Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

#1556317
750.000.000 invånare i 31 europeiska länder har nu blivit stämda för att man genom fria val och demokratiska processer har röstat fram en en gemensam miljöpolitik som genomförs av våra folkvalda politiker.

Och journalisterna hänger på.

Demokrati och folkval är tydligen inget som journalister uppskatta om de inte går i samma riktning som deras egen ideologi.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/bgv ... nfor-ratta

https://www.svt.se/nyheter/de-stammer-s ... ander-till

https://www.france24.com/en/live-news/2 ... ate-change
#1556326
Förbränningen av fossila bränslen ökar för varje år trots alla avtal och vackra löften :-( Jag räknar kallt med att mänskligheten är utraderad inom några generationer. Ser inte hur vi skulle kunna vända utvecklingen. Ingen är beredd att offra sin bekvämlighet. Några få försöker protestera (all heder till dessa ungdomar) men de flesta väljer att blunda eller förstår helt enkelt inte vad som händer.

Förmodligen har vi passerat point of no return för länge sen. Återkopplingseffekterna är oerhört kraftfulla och nu börjar de bli kännbara.

Bevisa gärna att jag har fel
#1556327
VolvoB20 skrev:750.000.000 invånare i 31 europeiska länder har nu blivit stämda för att man genom fria val och demokratiska processer har röstat fram en en gemensam miljöpolitik som genomförs av våra folkvalda politiker.
Man kan ju fråga sig varför de ger sig på just EU som inte är det största problemet och som dessutom uppvisar en långsiktig trend av förbättring. Varför ger man sig inte på USA? Eller varför inte Kina? Att vi i Europa skulle släppa ut mera CO2 per capita än t.ex. Kina är rent skitsnack. Sanningshalten i det argumentet försvann för många år sedan. Och det blir bara värre och värre i fallet Kina. Det hela handlar om politik och mäktiga intressen som finns långt över medborgarnas huvuden. Har inget som helst med verkligheten att göra.

Min personliga reflektion gällande klimataktivisterna i väst som anser att folket inte röstar förståndigt, är att de kanske skulle försöka påverka Kina istället. Kina har åtminstone sedan länge det styrelseskick som klimataktivisterna verkar vilja införa i väst.

CO2_per_capita_1970-2021.jpg
CO2_per_capita_1970-2021.jpg (101.22 KiB) Visad 1854 gånger

Källa: JRC/IEA/PBL 2022 Report
#1556328
Klimataktivism är en religion. Det finns ingen klimatkris och det finns inget klimathot det finns bara klimatförändringar och det har jorden alltid haft den som förnekar det har fel. Däremot ska vi göra så mycket vi kan för att göra mindre påverkan genom att skita ner så lite som möjligt. :mad:
#1556329
Erik Å skrev: Några få försöker protestera (all heder till dessa ungdomar)
Det är naivt att tro att ungdomarna själva ligger bakom detta och gör det ensamma. De är högst sannolikt uppbackade av enormt starka intressen.


Erik Å skrev: men de flesta väljer att blunda eller förstår helt enkelt inte vad som händer.
Vi är många som faktiskt förstår budskapet om klimathot som det framställs, samtidigt som vi förstår att det som politikerna gör i många stycken går rakt motsatt det budskap som framställs. Utan att gå in på enskilda frågor så kan man säga att ett enormt ansvar vilar faktiskt på miljörörelsen själva när de tar avstånd från vissa dellösningar som svarar upp mot budskapet. Frågan är om ungdomarna förstår vad som händer. Personligen tror jag de är förda bakom ljuset, och utnyttjas av intressen som det krävs mer än ungdomligt perspektiv att förstå.
#1556368
Jag har alltid undrat vem som har bestämt att klimatförändringen började omkring 1850. Det var ju slutet på en period av kallare klimat som började c:a 300 - 400 år efter Kristi födelse. Kallas i Sverige (även i Europa) för Folkvandringstiden. Och var som kallast vid Vikingatiden då det knappast gick att odla i norden. Går man ytterligare 1000 år bakåt (bronsåldern) så var det i norra Europa ett milt klimat så vindruvor växte vilt upp till mellansverige. Ska man räkna medeltemperaturen därifrån har vi fortfarande kallt här i Sverige. Det jag menar är att människan kan inte göra "ett skit" åt förändringar i klimatet. T.ex har vi den sista miljonen år haft 5 - 6 istider på flera 100000 år avbrutna med 10000 till 50000 år med varmare perioder. Så naturen har sina "cykler" med eller utan människor eller andra varelsers inflytande. Det är c:a 12000 år sedan förra istiden, så nästa kan komma snart. Kanske redan inom 1000 - 5000 år. Men då är mänskligheten förmodligen reda borta......
Skrämmande sanning?? Eller bara skrämsel propaganda?? Vi som lever nu får aldrig reda på det.
#1556385
Den dagen tex Svt "journalister," övrigt folk inom media, höga politiker och olika världsledare Bilderbergergruppen, Wef mm, själva SLUTAR flyga så kan jag börja tro på klimatkrisen. Men de får leva som de lär själva först innan de får nån trovärdighet av mig.

Men det kanske bara är vanligt folk som påverkar klimatet. Inte när man flyger i skytteltrafik och hämtar hit afghaner med flyg (!!!) (Den brun-gröna regerings påhitt)

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]