rätt tillfälle, d.v.s. strax innan ö.d?

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: tis 19 apr 2011, 13:44
av jojjeblom
mikebike skrev:På gamla hederliga mopeder kunde det hända att hela tändplattan vred sig med felaktigt tändläge som följd. Det gav liknande symptom.
Kan du kolla att den ger gnista vid rätt tillfälle, d.v.s. strax innan ö.d?
Tändningen på denna är ju inte justerbar utan den sk pickupen som ger ''tändimpuls'' sitter ju i sitt fasta lägen.
Ska iaf kolla att den verkligen sitter där den ska och inte lossnat el dyl :) .

Tack för input :-)-)

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: tis 19 apr 2011, 15:45
av PTV
Av det jag kommer ihåg från min tid med en Suzuki KS50 som mer gick som en lätt motocykel ifråga om hastighet så värmeskar den en gång pga allt för överhettad motor.Den gången såg kolven ungefär ut som på din bild plus massor med repor efter att den skurit.Det var fel på bränsleblandningen när detta bränsle inte direkt var lämpat för mopeden.Tror till och med bensinmacken hjälpte till rent ekonomiskt efter att den skurit pga felet på bensinen.Idag hade man förmodligen bara kunnat drömma om en sådan hjälp.

Identisk med min egen Puch Dakota dödare som förmodligen vilar i mopedhimlen numera.
Bild

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: tis 19 apr 2011, 15:56
av jojjeblom
Okay om den skurit borde ju cylindern fått sig någon repa, men den ser väldigt ok ut i loppet.

Ska vilket som ner på posten och hämta nya kolven+ringar+packningar och montera dessa.
Hoppas även få en leverans av ventilslippasta idag så ventilerna kan slipas in ordentligt (även om dom ser okay ut) :D .

Re: Moped blivit orkeslös/svårstartad?

Postat: tis 19 apr 2011, 17:22
av *pettson*
Brukar vara så att ventilerna är feljusterade. Det finns ingen frigång på en av ventilerna, därav att den är så svårstartad och förbränner så illa.