Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1261549
Pest eller kolera, känns som att om man kan bomba bort bränderna så kan man nog offra lite mark också ;p
Användarvisningsbild
av joel80
#1261551
Nu är det ju bara i försvarets egna testskjutningsområde dom fått bomba.. Och där är de väl kanske redan rätt illa.. :)
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1261553
Sant. Får hoppas att dom få dropparna som kommer i helgen gör någon nytta, även om det är minimalt.
av llesrof
#1261729
joel80 skrev: ons 25 jul 2018, 22:24
Steffe3 skrev:I bränderna snart, dom ska tydligen testa att slänga snö från Idre på nån av eldarna i förhoppning att begränsa den.
Dom skulle som jag förstod använda det längst med begränsningslinjerna.. I Både Östersund och Sundsvall finns det 30 meter höga berg med snö... Fast då det är plogat från vägar så innehåller det säkert för mkt gifter för att använda i skogen.. :/
Brandbekämpningen har redan fått atå tillbaka på grund av miljön. Det medel som de inlånade flygplanen släcker med innehöll tydligen något som inte fick nudda marken i Sverige trots att det skall vara dubbelt så effektivt mot de de använder istället.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1261734
llesrof skrev: tor 26 jul 2018, 22:39
joel80 skrev: ons 25 jul 2018, 22:24
Steffe3 skrev:I bränderna snart, dom ska tydligen testa att slänga snö från Idre på nån av eldarna i förhoppning att begränsa den.
Dom skulle som jag förstod använda det längst med begränsningslinjerna.. I Både Östersund och Sundsvall finns det 30 meter höga berg med snö... Fast då det är plogat från vägar så innehåller det säkert för mkt gifter för att använda i skogen.. :/
Brandbekämpningen har redan fått atå tillbaka på grund av miljön. Det medel som de inlånade flygplanen släcker med innehöll tydligen något som inte fick nudda marken i Sverige trots att det skall vara dubbelt så effektivt mot de de använder istället.
Om man hade haft Global Supertanker hade vi nog haft ett annat läge på bränderna...
Användarvisningsbild
av Funk
#1261744
Om jag förstått det hela rätt så är problemet med stora plan att dom inte kan fyllas "i farten" utan måste tankas via slang på en större flygplats vilket gör dem ganska ineffektiva i det stora hela...


/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1261755
Funk skrev: fre 27 jul 2018, 07:45 Om jag förstått det hela rätt så är problemet med stora plan att dom inte kan fyllas "i farten" utan måste tankas via slang på en större flygplats vilket gör dem ganska ineffektiva i det stora hela...


/Thomas
Så är det.
Denna kan dock släppa rejält trycksatt vatten på en sträcka av ca 3km...
av llesrof
#1261834
Funk skrev: fre 27 jul 2018, 07:45 Om jag förstått det hela rätt så är problemet med stora plan att dom inte kan fyllas "i farten" utan måste tankas via slang på en större flygplats vilket gör dem ganska ineffektiva i det stora hela...


/Thomas
Fast rätt så stora maskiner kan man fylla på i farten.


Jag är osäker på om de är i bruk längre men det tuffaste brandbekämpningsplanet måste nog ändå vara Douglas A-26 Invader. Ett attackplan från 2:a världskriget.

I serietidningen Pilot flög Paddy Payne A-26 Invader i avsnittet "Intermezzo på Sicilien". Så nu vet ni det. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1262645
Ja. Visst är det skönt med sommar och sol men nu längtar jag faktiskt till vintern igen.

Börjar bli ganska så less på denna hetta.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1262767
Jag är också less på hettan. Har just nu 25 grader ute, absolut vindstilla och 77 % luftfuktighet. Inne har jag nästan 28 grader och två fläktar (varav en takfläkt) igång dygnet runt. Är ju omöjligt att sova då.

På jobbet har vi haft över 30 grader inomhus i flera veckor och riktigt hög luftfuktighet, vilket gör att man blir dyngsur redan efter en timmes arbetstid.

/Håkan
  • 1
  • 155
  • 156
  • 157
  • 158
  • 159
  • 188

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]