Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av UlfHansson
#1332667
Tror att mitt b-körkort kostade 380:- året var 1983, körkortstillståndet var enda kostnaden för då ingick skrivning och uppkörning. Övningskörde privat och fixade proven på första försöket. Risker och halka existerade inte på den tiden :)
av volvoc70cab
#1354111
Kostade 3-4 kronor, detta p.g.a. att jag ej hade något foto . Tog detta körkort under min militära grundutbildning. Då jag hade en sådan befattning som krävde körkort så slapp jag även " stämpelavgiften ". Ps jag var ej chaufför.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1354122
gubbstrutt skrev: tor 29 aug 2019, 00:05 Jag fick mitt i flingpaketet när jag käka frukost en gång i tiden . :-D

Något du inte verkar helt ensam om :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1354284
@Micce1980, Behöver nödvändigtvis inte betyda att man skulle köra sämre för det. :P
Fast rent krasst kan man ju fan undra om många just satt sig i bilen och det blir bara värre :bored:
av ICEnow
#1365970
Haha. 80-talet. Mina föräldrar var mkt seriösa och duktiga, men de hade liksom ingen koll på körkort. Hade varit på släktingars gård och lärt mig köra traktor, själv. Kan du köra den dit och göra det, sa de. Hade bara kört moped innan och fick lura ut själv. Växla gjorde man på samma sätt i.a.f.

Sedan sa jag till mina föräldrar, 16 år, att jag kunde köra. Okej då sa de, men kör bara på landsvägen. Sedan körde jag rätt ofta med familjen. De trodde kanske att det var ok att jag körde om de satt med?
När jag var 18 var der bara kostnad för lämpet och halkkörning körde upo privat.
Användarvisningsbild
av DOdell
#1393019
Ca 15000kr å då med brommarondellens trafikskola. Helt ok! Dyrt men tog teorin på första och likaså uppkörningen. Trevliga typer! Men ack vad gammal jag kände mig, tog B kortet vid 34års ålder. Alla andra var ju 18 snorungar...
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1393092
permand skrev:Som dansker må jeg spørge, "permanent körkort", skal man have det i en årrække før det er permanent ?
I Sverige har man 2 års prövotid på körkortet.





Kör V90 my18

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1393094
Det betyder alltså att man får körkortet och allt är som om du haft det i 20 år.

...Så länge du inte åker fast för ex vis fortkörning med körkortsåterkallelse. Säg att du får 3 månaders spärrtid, har du då haft kortet i 5 år så får du tillbaka det efter spärrtiden. Är man fortfarande i prövotid får man ta om det helt.
För nåt år sen snackade nån lådcyklare om att höja den till 5 år, men det blev inte mer än prat vad det verkar som.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]