Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av vjohnj
#1564358
Det förstår ni väl. Dom tänder gatulampor som ger ljus på solcellerna ;-)
Användarvisningsbild
av Camel
#1564360
Funk skrev: Om jag förstått det hela rätt (var på en föreläsning) så är Indien inte så problematiskt vad det gäller elproduktion, för dom är snabbast i världen på att bygga på ut solenergisidan.

/Thomas
Kolkraftens andel av Indiens elproduktion är ökande som en långsiktig trend. Den står för ca 75% av elproduktionen.
Ja, solkraft ökar snabbt i Indien. Men från väldigt låga nivåer. Ännu så länge helt betydelselöst. Kolkraftens andel ökar fortfarande.
Man kan inte leva på procent. Det är de absoluta talen som betyder något för utsläppen.

Den "föreläsning" som du var på talade nog sanning. Men ändå inte. Jag anser att det är att ljuga om fundamentalt viktiga fakta i ett sammanhang utelämnas för att få något att framstå som det inte är. Men man kanske inte hade någon åsikt om utsläppen?
India_El_1985_2022.jpg
India_El_1985_2022.jpg (196.25 KiB) Visad 334 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1564365
Det är som alla vi vanliga dödliga inser det absurda i dom här pajasfasonerna men att leaders of the free world är så fantastiskt självupptagna att dom inte ser skogen för alla träd.
IMG_20231216_124654.jpg
IMG_20231216_124654.jpg (62.89 KiB) Visad 324 gånger
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1564374
Funk skrev:
ThomasT skrev:Den här bilden är intressant...

Klipp ut Kinas tårtbit mellan 1990 och nutid... klistra sedan in den på Indien i nutid så ser vi vad vi har och förvänta oss av utsläpp från Indien de närmsta 30 åren om de inte får hjälp...
Om jag förstått det hela rätt (var på en föreläsning) så är Indien inte så problematiskt vad det gäller elproduktion, för dom är snabbast i världen på att bygga på ut solenergisidan.

/Thomas
Jag hoppas verkligen att den föreläsningen inte hölls på något riktigt lärosäte...

Om det var så "icke problematiskt" att försörja ett land på drygt 1.4 miljarder personer med solkraft så hade vi inte haft ett klimatproblem...
Användarvisningsbild
av Camel
#1564376
Jallemet skrev:Det är som alla vi vanliga dödliga inser det absurda i dom här pajasfasonerna men att leaders of the free world är så fantastiskt självupptagna att dom inte ser skogen för alla träd.
Skrikandet om klimathot är enbart till för folket. Det gäller inte politikerna. Dessutom gäller det inte alla folk. Bara folket i de rika länderna. Det gäller inte folket i de länder med smutsigast energiproduktion. De fortsätter obehindrat att bli värre genom att bygga mera kolkraft utan att ordentliga krav ställs. Klimathotet gäller i synnerhet folket i de länder som redan har förhållandevis ren energiproduktion. Både i absoluta tal och per capita. Det är hos de folken som pengarna finns. "Follow The Money".

COP är ett forum för en gigantisk transferering av ekonomiska resurser.
Användarvisningsbild
av Funk
#1564543
ThomasT skrev:
Funk skrev:
ThomasT skrev:Den här bilden är intressant...

Klipp ut Kinas tårtbit mellan 1990 och nutid... klistra sedan in den på Indien i nutid så ser vi vad vi har och förvänta oss av utsläpp från Indien de närmsta 30 åren om de inte får hjälp...


Om jag förstått det hela rätt (var på en föreläsning) så är Indien inte så problematiskt vad det gäller elproduktion, för dom är snabbast i världen på att bygga på ut solenergisidan.

/Thomas
Jag hoppas verkligen att den föreläsningen inte hölls på något riktigt lärosäte...

Om det var så "icke problematiskt" att försörja ett land på drygt 1.4 miljarder personer med solkraft så hade vi inte haft ett klimatproblem...
Ökningen från Indien menade man kan komma att täckas till stora delar av solenergi..

/Thomas
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]