Sida 1 av 1

Bilbesiktning angående däckdjup

Postat: mån 29 okt 2007, 20:29
av Lilja
Är det någon som vet vad bilbesiktningen säger om tillåten skillnad i däckslitage för höger resp vänster sida?

Det är nämligen så att vi ska få nya servicebilar, eller vi har skullat få nya servicebilar i ett halvår men men. Så därför vill företaget inte betala något för att underhålla och reparera de gamla servicebilarna.
Vår ordinarie jourkille har klagat ett långt tag på att jourbilens framdäck varit väldigt slitna. Ingenting som vi direkt tänkt på.
Sen när jag var ute och körde med den på ett utejobb för ett tag sen exploderade ena innre bakdäcket på motorvägen, lyckades med nöd och näppe ta mig tillbaka. Då byttes bara precis det däcket som exploderade. Dvs att ett däck av fyra är helt nytt medans de andra tre är på gränsen till underkända. Ett framdäck hade dessutom 4 mm mönsterdjup medans det andra framdäcket nästan var nytt.

Fick en utskällning idag av min arbetsledare pga att jag vägrade köra med bilen för jag anser den vara trafikfarlig men eftersom inget däck är under 3 mm mönsterdjup anser han att den inte är olaglig.

Så vem har rätt i detta fallet? Får man verkligen köra en bil som har så fruktansvärt ojämnt slitna däck höger/vänster? Har min arbetsledare rätt att ge mig en varning pga att jag vägrat köra med bilen?

Postat: mån 29 okt 2007, 20:42
av Nexus
Jag tror de bedömmer däcken var för sig. men börjar de bli dåliga brukar de säga till att det är dax att byta de snart.
Har ena framdäcket 4 mm och det andra 8 mm säger de inget om.
Men att åka med dåliga bakdäck i höstblasket tycker jag är oansvarigt av din arbetsledare :!: är han inte mera rädd om sin personal??
Men understiger de ej 1,6 mm så har han ju rätt .
Men vad hade han sagt om bilen hade blivit skrot och du skadad när däcket exploderade???? anmäl det som tillbud till dit skyddsombud.

Postat: mån 29 okt 2007, 20:46
av Brezzz
Sommardäck skall enligt vägverket ha minst 1,6 mm djupt mönster. För att ge bra friktion vid fuktig vägbana bör mönsterdjupet vara minst 3 mm. Vinterdäck (dubbat eller odubbat) skall ha minst 3 mm mönsterdjup.
Är storleken på däcken samma, så skall det inte vara några problem i lagens mening att köra bilen.

Postat: mån 29 okt 2007, 20:48
av Brainy
Exakt! Anmäl det som tillbud. Det ska du göra oavsett om däcken synligt var dåligt innan då det höll på att resultera i skada.

Däremot kan jag inte påstå att 4mm är så pass dåligt att däcken riskerar att explodera av den anledningen! Har korden börjat släppa? är däcken buliga? Spruckna?

mvh
Anders

Postat: mån 29 okt 2007, 20:48
av Hilmer
Detta är mest troligen en fråga som kan bli svår att få ett exakt svar på.
Min teori är att bilen är okej att framföra då däcken håller tillräckligt mönsterdjup och du lär ha svårt att hävda någonting annat. Men sen har vi ju det här med egenskaper, fordonet kan ju få lite skumma egenheter då man kör på olika höjd och kanske även olika mönster/fabrikat och i det fallet håller jag med dig vad det gäller att använda bilen, känns ju inte så kul att köra runt med en bil som man inte litar alls på...

Postat: mån 29 okt 2007, 21:14
av Lilja
Tänk också dock på att detta är en bil med dubbelmontage på C kort. Så att däckdjupen går inte riktigt att jämföra med en personbils, när det är 4 mm kvar på dessa däcken är dom grymt slitna. Även om det är samma regler.

Men jag antar att det är som jag anade, att jag inte direkt kan säga något eftersom bilen rent teoretiskt är laglig.

Postat: tis 30 okt 2007, 10:53
av *pettson*
Lilja skrev:Tänk också dock på att detta är en bil med dubbelmontage på C kort. Så att däckdjupen går inte riktigt att jämföra med en personbils, när det är 4 mm kvar på dessa däcken är dom grymt slitna. Även om det är samma regler.

Men jag antar att det är som jag anade, att jag inte direkt kan säga något eftersom bilen rent teoretiskt är laglig.
du kan påpeka att bilen inte är i bra skick och att du har rätt att värdera ditt liv. Enklast vore att passera en bra poliskontroll och låta dom hitta så mycket det bara går.. och presentera arbetsordern för arbetsledaren. :wink:
Bilprovningen och polisen ser nämligen inte likadant på saker..