Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
#1204574
Väcka en gammal tråd till liv, förlåt.
Men jag kan inte motstå när det är lite felaktigheter.

Vad du gör med rutorna är helt ovesentligt, det handlar om att det måste var en viss procent i ljusgenomsläpphet.
Att påstå att det är förbjudet att ha solfilm på främre sidorutorna stämmer alltså inte och är direkt felaktigt.

Detta är vad lagen säger:
31 kap. Sikt och sikthjälpmedel
10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Den säger alltså inget om att solfilm är förbjudet.

Kommer ihåg när jag hade denna diskussion med besiktningen för ca 10 år sedan. Hade då ljusaste toning och fick nedslag och protestera. Besiktningsmannen sa att det var förbjudet, jag krävde att han skulle visa den lagtexten. Stationschefen kom ner och vi förklara vad problemet var. Bilen blev godkänd men med en uppmaning att ta bort det till nästa besiktning.

Fick även reda på att dom då hade en utrustning som gick runt mellan stationer i Stockholm. Lyckades lokalisera vilken bilprovningen som hade denna utrustning genom kundtjänst. Jag ringde då och prata med dom och fick reda på att det inte alls är omöjligt att få bilen godkänd med denna utrusning, men att rutan måste vara ny och toningen nygjord och ljus. Man hade alltså godkänt bilar med denna utrusning som mäter ljusgenomsläpp.

Vill man bråka så går det.
Användarvisningsbild
av SRT
#1215908
Har mörka / svarta färdigskurna modell tjockare solskydd bak som jag definitivt inte skulle vela ha fram i mörker eller dagsljus.
av Amarace
#1216192
Lobocout, om du nu ska citera så ska du ta med det som hör till.

I paragraf 5 i samma kapitel så står det:

"Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 inte uppfylls"
av Lobocut
#1216198
Amarace skrev:Lobocout, om du nu ska citera så ska du ta med det som hör till.

I paragraf 5 i samma kapitel så står det:

"Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 inte uppfylls"

Hur menar du att det är relevant? Är det någon som har skrivit att dom önskar tona rutorna med spegelglas toning på sina framdörrarna?
av Lobocut
#1216199
SRT skrev:Har mörka / svarta färdigskurna modell tjockare solskydd bak som jag definitivt inte skulle vela ha fram i mörker eller dagsljus.

Nej, det normala är att man har ljusare fram än vad man har bak...
Användarvisningsbild
av Nexus
#1216621
Men du skrev själv. Rutan ska vara ny och nytonad. 99% av fallen har begagnade rutor och steg 2 toning. Även om det i teorin är godkänd så faller de bilarna bort som rullar på vägarna med toning.....
Man tonar ju för få mörkare inte för sätta film för det ska vara ljust..
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]