Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1242791
joel80 skrev:
Leopold skrev:Bara att skicka räkningen för skadegörelsen till kommunen... vilka stollar ni har vid rodret där i hufvudstaden :-)
Räkningen? Snarare kan man ju skicka pengar och förbetala böterna man borde ha för att man inte kan läsa skyltar och kör på bussgator.
Att det finns stollar i Stockholm är jag med på... både vid rodret och årorna. :D
Det merparten drabbats av på filmen är uppenbarligen otydlig skyltning eller vad tror du själv... ?

Jag hade stämt r*ven av kommunen om jag åkt på en dylik nit baserat på en kryptisk skylt om "spårviddsbegränsning". För att inte tala om besökare från utlandet som definitivt inte i sin vildaste fantasi skulle kunna föreställa sig vad de lokala kommunpolitikerna tycker är lysande idéer om hur man styr trafikflöden genom direkt fordonssabotage.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1242793
Bättre skyltat kunde det absolut ha varit, även om det i laglig mening räcker så kan det ju vara bra att hjälpa snarare än att få bilar där som fastnar
Användarvisningsbild
av joel80
#1242795
Det är ju inte den enda skylten som finns! Innan man kommer runt hörner där har man passerar rejält med skyltar, och då det inte är snö har man även kört på vägbana målar "BUSS".

Först har man passerat det här:
Skärmklipp 2018-04-03 20.16.16.png
Skärmklipp 2018-04-03 20.16.16.png (1.7 MiB) Visad 2158 gånger
Och sen även det här:
Skärmklipp 2018-04-03 20.14.26.png
Skärmklipp 2018-04-03 20.14.26.png (1.76 MiB) Visad 2158 gånger

Plus skyltarna som syns i videon då..

Klarar man inte av att förstå att man är lite fel ute då så bör man fundera på över om man är lämplig som förare. Jag har förståelse för turister som kan hamna fel, men även där har man ju passerat skyltar man borde förstå betyder att man inte ska köra där.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1242796
Jag håller med dig Joel80, men när hundvalparna :wink: inte förstår är det kanske ändå bättre att tänka om och göra om skyltningen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1242797
Det var skyltat redan vid Stockholms slott, riktning Slussen, när hindret sattes upp.
Folk kör som dom alltid har gjort och skiter i allt vad förändringar heter.
Det hamnar bilar än idag vid hindret, dock inte i samma omfattning som när hindret var nytt....
av Leopold
#1242798
Visst jag ser att det fanns skyltar. Men att medvetet plantera ut sabotageanordningar på allmän väg är inte rätt väg att gå. Vad är nästa steg i så fall? Finns ju gott om privatägda fordon som skulle kunna forcera det där hindret utan bekymmer (förutom de avsedda bussarna då), dvs detta är rena tramset och ska uppmärksammas för vad det är.
__
Farligt och oerhört kostsamt trams som i slutänden drabbar oss alla.
Användarvisningsbild
av joel80
#1242801
När vanlig skyltning inte funkar kar p.g.a själviskhet, inkompetens eller ouppmärksamhet får man ta till något som funkar. De som ändå försöker försöker troligen bara en gång! Som vi kan se är det även lite större bilar som får problem.

Har ingen som helst förståelse för din inställning om att man på något sätt skulle tycka det var stadens fel att man pajar sin bil. Det är rätt många skyltar och som sagt även vägmarkeringar. Många som kör är säkert fullt medvetna om att dom gör fel. De som inte är medvetna har missat rätt mycket i sin bilkörning. Det kan vara förståeligt, även om det fortfarande är fel, om man kommer från utlandet. Men även utomlands används den förbudsskylt som sitter ca 100m innan hindret.
av Leopold
#1242808
Micce1980 skrev:Leopold: Så vad är rätt väg att gå?
Mest kostnadseffektivt är i detta fall kameror där man bötfäller folk i efterhand för att ha kört på fel ställe.

Enkelt och relativt billigt, även för den som råkat hamna på denna olycksaliga sträcka av misstag/ouppmärksamhet.

Det kan aldrig vara riktigt att medvetet sabotera folks fordon för att ha kört på fel ställe. I en nödsituation tex så kan behovet att använda just denna passage vara livsviktigt även om du inte har rätt att köra där enligt skyltarna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1242819
Leopold skrev:
Micce1980 skrev:Leopold: Så vad är rätt väg att gå?
Mest kostnadseffektivt är i detta fall kameror där man bötfäller folk i efterhand för att ha kört på fel ställe.

Enkelt och relativt billigt, även för den som råkat hamna på denna olycksaliga sträcka av misstag/ouppmärksamhet.

Det kan aldrig vara riktigt att medvetet sabotera folks fordon för att ha kört på fel ställe. I en nödsituation tex så kan behovet att använda just denna passage vara livsviktigt även om du inte har rätt att köra där enligt skyltarna.
Kanske är kameraövervakning billigare men det vet i tusan. System för det samt personal, utskick och indrivning som en hastighetskamera är inte helt billigt. Ett sådant där hinder kräver ju med underhåll efter tid men framför allt i början när det kan köras sönder med :wink:

Om det gäller liv, kan man inte köra på trottoaren då?

Hade mer än gärna sett att vi slapp alla sorters hinder, sådana som dessa samt vanliga fartgupp. Dock fungerar tyvärr inte det då vi tänker kortsiktigt och egoistiskt, bevisligen.
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 160
Dieselvärmare brunnit

Hej! I februari brann dieselvärmaren i min xc[…]

Abs lampan lyser...

kollat kablage. Plus det kanske inte är givar[…]

Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mju[…]

Som jag skrev i första inlägget så[…]