Sida 1 av 4
Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 01:42
av Barkbiten
Lustigt...pga problem med bilen har jag valt att köra mycket lugnt senaste veckorna. Jag är inte någon våghalsig förare annars förvisso...men nu håller jag hastighetsgränserna konsekvent...90 prick, 70 prick osv....galet vad man upplever saker runtiomkring nu! Hus långt inne i skogen, traktorer parkerade långt bort på någon åker...det är lksom att man åker i en buss och någon annan kör...
Ville inte påstå att jag kör fort annars...men sällan blir jag omkörd. Dock följer jag vanigtvis mer omgivnignen och vägens känsla...alltså...det kan vara svårt att hålla 70 på en 3 mil lång 70 sträcka som är i princip obefolkad och helt fri från trafik klockan 3 på en måndag natt... Men nu håller jag alla gränser.
Och har väl aldrig sparat så mycket bränsle som nu. En tank räcker 1200 km enligt färddatorn..annars brukar det stå 670 km till tom tank...
Men när man kör så sakta (tänker främst på 70 vägarna i vissa områden) så blir man förslappad, man koncenterar sig inte lika hårt och tar det lugnare...det får mig att tänka på alla de här kändisarna som sysslar med farliga och fartfyllda sporter...förvånansvärt många av dessa har ju omkommit eller skadat sig när de färdats på transportsträckor eller varit ute och bara tagit det lugnt. Koncentrationen kanske inte varit på topp då coh man har inte tagit sträckan på samma allvar som vid en extremsituation...
Det får mig att fundera kring vad osm är säkrast...? Cruisa fram lugnt i 70-90 km/h okoncenterad och njutandes av omgivningen...eller ligga runt 100-120 hårt koncentrerad på varje kurva, raka, djur, hinder etc...
Lite lurigt att förklara men...tanken slog mig idag...långsamt kanske inte alltid är säkrast?
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 07:59
av ~Kalle~
Ja man kna spara en del på att hålla hastighetsgränserna
Det är alltid bäst att vara koncentrerad, så köra lite fortare eller spela högt med radion för att hålla koncentrationen uppe en fredag kväll kl. 22 är nog bra...
Jag har funderat jag med, det hade varit bra om det var fri fart, men hastighetsskyltarna kvar som rekommendationer vilken hastighet man bör hålla, men man får köra vilken hastighet man vill.
/Kalle
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 08:06
av Brainy
Jag är helt övertygad om att jag är en säkrare bilförare om jag kör 100km/h på 90-väg än om jag kör 90km/h för jag känner hela tiden hur jag måste jobba för att koncentrera mig i "laglig" hastighet. Är väl eg. lite tragiskt men å andra sidan visar det ju att det går att köra lite snabbare efter vägarna än gränserna vi har idag.
Det finns en ~8mil lång väg som jag åker minst varje vecka, den är skyltad 90km/h och går rätt genom skogen. När det kommer små samhällen så är det nedskyltat till 70km/h. Att köra 100-110km/h efter denna väg är inte ens något problem i normalsituationen och ändå blir jag omkörd.
Iaf, nu har vägvärket bestämt sig för att skylta ner denna sträcka till 80km/h och jag bävar för vad som kommer hända. Självklart sitter det i ryggmärgen att bromsa om något hinder uppstår även i 80km/h men reaktionstiden är nog betydligt bättre i en lite högre hastighet.
Varför tror ni det sker så många oförklarliga olyckor i formel 1 när bilarna kör efter säkerhetsbil? (Kalla däck är långt ifrån hela sanningen)
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 10:09
av Guligan
Här har jag en teori:
Ju mindre tid man tillbringar i trafiken desto mindre är sannolikheten att råka ut för en olycka.
Och för att tillbringa så lite tid som möjligt måste man alltså öka hastigheten!
Och ja, även jag tror att en aktiv förare är en säkrare förare.
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 14:51
av Barkbiten
Ja, om vägskyltarna hade varit en rekommendation från 70 km/h och uppåt hade det varit perfekt. Mer och bättre utbildning av förarna och så rekommenderad hastighet för respektive väg. Sen kanske man kunde kombinera in någon form av amerikansk bestraffning för den som vållar en olycka pga farten. Tex att håller man rekommenderad hastighet är det normal tillämpning av lagen, men har man kört betydligt över denna gräns blir straffskalan en helt annan. Man kanske till och med kan styra åt att försäkringarna inte täcker på samma vis heller. Då finns möjligheten att köra efter sin egen förmåga, men lite på egen risk ändå. Dvs, man borde dra sig för att köra kraftigt över rekommenderad hastighet. Alltså lite...det är ok så länge du klarar av det. Jag tycker att man ska kunna lita mer på folk och dela ut ett större ansvar till var och en. Idioter finns det gott om, men de lär ju knappast bli mer eller mindre pga några hastighetsbegränsingar? Så att utbilda och ge folk eget ansvar vore helt klart en intressant modell. Sen upplevs ju farten avsevärt annolunda beroende på vilken bil man kör. Så dagens hastighetsgränser är liksom anpassade för ett snitt...dvs, väldigt fel för väldigt många, och alldeles perfekt för några få
Helt klart är det dock inget lätt dilemma att lösa med tanke på alla faktorer och aspekter som ska vägas in. Och i princip kan man väl säga att det nästan är "fri fart" på många av våra landsvägar då avsaknaden av poliskontroller och aktiverade kamror på lugna tider av dygnet i princip är total.
Sedan det här med koncentrationen...blir det för slött så börjar man fundera på annat, det är som sagt risken, och det är väl kanske det som också legat bakom många av de olyckor som inträffat på märkligt enkla "transportsträckor". Man upplever helt enkelt att man kanske inte behöver lägga all koncentration på vägen, man får tid för annat, och kanske som 'Brainded' sa att man koncenterar nästan mer på att hålla "rätt" hastighet än att köra själva bílen.
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 14:59
av Loner
Håller med, jag tillhör också dem som kan bli uttråkad och börja pilla på med allt annat än bilkörning.
Och som barkbiten säger, man blir ibland mer koncentrerad på hastighetsmätaren än själva framförandet av bilen, tänker t.ex på när polisen står inne i centrum och plockar alla som kör 33km/h eller fortare. Då stirrar man fokuserat på mätarnålen, sen omd et kommer en fotgängare mitt i vägen det är inte säkert man är så koncventrerad på det.
/L
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 21:40
av Brainy
Barkbiten skrev:...som 'Brainded' sa att man koncenterar nästan mer på att hålla "rätt" hastighet än att köra själva bílen.
Det sa jag väl ändå inte? Jag har farthållare ;)
Enda gången jag känner att jag lider av det är på 30-sträckorna där jag upplever att jag lägger på tok för mycket uppmärksamhet på mätarnålen för att slipa böter av någon polis som gömmer sig med sin laser i en port så han omöjligen går att se.
mvh
Anders
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 21:42
av Barkbiten
Brainded skrev:Barkbiten skrev:...som 'Brainded' sa att man koncenterar nästan mer på att hålla "rätt" hastighet än att köra själva bílen.
Det sa jag väl ändå inte? Jag har farthållare ;)
haha...ja det vore ju det bästa, 100 km/h rakt av....bort med alla 30, 50 och 70 sträckor, skulle spara rejält med soppa och tid, kan det bli bättre än så?

Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 22:38
av Tomas88
I 30 funkar ju inte farthållaren :(
Re: Att hålla hastigheten
Postat: tor 04 sep 2008, 22:48
av Brainy
Barkbiten skrev:Brainded skrev:Barkbiten skrev:...som 'Brainded' sa att man koncenterar nästan mer på att hålla "rätt" hastighet än att köra själva bílen.
Det sa jag väl ändå inte? Jag har farthållare ;)
haha...ja det vore ju det bästa, 100 km/h rakt av....bort med alla 30, 50 och 70 sträckor, skulle spara rejält med soppa och tid, kan det bli bättre än så? 
Nu känner jag att jag blir väldigt misstolkad här! :shock:
Tomas88 skrev:I 30 funkar ju inte farthållaren :(
Passaten jag hade klarade faktiskt av det, var helt suveränt!
mvh
Anders