Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#36057
CarMan skrev:
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
Men min bil verkar bli piggare, eller är det inbillning, vet inte :)
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Nu får ni förklara er.......

Läste just senaste TekVärld och där testade man M5 mot Audi RSR och dessa tappade mer än 30 hk mellan 95 och 98 oktan, gick man upp till 99 oktan ficka man 7 hk till, dessa bilar går alltså hela tiden på spikningströskeln och optimerar efter hur bra bränslet är. OBS dessa bilar har EJ turbo, alla nya bilar (inklusive Volvo) är väl lika bra på reglera efter bränslekvalite.

Och varför skulle man har större ventilspel på flexifuel??????? Ventilspel fanns ju på Volvob20 ??? nuförtiden har man ju inget spel då man har hydrauliska lyftare som hela tiden håller spelet vid noll.
Användarvisningsbild
av CarMan
#36058
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
Men min bil verkar bli piggare, eller är det inbillning, vet inte :)
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Nu får ni förklara er.......

Läste just senaste TekVärld och där testade man M5 mot Audi RSR och dessa tappade mer än 30 hk mellan 95 och 98 oktan, gick man upp till 99 oktan ficka man 7 hk till, dessa bilar går alltså hela tiden på spikningströskeln och optimerar efter hur bra bränslet är. OBS dessa bilar har EJ turbo, alla nya bilar (inklusive Volvo) är väl lika bra på reglera efter bränslekvalite.

Och varför skulle man har större ventilspel på flexifuel??????? Ventilspel fanns ju på Volvob20 ??? nuförtiden har man ju inget spel då man har hydrauliska lyftare som hela tiden håller spelet vid noll.
Dom olika bränslena har olka oktan! = dom klarar olika hög temp innan dom självantänder (spikar) Vid spikning justeras tänningen för att minska detta & där tappar man några HK

Ventil spelat har ökats föör att klara samma justeringsintervall, då dom tydligen slits mer på E85

Ventilspel har ma alltid !
nuförtiden har man gått ifrån hydraliska ventill lyftare mer o mer, för att dom inte är tillräckligt bra, dom för oväsen & krånglar vid kallstarter ibland. m.m.

om du har B20 som refersens så förstår jag att du tycker att "nya" bilar har hydraliska lyftare
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#36063
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Nu får ni förklara er.......

Läste just senaste TekVärld och där testade man M5 mot Audi RSR och dessa tappade mer än 30 hk mellan 95 och 98 oktan, gick man upp till 99 oktan ficka man 7 hk till, dessa bilar går alltså hela tiden på spikningströskeln och optimerar efter hur bra bränslet är. OBS dessa bilar har EJ turbo, alla nya bilar (inklusive Volvo) är väl lika bra på reglera efter bränslekvalite.

Och varför skulle man har större ventilspel på flexifuel??????? Ventilspel fanns ju på Volvob20 ??? nuförtiden har man ju inget spel då man har hydrauliska lyftare som hela tiden håller spelet vid noll.
Dom olika bränslena har olka oktan! = dom klarar olika hög temp innan dom självantänder (spikar) Vid spikning justeras tänningen för att minska detta & där tappar man några HK

Ventil spelat har ökats föör att klara samma justeringsintervall, då dom tydligen slits mer på E85

Ventilspel har ma alltid !
nuförtiden har man gått ifrån hydraliska ventill lyftare mer o mer, för att dom inte är tillräckligt bra, dom för oväsen & krånglar vid kallstarter ibland. m.m.

om du har B20 som refersens så förstår jag att du tycker att "nya" bilar har hydraliska lyftare
Men du skrev ju själv tidigare

"men ajg har svårt att tro att det vimlar av bilar som kontinerligt går på knacksensor ned reglering"

Nu skriver du

"Dom olika bränslena har olka oktan! = dom klarar olika hög temp innan dom självantänder (spikar) Vid spikning justeras tänningen för att minska detta & där tappar man några HK"

Det innebär ju att många motorer visst går på negreglering, det står ju t.o.m i volvos egna instuktioner att man behöver 98 för fulla prestanda på flera volvo modeller, annars blir det nedreglering och effketförlust?

Hur ser volvos nya motorer ut, är de justerade med "fasta mellanlägg" som man får byta med åren?
Användarvisningsbild
av CarMan
#36095
Båda mina inlägg stämmer & jag ändrar mig inte.
du har bar inte förstått avd jag skrev.

Det vimlar inte av motorer som kontinuerligt stir på knacksensorn (även om nu dom 2 du rabla upp kanske gör det, värden består av mer än 2 bil motorer)

Sen förklara jag varför man får mer hk ur bilarna du gav exempel på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#36099
CarMan skrev:Båda mina inlägg stämmer & jag ändrar mig inte.
du har bar inte förstått avd jag skrev.

Det vimlar inte av motorer som kontinuerligt stir på knacksensorn (även om nu dom 2 du rabla upp kanske gör det, värden består av mer än 2 bil motorer)

Sen förklara jag varför man får mer hk ur bilarna du gav exempel på.
Åh fasiken, jag trodde de flesta motorer som är någorlunda moderna hade knacksensor (t.o.m volvos nyare modeller), Men men, man lär sig något nytt varje dag.

För övrigt fattar jag inte vad du skulle ändra dig i för något. Du har säkert helt rätt i att man har plockat bort den automatiska ventiljusteringen. Då är man ju tillbaka på volvoB20 stadiet igen när man fick justera manuellt.
Användarvisningsbild
av CarMan
#36149
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Båda mina inlägg stämmer & jag ändrar mig inte.
du har bar inte förstått avd jag skrev.

Det vimlar inte av motorer som kontinuerligt stir på knacksensorn (även om nu dom 2 du rabla upp kanske gör det, värden består av mer än 2 bil motorer)

Sen förklara jag varför man får mer hk ur bilarna du gav exempel på.
Åh fasiken, jag trodde de flesta motorer som är någorlunda moderna hade knacksensor (t.o.m volvos nyare modeller), Men men, man lär sig något nytt varje dag.

För övrigt fattar jag inte vad du skulle ändra dig i för något. Du har säkert helt rätt i att man har plockat bort den automatiska ventiljusteringen. Då är man ju tillbaka på volvoB20 stadiet igen när man fick justera manuellt.
Bilarna har ofta knacksensor, men motorn kanske inte är byggd så att den knackar så lätt !

Bilarna idag klarar ca 30 000 mil utan att behöva justera ventilerna, så att jämföra dom med en stötståns motor från 60 talet är ju fel i mina ögon
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]