Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1566136
Av dom däck som säljs i sverige till lastbilar är alla godkända som vinterdäck (tyvärr).
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1566137
@lennarte, Lite så men ja man får ju köra året om med dubbdäck om det förväntas bli vinterväglag så antar att man kan se det som att man som förare har någon form av undersökningsplikt(?). Ja en lastbil ska väl ha minst 5mm vinterdäck i alla fall. Samt alla bilister som ställer till det för lastbilschaufförer med som tvunget ska om så chauffören sedan får rädda situationen. Det finns alltid två sidor av myntet typ men här borta på E6:an tycker jag nog bilister är de största problemen oavsett väglag :)

@StefanN, Så det är året runt däck fast ändå inte typ, är alla däck till lastbil då märkta med alptopp/snöflinga?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1566138
Ja, alla är märkta så men vissa kallas vinterdäck och andra allvädersdäck.
Har hållt på en hel del med detta på jobbet och det är inte lätt med däck till lastbilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1566150
lennarte skrev:Vi har lag på vinterdäck. Men bara om det är snö. Hur är lagen om det blir snö och det inte var snö när man körde hemifrån? Det är ju inte lätt att "sko om" ett ekipage med 7 till 10 axlar och dubbelmontering på många av dom "på vägen" Sedan hjälper ju inte kedjor om du behöver stanna. Då kommer ju släp/trailer upp jämsides....
Här blev det inget oväder, trots bara c:a 90 km till Hässleholm. Nästan vindstilla och -4°. Ingen snöskottning idag, det som kom har blåst vidare BildBild
Men hade de snökedjor så hade de kunnat ta på dem när det tagit stopp och även om trafiken då hindrats en stund kunde de väl troligen kommit iväg igen sen när kedjorna var på?

Verkar ju funka i Norge i allafall
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1566214
Måttligt. Är stopp där också även om vi är sämre. Jag tar nästan dagligen imot lastbilar (i norge, med trailer) från typ bluewater/ntg med flera och de kommer oftast med vinterdäck enbart på drivande axel på trailern. Resten av axlarna är skodda med stenhårda däck av mest långlivad typ.
Användarvisningsbild
av joel80
#1566221
Man tycker det borde vara högre krav. Sånna här stopp kostar ju samhället enorma summor. Inte bara lidandet för alla inblandade men alla tiotusentals andra runtomkring som behöver hitta andra vägar eller inte kan ta sig fram.
Lägg sen till kostnaden för räddningstjänsten mm.
av Lövet
#1566257
joel80 skrev:Man tycker det borde vara högre krav. Sånna här stopp kostar ju samhället enorma summor. Inte bara lidandet för alla inblandade men alla tiotusentals andra runtomkring som behöver hitta andra vägar eller inte kan ta sig fram.
Lägg sen till kostnaden för räddningstjänsten mm.
Jo men har du sett hur mycket snö det var och vilka vallar det blev på vägen? Det var inte att leka med.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1566261
Det man också kan fundera på är varför fler och fler körde in i kaoset.
Har folk så dålig fantasi att på förhand titta efter hur den tänkta färdvägen ser ut? Man hade exempelvis kunnat köra via Helsingborg och Hässleholm istället, om än längre så var det inga direkta hinder den vägen som har rapporterats.
Jag tittar över trafikläget om jag så bara ska åka till ICA och handla... :-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1566263
Lövet skrev:
joel80 skrev:Man tycker det borde vara högre krav. Sånna här stopp kostar ju samhället enorma summor. Inte bara lidandet för alla inblandade men alla tiotusentals andra runtomkring som behöver hitta andra vägar eller inte kan ta sig fram.
Lägg sen till kostnaden för räddningstjänsten mm.
Jo men har du sett hur mycket snö det var och vilka vallar det blev på vägen? Det var inte att leka med.
Det jag sett är bilder från när de stått stilla. Då har plogen inte kunnat köra. Vet inte hur stora vallar det var innan. Snökedjor/riktiga vinterdäck hade kanske/troligen gjort det hela lite bättre.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566296
Just nu har vi strålande solsken (var ute och hämtade en korg ved) och -8°. Synd (för barnen) vi inte fick någon snö....... Det ligger ett vitt täcke, men det räcker inte till en snögubbe.
Dom lär visst ha fått bort alla hinder på E22 och skulle öppna för trafik vid 13:00 tiden
  • 1
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]