Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#35131
matzen10 skrev:
Nybbe_gefle skrev:
matzen10 skrev:F.ö. känns det lite förmätet att gång efter annan relatera till annat forum, som berör etanol i sin helhet. Hoppas Mod inte tar illa upp!?!
Å andra sidan pratar vi ju bränsle och jag tror inte att VolvoForum kommer att förlora medlemsantalet. Möjligen t.o.m. öka i en förlängning p.g.a. positiv reklam om flera etanolintresserade härifrån blir aktiva på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt". :)
Men som sagt: på "det-andra-forumet-som-jag-inte-vill-göra-mera-reklam-för-innan-Mod-sagt-sitt" så finns det mycket information om nyare/äldre bilar med olika motorer som skärskådats i detalj efter kortare/längre tid och det är bara att ta sig dit och fluckta lite, för den intresserade.
P.s. jag tror att vi inom kort ska kunna omvända CarMan d.s. :wink:

M V H
---> Matz
Men om det finns en samlad erfarenhet och kunnande, varför skulle man inte kunna referera till den?

//David
Jodå, egentligen tycker jag att det är OK att vi gör det. Det är bara det att CarMan inte tror ett skvatt på det vi skriver här i tråden. Vi hänvisar då till annat forum för att han ska förstå att vi inte är ensamma om våra erfarenheter och kunskaper. Dessutom klipper CarMan in länkar till etanolforumet med falskt påstående som måste bemötas med text/hänvisning dit igen, för att få alla läsare att se det felaktiga i CarMans skriverier. Det var så jag tänkte.

M V H
---> Matz
jag har varit inne på Etanol forumet, men hittar inga svar på mina frågor.
Användarvisningsbild
av CarMan
#35142
En annan sak som är lustig är att alla anger olika värdn för hur mycke bränsle en konverterad bil drar.
enligt rapotaget i DN där dom interuvat BSR, så var skilnaden idag 10:99 för bensin & om man räkna om att etanolen drog mer så hamna man trots det på 10:83
Kör man sen på 50% blandning så är ju förtjänsten bara hälften.
hur mycke kostar en konvertering på en V70N?
& hur många mil tar det innan man tjänat in det? (om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag)
sen räknar vi med att man måste byta olja var 1000 mil !!!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#35149
CarMan skrev:En annan sak som är lustig är att alla anger olika värdn för hur mycke bränsle en konverterad bil drar.
enligt rapotaget i DN där dom interuvat BSR, så var skilnaden idag 10:99 för bensin & om man räkna om att etanolen drog mer så hamna man trots det på 10:83
Kör man sen på 50% blandning så är ju förtjänsten bara hälften.
hur mycke kostar en konvertering på en V70N?
& hur många mil tar det innan man tjänat in det? (om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag)
sen räknar vi med att man måste byta olja var 1000 mil !!!
Citerar direkt ur artikeln:
"Rolf Linde tror att marknaden för konveringssatser blir störst under de närmaste fem-sex åren. Sedan kommer det att finnas så många E85-bilar på marknaden att intresset för eftermontering svalnar.

Men hur det blir med det avgörs av förhållandet bensin- och E85 pris. När detta skrivs kostar bensinen, 95 oktan, 10:99 kronor på en bemannad station medan E85 kostar 7:83 kronor. Med tanke på att E85 har ett lägre energiinnehåll och att bilarna därför drar cirka 35 procent mer E85 än bensin så får inte bensinen bli för billig. Gränsen i dag går vid 10:57 kronor litern för bensin."

En konvertering till en V70 (om man nu använder sej av en Flextek-konvertering) går loss på ca 2500:-. Och vad är det som säger att man inte byter olja var 1000:e mil i alla fall??
CarMan skrev:om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag
Trots att många idag kör på etanol så finns det inga belägg för att något ska ta skada!
CarMan skrev:jag har varit inne på Etanol forumet, men hittar inga svar på mina frågor.
Vad är det för frågor du vill ha svar på?

//David
av matzen10
#35152
CarMan skrev:En annan sak som är lustig är att alla anger olika värdn för hur mycke bränsle en konverterad bil drar.
enligt rapotaget i DN där dom interuvat BSR, så var skilnaden idag 10:99 för bensin & om man räkna om att etanolen drog mer så hamna man trots det på 10:83
Kör man sen på 50% blandning så är ju förtjänsten bara hälften.
hur mycke kostar en konvertering på en V70N?
& hur många mil tar det innan man tjänat in det? (om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag)
sen räknar vi med att man måste byta olja var 1000 mil !!!
Kan bara referera till mina bilar angående förbrukningen, okonverterat. Då blir det så här:

Volvo S60 2,5T AWD 2003 +0,03l/mil (blandat 10-40% etanol)
Volvo S60 2,5T AWD, BSR steg 1, 2004 +0,07l/mil (blandat i 10-30% etanol)
BMW 528 IA 1997/98 +0,01l/mil (blandat i 10-40% etanol)
Vw Passat Kombi 1,8 1990 + 0,1l/mil (blandat 30-80% etanol)

Alla bilarna går/har gått i varierande stadstrafik och landsväg och förbrukningen jag anger är ett snitt i ökning.
Själv byter jag olja var 700:e mil i alla mina bilar eftersom det är såpass billigt och enkelt och har inget med just etanolbränslet att göra. Men jag är fortfarande tveksam till att det skulle behövas ett oljebyte var 1000:e mil bara för att man har etanol som bränsle. Men det är jag det.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
#35156
matzen10 skrev:
CarMan skrev:En annan sak som är lustig är att alla anger olika värdn för hur mycke bränsle en konverterad bil drar.
enligt rapotaget i DN där dom interuvat BSR, så var skilnaden idag 10:99 för bensin & om man räkna om att etanolen drog mer så hamna man trots det på 10:83
Kör man sen på 50% blandning så är ju förtjänsten bara hälften.
hur mycke kostar en konvertering på en V70N?
& hur många mil tar det innan man tjänat in det? (om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag)
sen räknar vi med att man måste byta olja var 1000 mil !!!
Kan bara referera till mina bilar angående förbrukningen, okonverterat. Då blir det så här:

Volvo S60 2,5T AWD 2003 +0,03l/mil (blandat 10-40% etanol)
Volvo S60 2,5T AWD, BSR steg 1, 2004 +0,07l/mil (blandat i 10-30% etanol)
BMW 528 IA 1997/98 +0,01l/mil (blandat i 10-40% etanol)
Vw Passat Kombi 1,8 1990 + 0,1l/mil (blandat 30-80% etanol)

Alla bilarna går/har gått i varierande stadstrafik och landsväg och förbrukningen jag anger är ett snitt i ökning.
Själv byter jag olja var 700:e mil i alla mina bilar eftersom det är såpass billigt och enkelt och har inget med just etanolbränslet att göra. Men jag är fortfarande tveksam till att det skulle behövas ett oljebyte var 1000:e mil bara för att man har etanol som bränsle. Men det är jag det.

M V H
---> Matz
Det är ju det här jag menar. Bra att du visar din förbrukning.
E85 innehpller mindr energi, så man måsta ha 30-35% mer för att kompensera. Det är inget jag hittat på, det kan du säkert hitta på etanolforumet med.
Med 50% blandning ska du ha en ökad förbrukning på 15-17%
Hur kan då du köra på en förbrukning som är istortsätt oföendrad?
Jag hävdar att din bil går för magert !
Användarvisningsbild
av CarMan
#35158
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:En annan sak som är lustig är att alla anger olika värdn för hur mycke bränsle en konverterad bil drar.
enligt rapotaget i DN där dom interuvat BSR, så var skilnaden idag 10:99 för bensin & om man räkna om att etanolen drog mer så hamna man trots det på 10:83
Kör man sen på 50% blandning så är ju förtjänsten bara hälften.
hur mycke kostar en konvertering på en V70N?
& hur många mil tar det innan man tjänat in det? (om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag)
sen räknar vi med att man måste byta olja var 1000 mil !!!
Citerar direkt ur artikeln:
"Rolf Linde tror att marknaden för konveringssatser blir störst under de närmaste fem-sex åren. Sedan kommer det att finnas så många E85-bilar på marknaden att intresset för eftermontering svalnar.

Men hur det blir med det avgörs av förhållandet bensin- och E85 pris. När detta skrivs kostar bensinen, 95 oktan, 10:99 kronor på en bemannad station medan E85 kostar 7:83 kronor. Med tanke på att E85 har ett lägre energiinnehåll och att bilarna därför drar cirka 35 procent mer E85 än bensin så får inte bensinen bli för billig. Gränsen i dag går vid 10:57 kronor litern för bensin."

En konvertering till en V70 (om man nu använder sej av en Flextek-konvertering) går loss på ca 2500:-. Och vad är det som säger att man inte byter olja var 1000:e mil i alla fall??
CarMan skrev:om vi räknar med att inget tar skada, vilken vi inte vet idag
Trots att många idag kör på etanol så finns det inga belägg för att något ska ta skada!
CarMan skrev:jag har varit inne på Etanol forumet, men hittar inga svar på mina frågor.
Vad är det för frågor du vill ha svar på?

//David
Vad är det för fel med att skriva att vi inte idag vet om motorerna tar skada?
Vet du svaret eller?
Jag vat att du GISSAR att do inte tar skada, Om nu motorerna tar skada, så har vi ju ngen nytta av dina gissningar?



jag har i tråden påstått att E85 kan brinna i tanken, då ångorna inte är för feta.
jag har i tråden påstått att man måsta byta olja var 1000 mil, för oljan för störs mycke snabbare
Jag har i tråden påstått att E85 sliter hårtare på ventilsätena
jag har i tråden påstått att E85 korigerar på vissa metallar & att vissa plaster reagerar negativt
JAg har i tråden påstått att man bör ha större ventilspel, för att kompensera det högre slitaget.

dessa grejor vill jag ha svar på. jag vill inte ha gissningar. jag tar inte heller en komentar på ett forum som ett bevis.
Därimot är detta jag skrivit hård fakta när det gäller vad En volvo FFV blandannat har för skilnader mot en vanlig bensinare. & deta kan ni kolla med volvocars i göteborg eller annat ställe.
av martin1g
#35163
CarMan skrev:



Vad är det för fel med att skriva att vi inte idag vet om motorerna tar skada?
Vet du svaret eller?
Jag vat att du GISSAR att do inte tar skada, Om nu motorerna tar skada, så har vi ju ngen nytta av dina gissningar?
jag har i tråden påstått att E85 kan brinna i tanken, då ångorna inte är för feta.
jag har i tråden påstått att man måsta byta olja var 1000 mil, för oljan för störs mycke snabbare
Jag har i tråden påstått att E85 sliter hårtare på ventilsätena
jag har i tråden påstått att E85 korigerar på vissa metallar & att vissa plaster reagerar negativt
JAg har i tråden påstått att man bör ha större ventilspel, för att kompensera det högre slitaget.

Jag håller med CarMan om att det är viktigt att ifrågasätta :!: och ingen vet väl egentligen 100% säkert att inget i motorn tar skada, :?: så liiite chansning är det ju faktiskt - det borde alla hålla med om, hur stor chansen är är en annan sak. Jag tar heller inte allt som skrivs i forum helt för sanning, man måste vara lite källkritisk också men tycker ändå att det VERKAR som om risken för skador är mindre än vinsten med konvertering är, förstår ni?? :shock:
Användarvisningsbild
av CarMan
#35164
BSR som sägs ha gjort en långtest med en 940, går själva ut med att dom starkt avråder från att man kör med E85 inbandning i bilar med deras trim !

varför då?
av martin1g
#35166
Vet ej men det kan ha att göra med att de optimerar sina trim till 98 oktan bensin och om man då blandar i E85 i leken så får man inte samma karatäristik (på gott och ont) men de vill väl att deras produkt ska bete sig precis så som de bestämt. Kanske? Vet ej..?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#35168
CarMan skrev:Vad är det för fel med att skriva att vi inte idag vet om motorerna tar skada?Vet du svaret eller?
BSR konverterade för nio (9) år sedan en Volvo 945 LTT till etanoldrift, som också står beskrivet i tidndningsklippet från DN, och BSR har plockat isär motor och bränslesystem utan att upptäcka något onormalt slitage pga etanol. Men det kanske ska gå längre tid än 9 år och 18000mil innan trovärdighet uppnås?

CarMan skrev:Jag vat att du GISSAR att do inte tar skada, Om nu motorerna tar skada, så har vi ju ngen nytta av dina gissningar?
Ja...se svar ovan....
CarMan skrev:jag har i tråden påstått att E85 kan brinna i tanken, då ångorna inte är för feta.
Javisst, men du nämner ingenting om att etanolen (E85) är svårare att få eld på än bensin samt att brandförloppen skiljer sej ganska markant
CarMan skrev:jag har i tråden påstått att man måsta byta olja var 1000 mil, för oljan för störs mycke snabbare
Jo, jag har sett att du påstått det men du har fortfarande inte lagt fram några bevis från t ex oljetillverkare eller länkar som stödjer din tes.
CarMan skrev:Jag har i tråden påstått att E85 sliter hårtare på ventilsätena
Ja visst påstår du det. Men återigen hänvisar du inte till något konkret som backar upp ditt påstående....
CarMan skrev:jag har i tråden påstått att E85 korigerar på vissa metallar & att vissa plaster reagerar negativt
Nu börjar jag bli tjatig va...?? :lol:
CarMan skrev:JAg har i tråden påstått att man bör ha större ventilspel, för att kompensera det högre slitaget.
.........

Och jag PÅSTÅR att jag kan gå till månen.............
CarMan skrev:dessa grejor vill jag ha svar på. jag vill inte ha gissningar. jag tar inte heller en komentar på ett forum som ett bevis.
Ja men du har ju inte ställt någon fråga utan kommit med påståenden. Och återigen hänvisar jag till den 945:a som BSR konverterade för 9 år sedan.....
CarMan skrev:Därimot är detta jag skrivit hård fakta när det gäller vad En volvo FFV blandannat har för skilnader mot en vanlig bensinare. & deta kan ni kolla med volvocars i göteborg eller annat ställe.
Det har aldrig ifrågasatts att de har bytt ut detaljer i FFV-bilarna, det frågan gäller är om det verkligen är nödvändigt att byta dessa delar eller om Volvo m fl använder sej av både hängslen och livrem!

//David
Senast redigerad av 1 Nybbe_gefle, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]