Sida 1 av 1

Gasen hänger sig på en ford escort -97

Postat: tor 16 mar 2006, 15:24
av wramde
Ja, jag vet att jag är ute och cyklar.
Detta är ju till för volvo!
Men jag har upptäckt att det finns mycket kompetenta människor på detta forum, och nån kanske kan hjälpa mig (och dessutom äger ju ford volvo nu 8) ).
Som tröst så är det också så att jag köpt en Volvo S60 sport edition, och ska försöka kränga min Ford Escort. Så, nu till problemet som jag vill fixa innan jag säljer den:
När motorn blivit varm så hänger sig tomgången på ca 2500 varv när man frikopplar (eller inte har växel i), men bara om bilen rullar. Så fort som jag stannar så sjunker den till normal nivå. Tomgången vid stillastående kan vara lite hög ibland (ca1200) iofs men ingen större fara.
Jag har fått tipset att det kan vara tomgångsmotorn som behöver rengöras/bytas. Vad tror ni?
Jag tycker det är märkligt att allt blir normalt när direkt när hjulen slutar rulla. Ungefär som att felet är kopplat till hastighetsgivaren, och därmed kanske mjukvarufel??

Nån som har funderingar/förslag/lösning?
Allt mottages tacksamt!

Flyttar till mera lämpat forum
Loner

Postat: tor 16 mar 2006, 16:22
av Perra N
Det är inte kopplat till att hjulen rullar, men det tyder på att din tomgångsmotor jobbar lite iaf, så prova att rengöra den. Mjukvara i en Escort från -97? Nja, det enda som kan räknas är väl passagerarna om de har laptop eller palmpilot med sig! :wink:

Postat: tor 16 mar 2006, 17:06
av CarMan
om man hållet tomgångsmotorn öppen när man växlar så förbränner man bränslet bättre. en viss fördröjning ska finna där.

Postat: fre 17 mar 2006, 08:06
av wramde
CarMan skrev:om man hållet tomgångsmotorn öppen när man växlar så förbränner man bränslet bättre. en viss fördröjning ska finna där.
Jo, jag är medveten om det. Men den håller kvar varven alldeles för länge för att det ska vara normalt.
Varven stannar höga ända tills hjulen stannar (eller jag lägger i ny växel).
Varven kan t.o.m stiga när jag kopplar...

Postat: fre 17 mar 2006, 13:19
av CarMan
wramde skrev:
CarMan skrev:om man hållet tomgångsmotorn öppen när man växlar så förbränner man bränslet bättre. en viss fördröjning ska finna där.
Jo, jag är medveten om det. Men den håller kvar varven alldeles för länge för att det ska vara normalt.
Varven stannar höga ända tills hjulen stannar (eller jag lägger i ny växel).
Varven kan t.o.m stiga när jag kopplar...
kan säkert vara en tomgångsmotor?