Volvo planerar massuppsägningar - konsekvenser?
Postat: sön 28 sep 2008, 23:01
Volvo må vara ett företag på ruinens brant...men detta bådar även för möjligheter. I krissituationer tenderar många gamla och trötta företag som blivt fat and happ (engelskt uttryck för bolag som blivit trötta pga att de haft det för bra). I uppgifter till Sveriges Television ikväll hävdas att Volvo står inför ytterligare uppsägningar. Med ytterligare menar jag utöver de som redan varslats i sommras, och de som varslades för några veckor sedan...detta handlar alltså om ca 1000 personer utöver detta.
Underleverantörer som tex LEAR (IAC Group, Plastal, mfl) har också börjat drabbas av detta...man talar om en dominoeffekt. Ytterligare en underleverantör hade problem efter första varslet...och tvingades säga upp folk. I intervjuer med VDn sades att detta "är en värre situation än vi någonsin kunde ha räknat med. Vi hoppas att det är över nu, för blir det värre, måste vi säga upp fler folk, och i så fall måste vi stänga fabriker."
Detta sades strax innan Volvo varslade ytterligare 900 personer....man kan tänka sig att underleverantören i fråga har slitit sitt gråa hår sedan dessa, desperat jobbandes för att hålla bolaget och de anställda flytande....och så nu kommer nästa chockvåg....Volvo varslar högst sannolikt ytterligare 1.000 personer.
Ibland brukar man säga att på varje Volvo-anställd går ca 6 stycken underleverantörer...vad som är på väg att ske här kan vi alla räkna ut. Kombinera sedan detta med fallande villapriser, fallande bostadsrättspriser, fallande fritidshuspriser och en global finanskris med skörpliga och utsatta banker (tex så pågår just nu en massflykt av likvida medel från Swedbank, som är världens tredje största fordringsägare i konkursade jättebanken Lehman Brothers...man har säkerheter för cirka 9 miljarder...men bestående av fallande fastigheter, och där 40% inte ens är färdigbyggda, utan endast prospekterade och väntar på ytterligare finansiering) så förstår alla vad som är på väg att kunna hända just nu.
Men...nu åter till det positiva. Inget ont som inte för något gott med sig.
Vi såg på tex SonyEricsson som var ett typexempel på fat and happy...när det bolaget vara nära konkursens rand för några år sedan tvingades man skärpa till sig rejält. Man till och med började lyssna på kunderna. Nu hade man ju kört sitt beprövade race så länge att bolaget nästan var utplånat...så då gav man som en sista desperat chansning möjligheten för nya tankegångar att komma in. Det var i denna veva som man släppte en va världens hittills bästa mobiltelefoner... SonyEricsson T39. Än idag står den sig bättre än många nya telefoner.
Vi får hoppas att Volvo går samma väg till mötes....dvs, att i desperation så ger man utrymme för kunders önskemål och ger marknaden det marknaden vill ha..istället för att vara fat and happy och likgiltig inför kundernas önskemål.
Låt oss hoppas att det nu poppar upp en riktigt bra Volvo...en Volvo anpassad efter marknadens krav. Hög kvalitet, utomordentlig service och låg bränsleförbrukning...den bilen som marknaden vill ha, den finns redan i projektbordet..men man har av taktiska och strategiska skäl valt att inte släppa någon sådan. Det gäller att inte göra för bra bilar, utan bara good enough. Annars biter man sig själv i svansen.
Kolla även på Microsoft vs Google. Microsoft har historiskt sett gjort mycket kassa produkter, dålig programmering, och skumma lösningar...ofta har experterna hånat dem och på senare år har även vanliga konsumenter börjat ifrågasätta..men vad ska man göra? Det finns ju inte så mycket andra alternativ?... Tills då Google kom. Google fattade att det handlade om att lyssna på kunden. Att skapa det marknaden vill ha.
Google var en upcomer, därför kunde de också släppa bra produkter till bra priser (ofta helt gratis) och man lyssnade glatt på alla nya idéer och förslag som kom in från anställda och personal. Man anställde till och med världens bästa kockar för att jobba i personalmatsalen. Man förstod vikten av att ha nöjda kunder och nöjd personal.
Google tar snabbt andelar från Microsoft och vi får se om Microsoft vaknar till...
Se även hur Toyota och andra japanska bilmärken jobbat sig upp....de har helt enkelt lyssnat på sina kunder och skapat det kunderna vill ha. Volvo mfl har snarare försökt skapa något och sen bygga en efterfrågan genom marknadsföring och duktiga säljare...ungefär som det gamla försöket att sälja kejsarens nya kläder...det kommer dock en dag när detta ses igenom..och den är nära nu...måtte krisen tvinga ledande personer inom Volvo att stiga åt sidan för nytänkande och framgång.
Bifogar en artikel från Dagens Nyheter (ekonomi) som tar upp ryktet att Volvo eventuellt i dagarna kommer att sparka ytterligare 1.000 personer...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=833769
Underleverantörer som tex LEAR (IAC Group, Plastal, mfl) har också börjat drabbas av detta...man talar om en dominoeffekt. Ytterligare en underleverantör hade problem efter första varslet...och tvingades säga upp folk. I intervjuer med VDn sades att detta "är en värre situation än vi någonsin kunde ha räknat med. Vi hoppas att det är över nu, för blir det värre, måste vi säga upp fler folk, och i så fall måste vi stänga fabriker."
Detta sades strax innan Volvo varslade ytterligare 900 personer....man kan tänka sig att underleverantören i fråga har slitit sitt gråa hår sedan dessa, desperat jobbandes för att hålla bolaget och de anställda flytande....och så nu kommer nästa chockvåg....Volvo varslar högst sannolikt ytterligare 1.000 personer.
Ibland brukar man säga att på varje Volvo-anställd går ca 6 stycken underleverantörer...vad som är på väg att ske här kan vi alla räkna ut. Kombinera sedan detta med fallande villapriser, fallande bostadsrättspriser, fallande fritidshuspriser och en global finanskris med skörpliga och utsatta banker (tex så pågår just nu en massflykt av likvida medel från Swedbank, som är världens tredje största fordringsägare i konkursade jättebanken Lehman Brothers...man har säkerheter för cirka 9 miljarder...men bestående av fallande fastigheter, och där 40% inte ens är färdigbyggda, utan endast prospekterade och väntar på ytterligare finansiering) så förstår alla vad som är på väg att kunna hända just nu.
Men...nu åter till det positiva. Inget ont som inte för något gott med sig.
Vi såg på tex SonyEricsson som var ett typexempel på fat and happy...när det bolaget vara nära konkursens rand för några år sedan tvingades man skärpa till sig rejält. Man till och med började lyssna på kunderna. Nu hade man ju kört sitt beprövade race så länge att bolaget nästan var utplånat...så då gav man som en sista desperat chansning möjligheten för nya tankegångar att komma in. Det var i denna veva som man släppte en va världens hittills bästa mobiltelefoner... SonyEricsson T39. Än idag står den sig bättre än många nya telefoner.
Vi får hoppas att Volvo går samma väg till mötes....dvs, att i desperation så ger man utrymme för kunders önskemål och ger marknaden det marknaden vill ha..istället för att vara fat and happy och likgiltig inför kundernas önskemål.
Låt oss hoppas att det nu poppar upp en riktigt bra Volvo...en Volvo anpassad efter marknadens krav. Hög kvalitet, utomordentlig service och låg bränsleförbrukning...den bilen som marknaden vill ha, den finns redan i projektbordet..men man har av taktiska och strategiska skäl valt att inte släppa någon sådan. Det gäller att inte göra för bra bilar, utan bara good enough. Annars biter man sig själv i svansen.
Kolla även på Microsoft vs Google. Microsoft har historiskt sett gjort mycket kassa produkter, dålig programmering, och skumma lösningar...ofta har experterna hånat dem och på senare år har även vanliga konsumenter börjat ifrågasätta..men vad ska man göra? Det finns ju inte så mycket andra alternativ?... Tills då Google kom. Google fattade att det handlade om att lyssna på kunden. Att skapa det marknaden vill ha.
Google var en upcomer, därför kunde de också släppa bra produkter till bra priser (ofta helt gratis) och man lyssnade glatt på alla nya idéer och förslag som kom in från anställda och personal. Man anställde till och med världens bästa kockar för att jobba i personalmatsalen. Man förstod vikten av att ha nöjda kunder och nöjd personal.
Google tar snabbt andelar från Microsoft och vi får se om Microsoft vaknar till...
Se även hur Toyota och andra japanska bilmärken jobbat sig upp....de har helt enkelt lyssnat på sina kunder och skapat det kunderna vill ha. Volvo mfl har snarare försökt skapa något och sen bygga en efterfrågan genom marknadsföring och duktiga säljare...ungefär som det gamla försöket att sälja kejsarens nya kläder...det kommer dock en dag när detta ses igenom..och den är nära nu...måtte krisen tvinga ledande personer inom Volvo att stiga åt sidan för nytänkande och framgång.
Bifogar en artikel från Dagens Nyheter (ekonomi) som tar upp ryktet att Volvo eventuellt i dagarna kommer att sparka ytterligare 1.000 personer...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=833769