Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1549502
Kan man starta en tråd om Sveriges läge i världspolitiken utan att få F-n för det. Kan man hålla en saklig diskussion om t.ex SD-s uttalande sista dagarna?
Vi (Sverige) är ju i ett svårt läge nu p.g.a våra långtgående fri och rättigheter. Ska vi "tumma" på dom, eller "stå på" oss mot muslimer av olika "sorter". Jag menar "vi" har ju en del i bagaget om man går några (100) år tillbaka i tiden. Det tar kanske några 100 år till innan ledarna i dom muslimska länderna blir "mänskliga" i "våra mått mätt". Det är ju faktiskt bara omkring 9 % av världens befolkning som lever i fria demokratier.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1549515
Beror väl på hur mycket pengar vi är beredda att lägga på detta.
av Gelis
#1549529
lennarte skrev:Kan man starta en tråd om Sveriges läge i världspolitiken utan att få F-n för det. Kan man hålla en saklig diskussion om t.ex SD-s uttalande sista dagarna?
Vi (Sverige) är ju i ett svårt läge nu p.g.a våra långtgående fri och rättigheter. Ska vi "tumma" på dom, eller "stå på" oss mot muslimer av olika "sorter". Jag menar "vi" har ju en del i bagaget om man går några (100) år tillbaka i tiden. Det tar kanske några 100 år till innan ledarna i dom muslimska länderna blir "mänskliga" i "våra mått mätt". Det är ju faktiskt bara omkring 9 % av världens befolkning som lever i fria demokratier.
Nu tror jag du eventuellt öppnade Pandoras box, är lätt att det går överstyr.

Nu tycker jag inte att man ska bränna böcker på offentliga platser överhuvud taget. Men nu tillåter våra lagar det och vill man det så fine.
Man ska nog vara väldigt försiktig att börja kräva att ändra våra lagar. Det börjar med att ta lillfingret sedan tar man hela näven.
Ett av problemen är att media spär på den dåliga stämningen, hade ingen rapporterat om tex Paludans bränningar och även senare bränningar så hade nog inte många vetat om dom.
Har sett att många på olika medier kräver att det ska vara hets mot folkgrupp att bränna en bok, men nu är det så att muslimer är ingen egen folkgrupp så börjar man införa detta så skulle jag säga att man missbrukar lagen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549535
Gelis skrev:Nu tror jag du eventuellt öppnade Pandoras box, är lätt att det går överstyr.
Joo, jag är medveten om detta. Men om man kan diskutera på en (någotsånär) normal nivå så funkar det nog. Vi kanske har några muslimska vänner bland oss som kanske kan och vill diskutera detta. Det är ju "något så när" internt just här. Eftersom bara medlemmar ser vad vi skriver.
Gelis skrev:Ett av problemen är att media spär på den dåliga stämningen,
Dom är kanske dom stora bovarna i detta drama. Men motsatsen hade ju varit att censurera. Hur man än vänder sig är ju rumpan bak....
av vjohnj
#1549537
lennarte skrev:internt just här. Eftersom bara medlemmar ser vad vi skriver.
Sorry men nej alla med en webbläsare kan läsa allt, det är publikt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549539
Eftersom man måste logga in trodde jag det var "stängt".....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1549555
vjohnj skrev: tor 03 aug 2023, 17:40 Vad då pengar att lägga på detta? Menar du att Sverige skall muta Muslimska länder?
Att driva sin linje stenhårt utan kompromisser kan betyda både ökade kostnader och minska inkomster om vi blir bojkottade av den muslimska världen.

Ska vi köra racet fullt måste vi vara beredda på att ta kostnaden
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1549561
Södra och härska, det är sen gammalt.
På romartiden var det bröd och skådespel.

Politiker och lobbyister gör allt som står i deras makt för att så split hos befolkningen, man mot hustru, grovarbetaren mot chefen osv för att vi ska tjafsa om elbilar, muslimska friskolor och annat ointressant medans dom privatiserar och monterar ner välfärd och infrastruktur.

Det sunda förnuftet säger mig att jag inte behöver elda böcker för att jävlas med folk bara för att jag har stöd i lagen, ska jag elda böcker skulle det vara för att få värme, överleva.

Idiotiska tv-produktioner med utåtagerande ungdomar utan konsekvenstänk, allsång med medelålderskris eller någon lallade låtsasbonde som bidrar lika mycket till samhället som pensionären som säljer bingolotter utanför köpcentret.

Är jag klar nu?

Jovars, men fortfarande förbannad.

Off topic? Troligtvis...
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]