Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av majestic
#35287
Vad brukar "era" verkstäder ta i timmen för arbetet? 590 kr tog dom av mig i dag, blev lite överraskad, men det kanske är vad det ligger på överlag?
av Peter.H
#35290
Ja det kan nog variera kraftigt i landet, men egna "verksta´n " som förvisso är en VAG återförsäljare men samtidigt en MECA verkstad,, en lagom liten håla ligger timpenningen på runt 650:-/tim, som jag förövrigt sällan anlitar.

Men som sagt detta kan säkerligen variera häftigt vart man bor och hur många verkstäder det finns i krokarna,,
Användarvisningsbild
av CarMan
#35295
Fasta priser har ju alla volvoverkstäder, & många andra märkesverkstädenr med!
det är bra för då vet man vad det kommer att kosta. jag vet flera som tagit en linen verksta med "låg2 timdebitering & fått betala mer än det fasta priset, då dom inte är så snabba.

sen kan man ju alltid räkna ut ett timpris, men även här finns olika sätt att räkna på, så en jämförelse är svår
av Perra N
#35307
Bilia i Malmö, och även de större övriga märkesversktäderna tar ca 1200:- /timme. De flesta mindre verkstäder i Malmö-området ligger på 600:- och uppåt.
Jag debiterar mina kunder 500:-/timme, och har många kunder som övergett sina dyrare märkesverkstäder och kommer till mig istället.
Och det där med att en mindre verkstad tar längre tid på sig, är en sanning med modifikation. Har varit med om några ggr, att första gången man gör en grej på en bil, kan det ta lite längre tid, men eftersom jag och dem verkstadskollegor som jag håller kontakt med följer Autodatas tidverk, drabbar inte detta min/våra kunder iaf. Men jag vet i och för sig inte hur alla andra gör.
av matzen10
#35310
Min märkesverkstad, HansPerssonBil, tar strax över 1000:-/timme inkl.moms. Vilket känns rimligt för mig när jag måste dit.

Min lokale mek i Örebro tar 400:-/tim inkl.moms och det är dit jag oftast vänder mig då jag har en bra relation till denne. Han är noggrann och gör inga svarta jobb samt kan ofta göra akutjobb.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
#35355
som sagt kan man räkna på olika sätt. räknar man krona7 närvaru timme, tror ja ingen av dom aktoriserade volvoverkstäderna kommer up över 1000:-/tim.

men dom kör ju med fasta priser ! Presis som att köpa en TV, du vet vad den kostar, vill du ha den eller ej?
Vem fan skulle köpa en TV om man tick ett tim pris...
av *pettson*
#35415
CarMan skrev:som sagt kan man räkna på olika sätt. räknar man krona7 närvaru timme, tror ja ingen av dom aktoriserade volvoverkstäderna kommer up över 1000:-/tim.

men dom kör ju med fasta priser ! Presis som att köpa en TV, du vet vad den kostar, vill du ha den eller ej?
Vem fan skulle köpa en TV om man tick ett tim pris...
du måste inte kämpa för att få fram timpenningen inte tänka heller. Verkstaden är SKYLDIG att ange sin timpenning vid förfrågan. Och då är det inte fasta priser eller nice price utan en ren rak timpenning. Då finns där inte flera sätt att räkna även om många vill räkna på annorlunda sätt för att inte se dyra ut.
Rejmes linköping har t.ex 1500kr/tim inkl moms. För icke fasta arbeten.
Toyota Motala 980kronor
Biva Linköping 1280 kronor alla inklusive moms. Så ut till din chef och fråga nu..
det ska han kunna ange på 15 sekunder utan diskussion.
ALLA auktoriserade volvo ligger över 1000kr inkl moms om där inte är nåt konstigt eller för den delen hög konkurrens.
Sen vad som debiteras är en annan sak då det är just nice price kombinationsjobb osv..
Jag har dock märkt en otrolig glädje hos verkstäder som får göra kombinationsjobb.
Gäller det byte av tryckare t.ex så är där ett kamremsbyte samt själva tryckarjobbet.
Och här räknas det vilt..
en del tar pengar för ett kamremsbyte samt för ett tryckarbyte.
Andra har förstått hur jobbet går till och tar endast betalt för tryckarbytet men med tillägg för nytt material som åtgår för kamremsbytet.
Faktum är ju att man byter inte kamrem 2ggr på ett tryckarbyte.. närmare bestämt så mycket tid extra som det tar att byta en kamrem debiteras det gärna extra..trots att kamremmen är inkluderad i tryckartiden..

jo..
för att inte prata om tryckarna i sej?
Dom säljs till kunden styckvis (850 serien ca 135kr/st) när det finns en hel sats med 20 tryckare som kostar hälften som sats än som styckvis. jodå det finns som sagt många sätt att räkna på...
få är dom ärliga det är jag väldigt säker på.. :idea:
Användarvisningsbild
av CarMan
#35429
*pettson* skrev:
CarMan skrev:som sagt kan man räkna på olika sätt. räknar man krona7 närvaru timme, tror ja ingen av dom aktoriserade volvoverkstäderna kommer up över 1000:-/tim.

men dom kör ju med fasta priser ! Presis som att köpa en TV, du vet vad den kostar, vill du ha den eller ej?
Vem fan skulle köpa en TV om man tick ett tim pris...
du måste inte kämpa för att få fram timpenningen inte tänka heller. Verkstaden är SKYLDIG att ange sin timpenning vid förfrågan. Och då är det inte fasta priser eller nice price utan en ren rak timpenning. Då finns där inte flera sätt att räkna även om många vill räkna på annorlunda sätt för att inte se dyra ut.
Rejmes linköping har t.ex 1500kr/tim inkl moms. För icke fasta arbeten.
Toyota Motala 980kronor
Biva Linköping 1280 kronor alla inklusive moms. Så ut till din chef och fråga nu..
det ska han kunna ange på 15 sekunder utan diskussion.
ALLA auktoriserade volvo ligger över 1000kr inkl moms om där inte är nåt konstigt eller för den delen hög konkurrens.
Sen vad som debiteras är en annan sak då det är just nice price kombinationsjobb osv..
Jag har dock märkt en otrolig glädje hos verkstäder som får göra kombinationsjobb.
Gäller det byte av tryckare t.ex så är där ett kamremsbyte samt själva tryckarjobbet.
Och här räknas det vilt..
en del tar pengar för ett kamremsbyte samt för ett tryckarbyte.
Andra har förstått hur jobbet går till och tar endast betalt för tryckarbytet men med tillägg för nytt material som åtgår för kamremsbytet.
Faktum är ju att man byter inte kamrem 2ggr på ett tryckarbyte.. närmare bestämt så mycket tid extra som det tar att byta en kamrem debiteras det gärna extra..trots att kamremmen är inkluderad i tryckartiden..

jo..
för att inte prata om tryckarna i sej?
Dom säljs till kunden styckvis (850 serien ca 135kr/st) när det finns en hel sats med 20 tryckare som kostar hälften som sats än som styckvis. jodå det finns som sagt många sätt att räkna på...
få är dom ärliga det är jag väldigt säker på.. :idea:
Vad spelar det för roll vad verkstan tar förtimdebitering om dom har fasta priser?

säg att du vill ha bromsskivoran bytta. detta kpstar en vis summa, oavsett vilken tid det tar för killen som gör jobbet = bra för då vet man iförväg vad det kommer att kosta.
ala som anlitat en snickar, vet hur tråkigt det är med timdebitering.
av *pettson*
#35741
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev:som sagt kan man räkna på olika sätt. räknar man krona7 närvaru timme, tror ja ingen av dom aktoriserade volvoverkstäderna kommer up över 1000:-/tim.

men dom kör ju med fasta priser ! Presis som att köpa en TV, du vet vad den kostar, vill du ha den eller ej?
Vem fan skulle köpa en TV om man tick ett tim pris...
du måste inte kämpa för att få fram timpenningen inte tänka heller. Verkstaden är SKYLDIG att ange sin timpenning vid förfrågan. Och då är det inte fasta priser eller nice price utan en ren rak timpenning. Då finns där inte flera sätt att räkna även om många vill räkna på annorlunda sätt för att inte se dyra ut.
Rejmes linköping har t.ex 1500kr/tim inkl moms. För icke fasta arbeten.
Toyota Motala 980kronor
Biva Linköping 1280 kronor alla inklusive moms. Så ut till din chef och fråga nu..
det ska han kunna ange på 15 sekunder utan diskussion.
ALLA auktoriserade volvo ligger över 1000kr inkl moms om där inte är nåt konstigt eller för den delen hög konkurrens.
Sen vad som debiteras är en annan sak då det är just nice price kombinationsjobb osv..
Jag har dock märkt en otrolig glädje hos verkstäder som får göra kombinationsjobb.
Gäller det byte av tryckare t.ex så är där ett kamremsbyte samt själva tryckarjobbet.
Och här räknas det vilt..
en del tar pengar för ett kamremsbyte samt för ett tryckarbyte.
Andra har förstått hur jobbet går till och tar endast betalt för tryckarbytet men med tillägg för nytt material som åtgår för kamremsbytet.
Faktum är ju att man byter inte kamrem 2ggr på ett tryckarbyte.. närmare bestämt så mycket tid extra som det tar att byta en kamrem debiteras det gärna extra..trots att kamremmen är inkluderad i tryckartiden..

jo..
för att inte prata om tryckarna i sej?
Dom säljs till kunden styckvis (850 serien ca 135kr/st) när det finns en hel sats med 20 tryckare som kostar hälften som sats än som styckvis. jodå det finns som sagt många sätt att räkna på...
få är dom ärliga det är jag väldigt säker på.. :idea:
Vad spelar det för roll vad verkstan tar förtimdebitering om dom har fasta priser?

säg att du vill ha bromsskivoran bytta. detta kpstar en vis summa, oavsett vilken tid det tar för killen som gör jobbet = bra för då vet man iförväg vad det kommer att kosta.
ala som anlitat en snickar, vet hur tråkigt det är med timdebitering.
det spelar roll en otrolig roll...
säg en framvagnsjustering... fast pris.. låt säga 800 spänn... styrleden sitter som in i helv den vill bara inte lossna... håller du då fast pris eller ringer kunden och påtalar problemet så det clearas att du kan sätta timpris på extrajobbet? (vilket jag inte kan komma på en enda verkstad i trakten som inte gör) nej.. det blir tillägg på timpenning.. en timmas slit med eländet (i det otroligt värsta fallet).. och det kostar 600 extra eller 1500 extra.. beroende på vart.. man är.
Enligt rejmes linköping som jag ringde upp förra veckan då vi jämförde priser.. så sätts fast pris på ALL tid som överskrider normalt jobb/tid.. alltså så fort nåt sitter ordentligt fast t.ex.. eller nåt jobb som inte är med i listan. dom är inte många.. men dom blir förbenat dyra.
En inte allt för ovanlig grej är..
sänkning av en bil med material som kunden valt.. byte fjädrar är med i listan.. men inte byte till sänkningsfjädrar..trots att det är samma procedur är det inte standard. Därmed debiteras INTE fast pris utan timma..
Användarvisningsbild
av CarMan
#35781
JAg tror vi har fast debitering mot kund på "fastrostad del"
vi tar tast pris på byta av fjädrar, även om det är sänknings sats.
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]