Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
#435721
Jan Mårtensson - Mord i Havanna

Ännu en årlig utgåva med den harmoniske antikhandlaren Johan Homan i huvudrollen.
Detta spännande äventyr tar läsaren till Kuba men avslutas där allting började; i Stockholm, under de mest fascinerande omständigheterna.
Av någon anledning bjuds vi inte på så mycket mat, historia kring byggnaderna i Gamla Stan eller antikviteter som brukligt är i Jan Mårtenssons böcker om Homan men berättelsen är desto mer spännande!
Boken köper du för 179:- på t.ex. adlibris och är väl värd sina pengar. 3 av 5 getingar får denna bok i betyg av mej.

Baksidestext:
”Johan Kristian Homan turistar i Havanna. Hans särbo Francine Silfverstierna,
chef för Säpos personskyddsenhet, är på konferens, och han har rest
med. Homan ser fram emot värmen, vistelsen på det anrika Hotel Nacional
- en gång den amerikanska maffians högkvarter – och mot att få byta
sin trogna dry martini mot hemingwayska daiquiris och mojitos. Hade
Johan Kristian vetat att han dessutom skulle konfronteras med den kubanska
polisens förhörsteknik mot mordmisstänkta hade han kanske hållit sig
kvar i sin antikaffär på Köpmangatan i Gamla stan.
Allt började med hans gamla älskade pianolärarinna Rut Mandelbaums begravning.
Med sig tog hon sina fruktansvärda minnen och erfarenheter från Auschwitz,
och efter sig lämnade hon en brokig familj: en syster samt styv- och
syskonbarn. Och det envisa ryktet om ett gigantiskt arv från en okänd
amerikansk släkting.
Men till arvingarnas oförställda besvikelse verkar amerikaarvet ha varit
ett luftslott. Snart dras Homan in i en malström av syskonrivalitet
och hat. Skönt då, att han har Cubaresan med sin älskade Francine att
se fram emot. För inte kan väl hans olyckliga benägenhet att alltid
hamna i trubbel följa honom ända dit?

En spännande, dramatisk och fartfylld kriminalroman där den amerikanska
maffian, Cubas hemliga polis, Havannas kultur och arkitektur är viktiga
beståndsdelar, liksom Gamla stan och Stockholms auktionsvärld.”
av matzen10
#435722
Buthler & Öhrlund - Grannen

Grannen du inte vill ha i ditt postnummerområde….
Fortsättningen på thrillern ”En nästan vanlig man” där vi återigen får stifta bekantskap med CS, Christoffer Silferbielke, fullblodspsykopaten som antas ha drunknat i grekiska ö-världen. Dock hittades ingen kropp och misstaget att tro att CS är död kommer att kosta..
I den här boken är Christoffer tillbaka i Stockholm, med falska pass och förändrat utseende, sjukare är någonsin. Målet är att ta hand om några ouppklarade affärer innan han slår sig till ro utomlands. Hans Ecker och dennes f.d. sambo och deras barn finns med på listan, bland andra. Under tiden får vi återigen ta del av CS sjuka sexuella böjelser och sjuka tankar kring personerna han möter. Man förstår att kommissarie Jacob Colt och hans mannar vid mordkommissionen har svårt att väva ihop trådarna kring de mord som sker i Stockholm.

Jag tycker boken är bra eftersom den behandlar ett så udda tema på ett trovärdigt sätt. Var beredd på sk(t)räckläsning!

Baksidestext:
”Stureplansprofilen Hans Ecker, dömd till över 10 års fängelse, sitter i en fångtransport på väg att flyttas från Kumla till en annan anstalt. Man kan föreställa sig Eckers glädje när han, helt oväntat, blir fritagen. Men snart blir han rädd, riktigt rädd. För den som kallblodigt sköt fångvaktarna var psykopaten Christopher Silfverbielke kompanjonen som Ecker trodde sig ha haft ihjäl för ett drygt år sedan.
Det började så bra. Det kriminella radarparet Hans Ecker och Christopher Silfverbielke gjorde storverk tillsammans och flydde utomlands. Hårt arbete, tufft liv, riktigt mycket pengar och brudar. Ecker gjorde sitt livs största misstag när han bara trodde att Silfverbielke verkligen dog, där nere i Medelhavet, i stället för att vara säker på sin sak. Han och hans gravida flickvän Veronica tog sig hem till Sverige, men blev gripna direkt på flygplatsen och Ecker hamnade snart i fängelse.
Nu har Silfverbielke fritagit Ecker, men vilka planer har psykopaten egentligen för honom, hans flickvän Veronica och deras son? Det enda som är säkert är att Silfverbielke saknar alla spärrar. Och att han kommit tillbaka till Sverige för att ta en fruktansvärd hämnd på dem han anser skadat honom. Han köper ett hus och från den dagen blir inte heller livet i det tidigare så lugna villaområdet, sig likt.
Kommissarie Jacob Colt och hans nya kollega, IT-experten Linda Schecker, tror först att Silverbielke är död och begraven, men snart är jakten åter i full gång. Farligare och obehagligare än någonsin.
Grannen är den garanterat mest hänsynslösa och blodiga boken från författarduon Buthler & Öhrlund. De har gjort succé hos den svenska deckarpubliken med sina tidigare böcker Mord.net, 2007, En nästan vanlig man, 2008, och Förlåt min vrede, 2009. Läs Grannen, och du blir lika rädd som Ecker.”
av llesrof
#437378
Säga vad man vill om svenska kriminalromaner, men de kan vara rätt spännande. Jag är heltorsk på svenska polisromaner och denna genre verkar vara ett skällsord bland många litteraturkritiker :D Men jag vill bli underhålld för stunden. Jag har nyligen kört igenom Bodil Mårtenssons serie om Joakim Hill och hans kollegor och nu håller jag på med Anna Janssons serie om kriminalinspektör Thomas Hartman och Maria Wern. Jag får svårt att släppa sådana här böcker, jag blir liksom bekant med de olika karaktärerna och man följer hur de utveckals från bok till bok. Jag får faktiskt lite seperationsångest när jag läst/lyssnat genom en bokserie och det inte finns fler böcker. Jag skall kolla upp Buthler & Öhrlund :D
av matzen10
#437393
llesrof skrev:Säga vad man vill om svenska kriminalromaner, men de kan vara rätt spännande. Jag är heltorsk på svenska polisromaner och denna genre verkar vara ett skällsord bland många litteraturkritiker :D Men jag vill bli underhålld för stunden. Jag har nyligen kört igenom Bodil Mårtenssons serie om Joakim Hill och hans kollegor och nu håller jag på med Anna Janssons serie om kriminalinspektör Thomas Hartman och Maria Wern. Jag får svårt att släppa sådana här böcker, jag blir liksom bekant med de olika karaktärerna och man följer hur de utveckals från bok till bok. Jag får faktiskt lite seperationsångest när jag läst/lyssnat genom en bokserie och det inte finns fler böcker. Jag skall kolla upp Buthler & Öhrlund :D
Håller med dej; jag vill bli underhållen för stunden och de karaktärerna man lär känna i bokserierna är fantastiskt bra! Sedan kanske en del författare/böcker inte kommer få Nobelpriset men å andra sidan förstår jag inte Nobelpristagarnas böcker...!
av bruxen
#443913
matzen10 skrev:
mercedes benz skrev:läser just nu "svensk maffia" ISBN 978-91-1-301593-4
är med på åhlens bokrea för 99:- ibland är verkligheten mer spännande än dikten.

andra höjdare som nyss lästs är bla; boken om mötley crue, "snabba cash" av lapidus och hinsehäxan.
Ja det finns en hel del kul att läsa/lyssna på! Och nuförtiden så behöver man ju inte förknippa böcker med Doris Lessing och Franz Kafka och andra tuuunga författare! :)

M V H
--> M10
..fast doris lessing är ju skitbra!
kan verkligen rekommendra "en god grannes dagbok" lika aktuell da som nu, om hur mycket skyldighet man har hjälpa sina medmänniskor, och att sätta sig själv i första rummet.

later ju lite torrt, men SUPER! ga och lana!
Senast redigerad av 1 bruxen, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
#443917
bruxen skrev:..fast doris lessing är ju skitbra!
kan verkligen rekommendra "en god grannes dagbok" lika aktuell da som nu, om hur mycket skyldighet man har hjälpa sina medmänniskor, och att sätta sig själv i första rummet.

later ju lite torrt, men SUPER! ga och lana!
Å katten! Ska prova vid tillfälle. Tack för tipset!

M V H
--> Matz
av matzen10
#549805
Jens Lapidus – Livet deLuxe.
Allt går i arv… I den här tredje delen om Stockholms undre värld får vi följa J.W. i sin kamp att återta förlorad mark som penningtvättare, efter 5 år i statligt förvar. Precis som J.W. får vi följa Radovans dotter i kampen om förlorad mark och status i Stockholms undre värld. Allt är inte glasklart direkt och runt hörnet väntar alltid någon på att få en chans att fylla luckor som uppstår..

Några nya karaktärer gör sitt intåg i boken och några gamla lämnar. Bra bok som lämnar öppning för kommande delar!

Baksidetext:
I Jens Lapidus nya roman återknyter vi kontakten med huvudpersonerna i de tidigare delarna av Stockholm Noir. Uppkomlingen och dealaren JW har snart suttit av sitt straff, men polisen misstänker att han varit sysselsatt med annat än att ångra sina synder. Pengatvätt är en rimlig gissning, men hur har det gått till? Kriminalinspektör Martin Hägerström får i uppdrag att ta anställning på anstalten som plit, jobba undercover och komma JW in på skinnet.
Jorge har försökt. Han har verkligen försökt att gilla sitt nya vita liv – att förse svennebananerna med kaffe latte, mackor och muffins. Men det går bara inte – han är inte gjord för nio-till-fem-stilen. En comeback som gangster kan ge snabba cash och göra verklighet av drömmar om livet deluxe. Ett jobb. Bara ett enda jobb, och sen kan han vara klar för resten av livet. Han måste tänka stort: ett VTR, ett värdetransportrån. Problemet är bara att det gör man inte själv. Jorge börjar söka partners, compadres, vänner och kontakter. Men risken att fucka upp skrämmer.
Natalie har levt ett skyddat liv som juggemafioson Radovan Kranjics dotter, med utlandsresor, trestjärnskrogar och till och med juridikstudier. Men hoten mot faderns liv har blivit alltmer påtagliga och snart kommer alla i Radovans närhet att behöva ställa sig frågan: hur ser livet ut e.R.? Vem tar över som Stockholms kung? Eller drottning? Vem försöker utmana makthavarna? Och Natalies själv ställs inför den ultimata frågan: vem är hon, och vem vill hon vara? Trådarna tvinnas tätt och hårt mellan dramats olika huvudpersoner. Det är en ny tid nu. En ny era. Kartan som vi följt sedan Snabba cash ritas om. Samtidigt är det mesta sig likt. Stockholms undersida är densamma. Aktörerna är nya, men allt går i arv.”
av matzen10
#549806
Ann Rosman, Porto Francos väktare.
I den 3:e av Ann Rosmans böcker tas vi tillbaka till 1700-talets slut och Marstrands våldsamma förflutna som frihamn, med allt vad det innebär. Miljön känns genuin med allt från kapare till mördare och en historia som vävs in och varvas mellan nutid och dåtid.

Ann Rosmans sätt att beskriva miljön och karaktärerna ger närmast bilder av hur det ser ut och kan ha sett ut på 1700-talet.
Ett rejält drama som har sin början och slut i dåtid men som inte kunde lösas förrens liken påträffades i nutid.. Återigen får krim.insp. Karin Adler ett lurigt fall att lösa med knappa ledtrådar och mycket grundligt jobb!

Boken får 4/5 getingar och rekommenderas starkt! Mirja Turestedt står för perfekt inläsning ånyo!
Som avslutning får vi stifta bekantskap med författaren själv.

Det kanske bästa är att miljöerna som beskrivs i böckerna i allra högsta grad finns idag. Läge för semesterresa på västkusten kanske??

Baksidestext:
"Porto Francos väktare är den våldsamma berättelsen om Marstrands tid
som frihamn. Tiden är sent 1700-tal; kapare, smugglare och mördare härjar
ostört.

En ung kvinna stiger iland i Marstrands hamn en septemberdag 1793. Håret
är kapat under mössan, hennes bröst är lindade och byxorna hänger löst
på den gängliga kroppen. Runt omkring myllrar det av liv; sjömän på
skeppen, handlare, brottslingar som fått amnesti i frihamnen. Hennes
enda hopp står till att de ska ta henne för en man, att hon ska hitta
arbete och någonstans att bo.

Att hon inte ska tvingas åka tillbaka.

220 år senare görs ett gruvligt fynd på Klöverön. En kvinna och ett
spädbarn hittas döda i Gamle mosse och kriminalinspektör Karin Adler
kopplas in. Men att identifiera de två döda visar sig vara lättare sagt
än gjort. Det enda man kan säga med säkerhet är att de har legat i mossen
länge. Väldigt länge.

Trådarna leder Karin Adler långt tillbaka i Marstrands historia, och
sakta men säkert nystas en osannolik historia upp."
av matzen10
#549809
Björn Hellberg – Sankte Per.

En kriminalroman i vanlig Hellbergsk anda där vi får lösa mordmysterier med polis Sten Wall och kollegor. Bra inläsare ( Torsten Wahlund) och bra språk. Historien i sej är medryckande och samtidigt lättläst. Möjligen lite många karaktärer som man ska följa i boken; bättre att fokusera på djupet hos färre personer. Trots allt läsvärd!

Baksidestext:
" En mörk höstkväll får begravningsentreprenören Axel Pettersson ett märkligt
telefonsamtal: en röst han inte känner igen levererar ett förtäckt hot
i vilket namnet Sankte Per figurerar. Strax därpå görs en otäck upptäckt
i ett serviceboende för äldre, och därmed har en kuslig händelsekedja
satts i rörelse.

Den mytomspunne Sankte Per, som i sin hand håller nyckeln till himmelrikets
portar, tycks ha fått en ny ställföreträdare på jorden. Kommissarie
Wall låter sig förstås inte luras av det religiösa bländverket; han
inser snart att det ligger världsliga motiv bakom de gräsliga brotts
som sprider sådan skräck i Staden.

Det är nu trettio år sedan Björn Hellbergs rundlagde och hängivne kommissarie
äntrade den litterära scenen i Gråt i mörker. Under dessa tre decennier
har Sten Wall erövrat positionen som en av landets populäraste fiktiva
poliser. Här har den snart pensionsmässige kriminalaren sällskap av
flera andra läsarfavoriter, bland andra den kedjerökande länspolismästaren
Helge Boström, puritanen Carl-Henrik Dalman, energiknippet Maggie Larsson
och muskelbyggaren Otto Fribing."
av matzen10
#549814
Anders Jallai - Landsförrädaren.

Om mordet på Olof Palme (Paul Olofsson i boken) men även en fortsättning på Spionen på FRA.
Om sanningen kring mordet på statsminister olof Palme någonsin blir känt för oss vanliga medborgare återstår väl att se. Om sanningen finns i denna bok överlåter jag åt var och en att avgöra; men kanske kan det vara precis så som f.f. gör gällande? En del av det som beskrivs är allmänt känt medans annat, kanske?, är fiction och lösa trådar som vävs samman till en berättelse utöver det vanliga!
Att PKK-spåret och Christer Pettersson-spåret var rena löjan har många redan vittnat om. Men varför riktade Hans Holmèr så mycket fokus just dit? Och varför blev det s.k. Polis-spåret så hårt avfärdat?
I vilket fall som helst är boken väl värd att läsa/lyssna på ur historisk, politisk och thrillerperspektiv.
4/5 getingar får boken i sin helhet där inläsaren Reine Brynolfson får tillskrivas en alldeles egen geting. För full pott skulle nog en del ”action” ha kunnat undvaras; boken hade blivit lika bra och konspiratorisk ändå fast med ett uns mer trovärdighet! Fast det kanske var f.f. avsikt att väva in lite stormaktspolitik?

Baksidestext:
"Som belöning för en framgångsrik operation får f.d. spionen och stridsflygaren Anton Modin tillåtelse att under en natt ta del av dokument i Säkerhetspolisens hemliga arkiv. Han upptäcker då en akt om mordet på statsminister Paul Olofson och inser snart att mycket inte framkommit i den officiella mordutredningen.

Samtidigt som Modin börjar läsa den hemliga akten dör Säpochefen Klas Berg i en hjärtattack i sitt hem, och strax därpå blir Modin avbruten i sin läsning och tvingas ut ur arkivet. Modin förstår att han fått se något som inte var ämnat för hans ögon och när han senare samma natt blir utsatt för ett mordförsök står det klart att han är något mycket stort på spåren. Trådarna löper tillbaka till dolda vapenaffärer på 80-talet, till ett mord på en tv-journalist som nystat i vapenhärvan, till den hemliga organisationen Arla Gryning, till det kalla krigets alla ljusskygga element och oheliga allianser

Landsförrädaren är den spännande fortsättningen på Spionen på FRA. Här borrar sig Anders Jallai ännu djupare ner i Sveriges mörka efterkrigshistoria och avtäcker den dolda makt som än idag utövas bortom all demokratisk kontroll."
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]